راهکارهای مشاوره ای جهت کمک به افراد در راستای حذف عادت مخرب نیاز به تاییدطلبی از جانب دیگران

  مقابله با نیاز به تاییدطلبی مقابله با نیاز به تاییدطلبی: ملکه آفتاب‌پرست‌های اجتماعی، من به هنر گفتن به مردم آنچه می‌خواهند بشنوند و کسی بودم که برایشان تأثیرگذار است، تسلط داشتم – در حالی که دائماً نگران این بودم که دیگران در مورد من چه فکر می‌کنند، از انتقاد می‌ترسم و در نتیجه خودم […]


 

مقابله با نیاز به تاییدطلبی

مقابله با نیاز به تاییدطلبی: ملکه آفتاب‌پرست‌های اجتماعی، من به هنر گفتن به مردم آنچه می‌خواهند بشنوند و کسی بودم که برایشان تأثیرگذار است، تسلط داشتم – در حالی که دائماً نگران این بودم که دیگران در مورد من چه فکر می‌کنند، از انتقاد می‌ترسم و در نتیجه خودم را عقب نگه می‌دارم.» -ساشا کراوچ

معمولاً به عنوان یک تاکتیک منطقی شروع می شود. ما تایید دیگران را به دست می آوریم، آنها را برای لحظه ای خوشحال می کنیم و نسبت به خود احساس خوبی داریم. به نظر می رسد که این مسیر عالی برای پیمودن است – و این راهی است که می توانیم سال ها به آن ادامه دهیم، با این باور که اضطراب ما در مورد عدم تایید در زندگی روزمره ما را کاهش می دهد. در واقع، این می تواند در جلب علاقه مردم به ما بسیار خوب عمل کند. ما از اینکه آنها با اعمال ما مخالفت کنند اجتناب می کنیم و هر چند وقت یک بار از آن دست زدن زیبا به پشت خود لذت می بریم. اما زمانی فرا خواهد رسید که تلاش مداوم برای تایید – راه حلی برای مشکلات ما – مسیر خود را طی خواهد کرد. و همین رفتاری که برای ما احساس موفقیت زیادی به ارمغان آورد، خود به مشکل تبدیل خواهد شد.

هنگامی که ما فوراً به دنبال جلب رضایت دیگران هستیم، به دنبال تأیید خود از منابع بیرونی هستیم. و هرگاه در دنیای بیرون به دنبال چیزی می‌شویم تا آنچه را که باید به خودمان می‌دهیم به ما بدهد، خود را در معرض ناامیدی قرار می‌دهیم. ما خودمان را طوری تنظیم کرده‌ایم که زندگی‌ای داشته باشیم که به‌خصوص نمی‌خواهیم، اما با انتظاراتی که دیگران از ما دارند مطابقت دارد. ما جرات نداریم در مورد چیزی که ممکن است نگاهی ناپسند به همراه داشته باشد یا در سنجش وضعیت اجتماعی رتبه پایینی داشته باشیم، شانس بیاوریم. ما آنچه از ما انتظار می رود را انجام می دهیم. ما آنچه را که دیگران می خواهند برای ما و از ما انجام می دهیم. در مقابل، ما تایید آنها را می گیریم. ممکن است فکر کنید، “چرا به دنبال تایید نیستید؟” خوب، دلیل آن این است که ما آن را فقط به قیمت دانستن آنچه می خواهیم و خود واقعی مان به دست می آوریم. وقتی به دنبال تایید دیگران هستیم، فرصت‌هایی را از دست می‌دهیم که یاد بگیریم چگونه خودمان را تایید کنیم، حتی اگر دیگران این کار را نکنند.

چگونه نیاز به تاییدطلبی، شما را از خود واقعی خود باز می دارد؟

بدون اینکه متوجه شوید، ممکن است با جلب تایید دیگران بر اثربخشی خود تأثیر منفی داشته باشید. این به این دلیل است که احتمالاً از انجام کارهایی که برایتان مهم است اجتناب می‌کنید، در مورد امتحان کردن چیزهای جدید خارج از منطقه امن خود مضطرب هستید و در نگرانی در مورد انتظارات دیگران از شما گیر می‌کنید. نیاز به تایید ممکن است باعث شود فرصت‌های بالقوه را رد کنید زیرا بیش از حد مضطرب هستید و معتقدید عملکرد شما باید عالی باشد. ممکن است باعث ترس شما از شکست آنقدر شود که قبل از شروع تسلیم شوید.

به همین دلیل مهم است که روی این موضوع تمرکز کنید که چگونه نیاز به تأیید شما را از انجام کارهایی که برایتان مهم هستند باز می دارد. هنگامی که از این مرحله عبور کردید، آزاد خواهید بود که با استرس بسیار کمتری به آنچه در زندگی می‌خواهید برسید و خلق کنید، زیرا در مورد اینکه دیگران چه فکری می‌کنند نگران نخواهید شد.

حتی اگر شما احتمالاً موفقیت بالایی دارید و مرتباً نتایج ظاهراً مثبتی دریافت می کنید، اغلب این نتایج را به قیمت هر چیز دیگری به دست می آورید. وقتی فقط به این دلیل که می‌خواهید دیگران را تحت تأثیر قرار دهید به سمت رسیدن سوق داده می‌شوید، کارهای زیادی انجام می‌دهید، احساس غرق شدن می‌کنید، در افکارتان در مورد چالش‌هایتان گم می‌شوید، مردم را خوشحال می‌کنید، کار بیش از حد انجام می‌دهید، از وقت گذاشتن برای خود اجتناب می‌کنید و مدام خودتان را پیدا می‌کنید.

اگر می توانید ارتباط برقرار کنید، به جای مشارکت در کارهایی که برایتان مهم هستند، سعی کنید بر روی این تمرکز کنید که چگونه نیاز به تایید شما را مجبور به انجام کارهای بیش از حد می کند. وقتی متوجه شدید که با انجام کارهایی برای دیگران به بهای خود آسیب می بینید، وقت آن است که تغییری ایجاد کنید

اهمیت شناخت خود

هنگامی که پذیرش شما توسط دیگران بر نحوه تصمیم گیری شما در مورد مکان سپری کردن زمان تأثیر می گذارد، آگاهی از آنچه برای شما مهم است، چه چیزی شما را به حرکت در می آورد و چه چیزی شما را خوشحال می کند، از دست می دهید. ممکن است در انجام کارهایی که از آن لذت خاصی نمی برید گیر کرده و به عاداتی ادامه دهید که مضر هستند. اگر این برای شما صادق است، وقت آن است که انرژی خود را بر روی تماس با آنچه واقعا برای شما مهم است متمرکز کنید. شروع کنید به پرسیدن سوالاتی مانند: برای چه چیزی ارزش قائل هستم؟ چه چیزی مرا در شب بیدار نگه می دارد؟ ترجیح می دهم وقتم را چگونه بگذرانم؟ شروع کنید به گوش دادن به آنچه واقعاً برای زندگی خود می خواهید، و اقدامات خود را با ارزش ها، اصول و اهداف خود هماهنگ کنید. وقتی مطابق با آنچه برایتان ارزش قائل هستید زندگی کنید، زندگی شما بسیار ساده تر و بی دردسرتر می شود.

به جای تصمیم گیری بر اساس آنچه دیگران آن را تایید می کنند، تصمیم گیری را بر اساس آنچه برای شما مناسب است شروع کنید. وقتی آگاهانه در مورد نحوه صرف وقت خود تصمیم می گیرید و متعهد به انجام کارهایی هستید که برای شما ارزشمند است، می توانید زندگی خود را بسازید. برخلاف تصور رایج، برای موفقیت نیازی نیست که دائماً مشغول باشید یا ظاهر شوید. به عنوان یک جایگزین، می توانید موفقیت را به عنوان معیاری برای انجام کارهایی که برایتان مهم هستند، ببینید.

با نیاز به تاییدطلبی خداحافظی کنید!

همه اینها با ایجاد قدرت برای انجام آنچه که برای شما مناسب است شروع می شود. هنگامی که این کار را شروع می کنید، دیگر تمایلی به جستجوی تأیید اعتبار از افراد دیگر نخواهید داشت. شروع به خودآگاهی بیشتر کنید و به رفتارهایی که به شما احساس خوبی نسبت به خودتان می دهد توجه کنید، صرف نظر از اینکه دیگران چه واکنشی نشان می دهند. به انتخاب هایی که انجام داده اید، چیزهایی که در مورد خودتان دوست دارید یا زمان هایی که به خودتان وفادار مانده اید فکر کنید و به آنها توجه کنید.

وقتی تعهد جدیدی به عهده می‌گیرید، باید با خودتان صادق باشید و واقعاً ارزیابی کنید که آیا آن را به این دلیل انجام می‌دهید که برای شما مناسب است یا به این دلیل که می‌خواهید تأیید را به دست آورید و/یا از عدم تأیید خودداری کنید.

قبل از بله گفتن به یک کار یا تعهد جدید وقت بگذارید. یک قدم به عقب بردارید، بنشینید و برنامه خود را مرور کنید، سپس از خود بپرسید: واقعاً چه چیزی ضروری و مهم است و چه چیزی توسط مردم راضی است؟ پس از مشخص شدن این موضوع، به آرامی کار را در فهرست درخواست تایید شروع کنید تا بتوانید دوباره ارزیابی کنید. زمانی که متوجه کارهایی می‌شوید که برای خود انجام نمی‌دهید تا تأیید دیگران را به دست آورید، حذف آن وظایف و جایگزینی آن‌ها با چیزهایی که امکان رشد اهداف شخصی شما را فراهم می‌کند، برای شما آسان‌تر خواهد بود.

من می دانم که تغییر رفتارهای تأیید جویانه شما چقدر می تواند دشوار باشد. شروع به تصمیم گیری که به طور بالقوه ممکن است توسط دیگران مورد تایید قرار گیرد، آسان نیست. احتمالاً به دلیل بسیار خوبی شروع به درخواست تأیید کرده اید. در برخی موقعیت‌ها، احتمالاً انتخاب ساده‌تر و کمتر دراماتیک برای شما به نظر می‌رسد. تحت شرایط خاص، عدم موفقیت در جلب رضایت دیگران می تواند به عواقب منفی فوری ختم شود. با این حال، اجتناب از رویارویی‌ها هر چند وقت یک‌بار باعث می‌شود زندگی‌ای داشته باشید که ارزش‌های واقعی‌تان را از دست داده است، که به ناچار ارزش خود را به‌عنوان یک شخص زیر سوال می‌برد. هر دو مسیر مجموعه ای از پیامدهای منفی خود را به همراه دارند، بنابراین در نهایت به شما بستگی دارد. اما فراموش نکنید: این یک انتخاب است و انتخاب در نهایت به شما بستگی دارد.