هر آنچه که نیاز است در مورد درک بی اشتهایی عصبی غیر معمول بدانید (پارت دوم).

هر آنچه که نیاز است درمورد درک بی اشتهایی عصبی غیر معمول بدانید

بی اشتهایی عصبی غیر معمول عوارض جسمی بی اشتهایی عصبی غیر معمول: افراد مبتلا به AN غیر معمول عوارض جسمی زیادی را در ارتباط با بی اشتهایی عصبی غیر معمول تجربه می کنند، اما برخی از عوارض کمتر به نظر می رسند. به عنوان مثال، فراوانی اختلال قاعدگی در افراد غیر معمول AN به طور […]


بی اشتهایی عصبی غیر معمول

عوارض جسمی

بی اشتهایی عصبی غیر معمول: افراد مبتلا به AN غیر معمول عوارض جسمی زیادی را در ارتباط با بی اشتهایی عصبی غیر معمول تجربه می کنند، اما برخی از عوارض کمتر به نظر می رسند.

به عنوان مثال، فراوانی اختلال قاعدگی در افراد غیر معمول AN به طور قابل توجهی کمتر از گزارش شده توسط افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی غیر معمول است. با این حال، از کنترل ها بیشتر است. به طور مشابه، فراوانی اقدامات غیرطبیعی قلبی (به عنوان مثال، افت فشار خون و برادی کاردی) در نوجوانان مبتلا به AN آتیپیک در مقایسه با افراد مبتلا به AN مشابه یا تا حدودی کمتر است.

افراد مبتلا به AN آتیپیک نیز تراکم استخوان بالاتری نسبت به افراد مبتلا به AN دارند، مشابه افراد کنترل. در نهایت، هیچ تفاوت معنی‌داری بین افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی غیر معمول غیر معمول و شاهد در تخمین حجم ماده خاکستری و سفید و ریزساختار یافت نشد.

دوره و نتیجه درمان

تنها مطالعه موجود در مورد سیر بی اشتهایی عصبی غیر معمول ، ۱۴ فرد مبتلا به این اختلال خوردن را مورد ارزیابی قرار داد و دریافت که میانگین مدت دوره ۱۱٫۲ ماه، با میزان بهبودی ۷۱ درصد در طی یک سال و عود اختلال خوردن در ۲۱ درصد موارد بود. . هیچ فردی با AN غیر معمول به AN مبتلا نشد.

یک سری مورد از ۴۲ نوجوان مبتلا به بی اشتهایی عصبی غیر معمول غیر معمول که با درمان مبتنی بر خانواده (FBT) تحت درمان قرار گرفتند، دریافتند که ۳۷٫۵ درصد از بیماران به بهبودی کامل و ۲۵ درصد دیگر بهبودی نسبی بدون تغییر قابل توجهی در درصد متوسط BMI برای سن و جنسیت دست یافتند. در مقابل، در مطالعه دیگری روی ۴۱ بیمار جوان تحت درمان با FBT، تنها ۴۹ درصد درمان را تکمیل کردند و بیماران به میانگین ۱۰ کیلوگرم افزایش وزن در طول درمان دست یافتند.

چالش های تعیین هدف درمان وزن

میزان کاهش وزن کل علائم روانی-اجتماعی و عوارض پزشکی در افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی غیر معمول غیر معمول را بهتر از وزن واقعی بدن آنها توضیح می دهد. این مشاهدات نشان می‌دهد که در بیشتر موارد، افراد مبتلا به AN غیر معمول، اگرچه کم وزن نیستند، برای دستیابی به یک وضعیت روانی و جسمی سالم، نیاز به افزایش وزن دارند.

با این حال، مشخص نیست که چه مقدار وزن برای بازیابی از بی اشتهایی عصبی غیر معمول غیر معمول لازم است، و پزشکان نظرات متفاوتی دارند. به عنوان مثال، در یک مطالعه، پزشکانی که جوانان مبتلا به AN آتیپیک را درمان می‌کردند، افزایش وزن و ۴۴ درصد افزایش وزن را توصیه کردند، علیرغم اینکه همه بیماران کاهش وزن قابل توجهی داشتند. پزشکان همچنین گزارش دادند که شناسایی وزن هدف در این بیماران بیشترین چالش بالینی هنگام ارائه FBT بود.

همانطور که توسط برخی از نویسندگان تأیید شده است، این اختلاف نظر در توصیه های درمانی ممکن است منعکس کننده درونی شدن انگ وزن در بین پزشکان باشد که بر تصمیم آنها برای رسیدگی به یا عدم به دست آوردن مجدد وزن در افراد مبتلا به اختلالات خوردن که دارای کمبود وزن نیستند تأثیر می گذارد.

استراتژی های مورد استفاده توسط CBT-E

در CBT-E، یک درمان مبتنی بر شواهد برای تمام اختلالات خوردن که من تمرین می‌کنم و آموزش می‌دهم، ابتدا به بیماران کمک می‌شود تا نیاز به تغییر و به دست آوردن مجدد وزن را ارزیابی کنند (در صورت لزوم). در واقع، هدف CBT-E، بر خلاف سایر درمان‌های اختلالات خوردن، این است که بیماران تصمیم بگیرند به جای اینکه این تصمیم را به آنها تحمیل کنند، دوباره وزن خود را به دست آورند. اگر بیماران در پایان مرحله یک درمان که حدود چهار هفته طول می کشد، در مورد تغییر اختلاف نظر داشته باشند، درمان متوقف می شود، اما این اتفاق مکرر نیست.

از آنجایی که وزن بدن به شدت تحت تأثیر ژنتیک است، و چندین مکانیسم بیولوژیکی قوی برای بازگرداندن وزن از دست رفته عمل می کنند، هنگامی که بیماران تصمیم گرفتند وزن خود را دوباره به دست آورند، هدف وزن متناسب با ویژگی های افراد تنظیم می شود. به عنوان یک استراتژی کلی، هدف CBT-E این است که بیماران به وزن طبیعی بدن دست یابند که تمام شرایط زیر را برآورده کند: (۱) می توان آن را بدون اتخاذ رفتارهای کنترل وزن شدید حفظ کرد، (۲) باعث نمی شود عوارض روانی اجتماعی و پزشکی و (۳) با سلامت جسمانی و رشد طبیعی سازگار است.

به موازات بازیابی وزن، این درمان همچنین با رویکردی انعطاف‌پذیر، شخصی‌شده و سلامت محور (به جای رویکرد وزن محور) به سایر ویژگی‌های آسیب‌شناسی روانی اختلال خوردن بیماران می‌پردازد (مانند تصویر بدن، محدودیت غذایی و محدودیت، رویدادها و خلق و خوی موثر بر خوردن). علاوه بر این، در بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی غیر معمول ، کار زیادی برای کمک به پذیرش وزن طبیعی بدنشان که از نظر بیولوژیکی بالاتر از بدن ایده آل، لاغر و عضلانی اجتماعی-فرهنگی و در صورت نشان دادن، انگ وزن درونی شده است، اختصاص داده شده است.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.