افسردگی خود به خود از بین می رود؟

افسردگی خود به خود از بین می رود؟ اپیزودهای افسردگی ممکن است خود به خود برطرف شوند، اما حتی در بهترین سناریو که می تواند ماه ها طول بکشد و در این میان آسیب قابل توجهی به مغز و زندگی شما وارد می کند. کارشناسان بر این باورند که التهاب دخیل در افسردگی می‌تواند در […]


افسردگی خود به خود از بین می رود؟ اپیزودهای افسردگی ممکن است خود به خود برطرف شوند، اما حتی در بهترین سناریو که می تواند ماه ها طول بکشد و در این میان آسیب قابل توجهی به مغز و زندگی شما وارد می کند. کارشناسان بر این باورند که التهاب دخیل در افسردگی می‌تواند در طول زمان به تخریب عصبی کمک کند و در یک چرخه معیوب، تغییرات پاتولوژیک در مغز را تسریع کند که بهبودی آینده را مبهم‌تر می‌کند.

در یک مطالعه روی بیماران مبتلا به افسردگی اساسی، ۲۳ درصد از موارد درمان نشده طی سه ماه بهبود یافتند. ۳۲ درصد در مدت شش ماه و ۵۳ درصد در عرض یک سال در حال بهبودی بودند. بهبودی به احتمال زیاد در میان کودکان و نوجوانان است. چه زمانی افسردگی نیاز به درمان دارد؟ هر دوره افسردگی که بیش از دو هفته طول بکشد می تواند از درمان سود ببرد و هر چه زودتر شروع شود بهتر است.

درمان زودهنگام بیشترین احتمال را برای بهبود کامل علائم و جلوگیری از عود یا عود دارد. به اصطلاح بار افسردگی بسیار زیاد است، زیرا این اختلال عامل اصلی از دست دادن کار و بهره وری ضعیف است و تأثیر مخربی بر روابط، زندگی خانوادگی، سلامت جسمانی و کیفیت کلی زندگی دارد.

چهار رویکرد اصلی برای درمان وجود دارد -روان درمانی، داروهای ضد افسردگی، تعدیل عصبی و اقدامات سبک زندگی – و همگی به جنبه های مختلف این اختلال می پردازند.

افسردگی مزمن و شدید بهترین پاسخ را به ترکیبی از دارو درمانی و درمان شناختی رفتاری (CBT) می دهد. علائمی که نشان می دهد افسردگی در حال پاسخگویی است عبارتند از تحریک پذیری کمتر، افزایش انرژی، احساس خستگی کمتر، عادی شدن اشتها، بهبود توانایی تمرکز، بازگشت میل جنسی و بهبود حس خود.

افسردگی مقاوم به درمان چیست؟

هنگامی که به بیماران دارو داده می شود، اثربخشی عوامل در بازدیدهای منظم پزشک با ارزیابی شدت علائم بر اساس معیارهای استاندارد ارزیابی می شود. پاسخ به طور کلی به عنوان کاهش ۵۰ درصدی علائم تعریف می شود.

اما پاسخ کافی نیست. حتی علائم سطح پایین نیز می تواند اثرات مضری بر خود مغز داشته باشد، نه تنها احتمال بروز دوره های بعدی را افزایش نمی دهد، بلکه در واقع وقوع آنها را تسریع می کند.

افسردگی پس از اینکه چندین نوع دارو که به تنهایی و در ترکیبات مختلف استفاده می شوند، به طور قابل توجهی علائم را بهبود نمی بخشند یا عوارض جانبی غیرقابل تحمل ایجاد می کنند، مقاوم به درمان در نظر گرفته می شود.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.