آرام سازی ذهن

آرام سازی ذهن برخی افراد تمرین “آرامش عمیق” را “خالص ترین پادزهر برای استرس” می دانند و ادعا می کنند که می توانند با شرایط کاملی که بر ذهن و بدن تأثیر می گذارد ، مبارزه کند. در حقیقت ، تکنیک های بی شماری وجود دارد که می تواند در زیر چتر آرامش عمیق جای […]


آرام سازی ذهن

برخی افراد تمرین “آرامش عمیق” را “خالص ترین پادزهر برای استرس” می دانند و ادعا می کنند که می توانند با شرایط کاملی که بر ذهن و بدن تأثیر می گذارد ، مبارزه کند. در حقیقت ، تکنیک های بی شماری وجود دارد که می تواند در زیر چتر آرامش عمیق جای بگیرند و شواهد قابل توجهی در مورد مزایای استفاده از آنها وجود دارد. صرف نظر از تکنیک، آرام سازی ذهن بر وفق دادن بدن فرد و آزاد کردن افکار استرس زا تمرکز دارد. ممکن است یافتن و تسلط بر نوع صحیح آرامش سازی ذهن برای شما مفید باشد، اما به احتمال زیاد ارزش این تلاش را دارد.

استرس و آرامش را درک کنید. در مواقع استرس ، بدن از خود مواد شیمیایی تولید می کند که واکنش “جنگ یا فرار” را ایجاد می کند. این واکنش هنگامی که شما با خطر واقعی روبرو هستید، بسیار مفید است، اما زندگی مدرن می تواند منجر به استرس تقریباً ثابت (و واکنش بدن) شود.

در مقابل واکنش “جنگ یا فرار” ، “واکنش آرامش” بدن وجود دارد که در آن حالت استراحت عمیق (اما نه لزوماً خواب آلودگی) صورت می گیرد. با شروع این واکنش، ضربان قلب، فشار خون و میزان تنفس فرد کاهش می یابد، جریان خون افزایش می یابد، ماهیچه ها شل می شوند و بدن ممکن است توانایی بهبودی بیشتری داشته باشد.

آرامش ذهن را تعریف کنید. هیچ تعریف استانداردی برای این مفهوم وجود ندارد و همچنین یک راهنمای واحد برای یک تکنیک استاندارد و ثابت وجود ندارد. با این حال، اشکال مختلف آرامش ذهن، برخی از ویژگی های مشابه را با هم به صورت مشترک دارند.

آرامش عمیق گاهی به عنوان “تنفس ذهن” شناخته می شود، زیرا تکنیک های مختلف مرتبط با این اصطلاح تمایل دارند تا به عنوان نقطه شروع ، تمرکز را روی تنفس هدفمند، کند و آرام انجام دهند. اعمال آگاهانه و كنترل بر تنفس شخص برای انجام هر نوع آرامش عمیقی ضروری است.

مزایا را در نظر بگیرید. همانطور که ذکر شد، آرام سازی برای خنثی کردن تأثیرات مخرب استرس بر جسم، ذهن و عواطف موثر است. یک دوره آرامش عمیق شبیه ضربه زدن به دکمه تنظیم مجدد بدن است و به بازگرداندن تعادل شیمیایی و بهبود تنفس، جریان خون و ضربان قلب به حالت طبیعی کمک می کند. شاید کاملاً درست نباشد که بگوییم آرامش ذهن، بدن را بهبود می بخشد، اما محیطی را ایجاد می کند که برای بهبودی مفیدتر باشد.

در سطح عاطفی، آرامش ذهن باعث جایگزین عصبانیت، ترس و ناامیدی با خلق و خوی بهبود یافته، تمرکز و اعتماد به نفس می شود.

صحنه و مکان مخصوص تمرین آرامش ذهن را تنظیم کنید. با برخی از تمرینات و تغییرات در تکنیک های آرامش ذهن تقریباً در هر موقعیتی که می توانید تمرکز خود را به سمت خود بازگردانید، مانند هنگام رفتن با اتوبوس به سمت محل کار یا زمانی که پشت میز کار خود هستید. با این حال، در حالت ایده آل و به خصوص هنگام شروع کار، می خواهید یک محیط آرام و راحت با حداقل حواس پرتی داشته باشید.

در صورت امکان ، اتاقی را انتخاب کنید که حداقل ۱۵-۲۰ دقیقه در آن راحت باشید. اتاقی پیدا کنید که خیلی گرم و پر از رطوبت نباشد.

بیشتر تمرینهای این نوع از تکنیک ها، به صورت دراز کشیدن روی زمین یا روی یک تشک راحت و یا پتو مناسب انجام می شود. حتی شما می توانید هنگام نشستن در یک صندلی راحت نیز این تکنیکها را انجام دهید. با این حال مراقب باشید که این راحتی بیش از حد نباشد، چرا که زمان آرامش ذهن شما به راحتی می تواند تبدیل به زمان چرت زدن شود.

در صورت امکان لباس راحتی بپوشید تا به راحتی جابجا شوید. شما همچنین می توانید با استفاده از موسیقی نرم یا رایحه های تسکین دهنده، سطح آرامش را بالا ببرید، اما این انتخاب شماست و به خودتان بستگی دارد.

اصطلاح تنفس آگاهانه گاهی مترادف با آرامش ذهن است، زیرا قادر به تمرکز روی هر نفس که به داخل و خارج می رود است و در قلب هر تکنیکی آرام سازی با تمرکز بر نفس عمیق، قرار دارد.

ابتدا روی زمین (ترجیحاً) دراز بکشید، یا در یک صندلی راحت بنشینید. بازوهای خود را در دو طرف خود قرار دهید.

از تماس بدن خود با کف (صندلی) مطلع شوید. بگذارید بدن شما در آن غرق شود. از تنفس خود و دم و بازدمتان آگاه شوید. روی پر کردن و خالی کردن شکم خود متمرکز شوید، روی حرکت آن به سمت بالا و پایین تمرکز داشته باشید. با هر نفس احساس کنید که استرس از وجودتان خارج می شود.

سعی کنید تکنیک “آرامش عضلانی پیشرونده” را انجام دهید. در حالی که بسیاری از تکنیک ها را می توان آرام سازی با نفس عمیق در نظر گرفت، این تمرین ممکن است رایج ترین روش مرتبط با این اصطلاح باشد. این روش شامل کشش و رهایی عضلات به صورت جداگانه و منظم در سراسر بدن است.

ابتدا با موقعیت و تکنیک “تنفس ذهن” مراقبه را شروع کنید. هنگامی که شما به اندازه کافی آرام و متمرکز هستید، آگاهی خود را بر روی پای راست خود متمرکز کنید سپس ماهیچه را برای چند ثانیه، به همان اندازه محکم که دردی ایجاد نکند، فشار دهید.

تنش و اضطراب را رها کنید و خارج شدن استرس از بدنتان را احساس کنید. روی تنش تمرکز کنید و فقط عضلات مورد نظر را به ترتیب در نظر بگیرید. برخی از تمرینات به طول می انجامد و زمانبر است.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.