اختلال شخصیت اسکیزوئید را شناسایی کنیم

اختلال شخصیت اسکیزوئید را شناسایی کنیم : اختلال شخصیت اسکیزوئید یک اختلال شخصیتی است که با رفتار اجتماعی عجیب و غریب یا غیرعادی مشخص می شود که در طیف گسترده ای از روابط و موقعیت ها سازگار است. اکثر افرادی که از آن رنج می برند عملکرد بالایی دارند و بنابراین از هیچ گونه نقصی […]


اختلال شخصیت اسکیزوئید را شناسایی کنیم :

اختلال شخصیت اسکیزوئید یک اختلال شخصیتی است که با رفتار اجتماعی عجیب و غریب یا غیرعادی مشخص می شود که در طیف گسترده ای از روابط و موقعیت ها سازگار است. اکثر افرادی که از آن رنج می برند عملکرد بالایی دارند و بنابراین از هیچ گونه نقصی آگاه نیستند. با این حال، فقدان علاقه و توانایی حفظ روابط بین فردی می تواند بدون درمان بسیار ناراحت کننده شود. دانستن علائم و نشانه های اختلال شخصیت اسکیزوئید  می تواند به شما کمک کند این اختلال را در خود یا کسانی که به آنها اهمیت می دهید شناسایی کنید.

 

شناسایی علامت های رفتاری

۱) به دنبال ترجیح مشخص برای کار به تنهایی باشید. افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید معمولا کار انفرادی را ترجیح می دهند. آنها اغلب رشته های مکانیکی یا فنی مانند ریاضی یا برنامه نویسی کامپیوتر را انتخاب می کنند که می تواند به صورت جداگانه انجام شود.

۲) آنها معمولا “پیرو” هستند و از نقش  رهبری دوری می کنند.

مشاغل رایج آنها  شامل کار در آزمایشگاه یا کتابخانه و مشاغل شبانه مانند نگهبانی  است.

فقدان شدید انگیزه را در شخصیت های  اسکیزوئید شناسایی کنید. یکی از علائم اختلال شخصیت اسکیزوئید عدم تمایل به هدف گذاری یا دستیابی به اهدافشان است. این افراد   ممکن است در مدرسه یا محل کار ضعیف عمل کنند. آنها ممکن است به سادگی یک کار یا تکلیف را بدون هیچ انتظار روشنی در مورد نتیجه یا عملکرد خود انجام دهند.

آنها هم نسبت به انتقاد دیگران از خود و هم نسبت به تحسین دیگران از خود به شدت بی تفاوت هستند.

آنها به ندرت تلاشی برای ارتقا یا عملکرد بهتر از دیگران نشان می دهند.

اکثر آنها بسیار کارامد در نظر گرفته می شوند زیرا می توانند شغل خود را حفظ کنند، اما در زمینه های تحصیلی یا  کاری خود برتر نیستند.

۳) تمایل به خیال پردازی بیش از حد را مشاهده کنید. افراد مبتلا به این اختلال اغلب زندگی های فانتزی پیچیده ای را در ذهن خود می سازند و زمان زیادی را صرف خیال پردازی می کنند. با این حال، آنها تفاوت بین این زندگی فانتزی و زندگی واقعی خود را می دانند.

چنین خیال پردازی احتمالاً بر فعالیت روتین شغلی و اجتماعی  تأثیر می گذارد و به عملکرد ضعیف کمک می کند.

۴) فعالیت های تفریحی فرد را ارزیابی کنید. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است تمام اوقات فراغت خود را صرف فعالیت هایی کنند که به تنهایی می توانند انجام دهند، مانند بازی های رایانه ای یا مدل سازی. آنها همچنین ممکن است کارهایی را به تنهایی انجام دهند که بیشتر افراد به صورت گروهی یا زوجی انجام می دهند، مانند رفتن به سینما یا یک بازی ورزشی.

آنها معمولا از فعالیت های گروهی مانند ورزش یا باشگاه های مختلف اجتناب می کنند.

اگر آنها در یک تیم حضور داشته باشند، از نقش های رهبری اجتناب می کنند و ممکن است وظایفی را انتخاب کنند که بدون کمک انجام شود.

۵) فقدان عواطف را در این افراد چک کنید. افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید معمولاً تحت هیچ شرایطی احساسات خود را ابراز نمی کنند و اغلب به نظر می رسد که در مورد هیچ موضوعی نظر خاصی ندارند. آنها اغلب توسط دیگران به عنوان افرادی کسل کننده یا سطحی توصیف می شوند.

آن‌ها حتی در موقعیت‌های ناخوشایند، مانند موارد مضطرب کننده  یا غم انگیز ، یا رویدادهایی که بیشتر مردم از آن خوشحال می‌شوند، مانند تولد یک عضو جدید خانواده، بی‌تفاوت به نظر می‌رسند.

آنها به ابراز احساسات دیگران پاسخ نمی دهند و حتی ممکن است چنین احساساتی را تشخیص ندهند زیرا شخصاً آنها را تجربه نمی کنند.

۶) نا توانی در  ادغام اجتماعی را ارزیابی کنید. افراد مبتلا به اختلال شخصیت  اسکیزوئید اغلب به عنوان “عجیب” یا “متفاوت” توصیف می شوند، زیرا آنها به نشانه های اجتماعی عادی، مانند ابراز احساسات یا مسائل اجتماعی، مانند بقیه مردم، پاسخ نمی دهند. آنها در موقعیت های روزمره در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند و بنابراین ممکن است بسیار محتاط باشند.

۷) هنگام ارزیابی علائم، سن فرد را در نظر بگیرید. بزرگسالان بیشتر احتمال دارد که مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید تشخیص داده شوند زیرا علائم آنها به خوبی تثبیت شده است. با این حال، کودک یا نوجوان نیز اگر   علائمشان  بیش از یک سال طول کشیده باشد، ممکن است تشخیص اختلال شخصیت اسکیزوئید بگیرند .

همچنین، به خاطر داشته باشید که اگرچه اختلال شخصیت اسکیزوئید هم در  مردان وهم در وجود دارد ، اما مردان بیشتر از زنان به اختلال شخصیت اسکیزوئید مبتلا می شوند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.