آیا در نظر گرفتن جنسیت درمانگر در انتخاب روان درمانگر و جلسات روان درمانی موثر است؟

آیا در نظر گرفتن جنسیت درمانگر در انتخاب روان درمانگر و جلسات روان درمانی موثر است؟

جنسیت درمانگر جنسیت درمانگر: یک اتحاد درمانی قوی بر اساس خیلی بیشتر از جنسیت مهم است. برخی از مراجعین درمان به شدت ترجیح می دهند که درمانگرشان مرد یا زن باشد. گاهی اوقات ممکن است این ترجیحات ارزش رعایت کردن را داشته باشند، اما می توانند در یافتن یک تناسب خوب نیز اختلال ایجاد کنند. […]


جنسیت درمانگر

جنسیت درمانگر: یک اتحاد درمانی قوی بر اساس خیلی بیشتر از جنسیت مهم است.

برخی از مراجعین درمان به شدت ترجیح می دهند که درمانگرشان مرد یا زن باشد.

گاهی اوقات ممکن است این ترجیحات ارزش رعایت کردن را داشته باشند، اما می توانند در یافتن یک تناسب خوب نیز اختلال ایجاد کنند.

بهترین پیش‌بینی‌کننده برای موفقیت‌آمیز بودن درمان، پیوندی است که درمانگر و مراجع به اشتراک می‌گذارند نه صرفا جنسیت درمانگر.

ترس از اینکه یک درمانگر بسته به جنسیت خود به شیوه ای خاص رفتار کند اغلب بی اساس است.

هنگامی که مراجع آقا ۳۵ ساله ام برای اولین بار جهت افسردگی که سالها او را مبتلا کرده بود، کمک گرفت، به طور غریزی احساس کرد که مؤثرترین درمانگر برای او یک زن خواهد بود.

دوران کودکی که در مدارس پسرانه گذرانده شده بود، او را با احساس رقابت در کنار مردان دیگر (میل به اثبات خود ) همراه کرده بود،. او می‌گوید: «بزرگ‌سازی‌هایی وجود دارد که بچه‌ها با یکدیگر انجام می‌دهند که من احساس می‌کردم حتی در یک فضای درمانی نمی‌توانم آن را رها کنم». “من همیشه احساس راحتی بیشتری برای بازگویی عواطف و احساسات با زنان داشته ام.”

ترجیح این مراجعم غیرعادی نیست. در حالی که بسیاری از افرادی که به دنبال درمان هستند، چندان به جنسیت درمانگر آینده نگر فکر نمی کنند، برای دیگران این موضوع عمیقاً اهمیت دارد. آیا مردم باید به این ترجیحات توجه کنند یا آنها را نادیده بگیرند؟ در اینجا مسائل و راهکارهای پیشنهاد شده توسط درمانگران و تحقیقات ارائه شده است.

چه چیزی برای درمان خوب است؟

درمانگران (پیر یا جوان، مرد یا زن، روان‌پویشی یا شناختی-رفتاری) عموماً موافقند: قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده اینکه آیا درمان به کسی کمک می‌کند یا خیر، جنسیت درمانگر و یا درمانجو نیست. بلکه این ارتباطی است که بین درمانگر و مراجع ایجاد می شود (اتحاد درمانی) که بر اساس همدلی، پذیرش و احترام متقابل ساخته شده است. سانتیاگو دلبوی، مددکار اجتماعی بالینی در شیکاگو، می گوید: «اینها ویژگی هایی هستند که فراتر از جنسیت می باشند.

دهه‌ها تحقیق این را ثابت می‌کند. یک متاآنالیز از ۲۹۵ مطالعه، که در مجموع بیش از ۳۰۰۰۰ کیس را مورد بررسی قرار داد، نشان داد که یک اتحاد درمانی قوی به طور قوی با بهترین نتایج درمانی مرتبط است. این اتحاد از طریق جملاتی مانند «من و درمانگرم به یکدیگر احترام می‌گذاریم» و «احساس می‌کنم در تلاشی مشترک با درمانگر کار می‌کنم» اندازه‌گیری شد. این اثر بدون در نظر گرفتن روش درمانی، ویژگی‌های بیمار یا مکان باقی می‌ماند. همچنین اهمیتی نداشت که درمان به صورت آنلاین یا حضوری انجام شود.

در مقابل، وقتی تحقیقات مستقیماً ارتباط بین جنسیت درمانگر و نتایج درمانی را بررسی می‌کند، نتایج متفاوت‌تر هستند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که وقتی درمانگر و مراجعه‌کننده جنسیت همسان هستند، کاهش علائم کاهش می‌یابد. دیگران نمی کنند. یک مطالعه بر روی ۵۰۰۰۰۰ کهنه سرباز آمریکایی نشان داد که میزان ماندگاری درمان برای زنانی که به درمانگرهای زن مراجعه می‌کنند بیشتر از مردانی است که به درمانگرهای مرد مراجعه می‌کنند البته اما این ممکن است به این دلیل باشد که زنان به طور کلی به درمان ادامه می‌دهند.

تا حدودی، این سوال قابل بحث است. خود زمینه روان درمانی با یک انحراف جنسیتی مشخص مشخص شده است. امروزه بیش از ۷۰ درصد از درمانگران زن هستند. و لذا برخی از مراجعان در این مورد حق انتخاب کمتری دارند.

چه مسئله ای یک ترجیح جنسیتی را شکل می دهد؟

مشخص نیست که چه تعداد از افراد با یک جنسیت خاص به دنبال درمانگر می گردند. در یک مطالعه بر روی بیش از ۲۰۰۰ مرد که در فصلنامه روانشناسی مشاوره گزارش شده است، اکثریت (۶۰ درصد) هیچ ترجیحی نسبت به جنسیت درمانگر خود نداشتند. از بقیه، به همان اندازه بسیاری از درمانگران مرد را ترجیح می دهند. برخی از مطالعات نشان می دهد که زنان بیشتر از مردان (اما با اختلاف کمی) ترجیح می دهند و تمایل دارند درمانگر زن را ترجیح دهند.

آنچه ترجیحات را شکل می دهد بسیار فردی است، اما برخی از تأثیرات مشترک وجود دارد. لانتی جوراندبی، روانپزشک در جکسونویل که در زمینه اعتیاد متخصص است، می گوید: «بسیاری از زنانی که آسیب دیده اند (نه همه، بلکه بخش بزرگی از آن) توسط مردان آسیب دیده اند.

برعکس، مردانی که آسیب دیده اند ممکن است به دلیل ترس از ضعیف به نظر رسیدن، اعتماد به یک درمانگر زن را دشوار بدانند. جوراندبی به یاد می‌آورد: «وقتی در یک محیط VA کار می‌کردم، بسیاری از کهنه سربازان مرد نمی‌خواستند در مورد دوران حضورشان در تئاتر جنگ با من صحبت کنند. آنها فرض کردند که او نمی تواند بفهمد. فقط یک درمانگر که جنبه های اساسی تجربه خود را به اشتراک گذاشته باشد می تواند آنچه را که از سر گذرانده اند را درک کند.

همه انواع تجربیات گذشته می تواند اولویت های درمانی فرد را مشخص کند، و اگرچه این قابل درک است، کسانی که به دنبال درمانگر هستند باید بدانند که ممکن است جستجوی خود را به دلایلی که ثابت می شود بی اساس است محدود کنند. یک درمانگر خوب، کلیشه‌های جنسیتی را درک می‌کند، اما با آن مخالفت می‌کند.

مردی که سابقه رابطه با شرکای زن خود را دارد، ممکن است صحبت با مرد دیگری را کمتر دلهره آور بداند. زنی که رابطه پر سر و صدایی با مادرش دارد ممکن است پیش بینی کند که همان پویایی ناسالم در یک زن نیز ایجاد شود. درمانگر به طور مشابه، یک زن ممکن است فکر کند، “اگر با مسائل مربوط به جدید بودن مادر سر و کار دارم، من یک درمانگر مرد نمی خواهم.” مردی که به رواقی گری گرایش دارد ممکن است تصور کند که درمانگران زن «لمس‌آمیز» هستند، یا اینکه درمانگران مرد عمل‌گرا هستند. اما دلبوی هشدار می‌دهد که این کلیشه‌ها می‌توانند در یافتن درمانگر مناسب اختلال ایجاد کنند.

چگونه درمانگر مناسب را پیدا کنیم؟

دلبوی می‌گوید: «گاهی اوقات [ترجیحات جنسیتی] ارزش شنیدن دارد. در واقع، مطالعه فصلی روانشناسی مشاوره نشان داد که مردانی که به یک درمانگر با جنسیت دلخواه خود مراجعه می‌کنند، تمایل به گزارش نتایج بهتری نسبت به افرادی داشتند که این کار را نمی‌کردند.

درمان تروما ممکن است برخی از ویژگی های جنسیتی را نیز تضمین کند. جوراندبی متوجه می شود که زنانی که آسیب دیده اند اغلب با دیدن یک درمانگر زن احساس راحتی بیشتری می کنند و این امر باعث ایجاد پیوند بهتر می شود. برخی تحقیقات نیز نشان می‌دهند که افراد دارای تنوع جنسیتی می‌توانند در طرح مسائل مربوط به جنسیت با درمانگران cisgender مردد باشند، حتی اگر آنها را دوست داشته باشند، و ممکن است با درمانگرهای متفاوت جنسی احساس امنیت بیشتری داشته باشند.

با این حال، در بسیاری از موارد دیگر، ترجیحات ارزش به چالش کشیدن دارند به ویژه آنهایی که ریشه در کلیشه دارند. الیزابت هینی، مشاوری در اشویل، کارولینای شمالی، می‌گوید: «این به این دلیل نیست که هرگز هیچ حقیقتی در آنها وجود ندارد. به این دلیل است که درمانگران خوب انعطاف پذیر هستند و همیشه رویکرد خود را با نیازهای هر فردی که می بینند تطبیق می دهند: «اوه، این شخص فوق العاده قوی و مستقیم است. بهتر است با آن مطابقت کنم. این شخص مردد، کمی خجالتی است. من باید آن را شماره گیری کنم.» درمانگران شایسته در چنین هماهنگی مهارت دارند. برای مثال، ترس از «بیش از حد احساساتی بودن» یک درمانگر زن با یک مرد رواقی، اغلب بی اساس است.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.