قاتل پنهان روابط خشم پنهان

قاتل پنهان روابط خشم پنهان خشم پنهان چهار سطح دارد ۱.کاملا نا هوشیار : نه خود فرد دسترسی دارد نه طرف مقابل ان را میفهمد ۲.نیمه هوشیار: تا حدی فرد انرا متوجه میشود ۳.هوشیار: خشم برای فرد خوشایند نیست ولی به ان اگاه است و از پس ان بر نمی اید. ۴.اجباری: عامدانه است.فرد به […]


قاتل پنهان روابط خشم پنهان

خشم پنهان چهار سطح دارد

۱.کاملا نا هوشیار : نه خود فرد دسترسی دارد نه طرف مقابل ان را میفهمد

۲.نیمه هوشیار: تا حدی فرد انرا متوجه میشود

۳.هوشیار: خشم برای فرد خوشایند نیست ولی به ان اگاه است و از پس ان بر نمی اید.

۴.اجباری: عامدانه است.فرد به خشم خود اگاه است ولی انرا جوری بروز میدهد که قابل رد گیری نیست.برای فردهم اگاه است و هم برایش خوشایند است (اکثر تنبیه ها از اینجاست)

مصداقهای رفتاری خشم پنهان این موارد هستند:

بی توجهی

سکوت

حساسیت بیشتر روی مسائل

لجبازی

قهر

غرولند

کنایه

متهم کردن

تحقیر

در روابط صمیمانه خشم پنهان اینگونه بروز پیدا میکند:

عدم ارتباط چشمی: به طور عام نشانه ی شرم است اما در روابط صمیمانه نشان از خشم پنهان دارد.این یک عمل نا اگاهانه است .ارتباط چشمی باعث بروز خشم میشودبرای همین ناخوداگاه نگاهمان را از طرف مقابل میگیریم.

نادیده گرفتن: در جمع ممکن است به طور ناخوداگاه کسی را نا دیده بگیریم . نظرها و ایده ها و افکارش را نادیده بگیریم حتی اگر طرف مقابل رفتار خشن نشان دهد ما رفتار خاصی نشان نمیدهیم.

ارتباط فیزیکی: حتی تمایل به دست دادن هم نداشته باشیم

خنده های دندان نما هم گاها نشانه خشم پنهان است

نگاه با سر افتاده رو به پایین

افراد وابسته انها خشم را تبدیل به غم یا ترس میکنند معمولا کنایه نمیزنند اما غرولند میکنند.به طرف مقابل گیر میدهند .در مجموع حمله ی مستقیم ندارند چون ترس از دست دادن طرف مقابل را دارند.غمی که تجربه میکنند از ناتوانی است و نقش قربانی را بازی میکنند.به جای خشم از دیگری خشم از خود را تجربه میکنند.خود زنی دارند یعنی چیزی فراتر از خود سرزنشی، چون زورشان به دیگران نمیرسد.در رفتارشان خشم پنهان را نمیتوان تشخیص داد.فرد وابسته معمولا انقدر که از پنهان کردن خشم طرد میشود با نشان دادن ان طرد یا ترک نمیشود.

خشم پنهان در فرد وسواس همواره بر منطق سوار است.خشم خود را با تحقیر تهدید ودانای کل شدن نشان میدهد.بیشترین شبیه  لجبازیست و تکانه های احساسی ندارند.در باطن بی احساس نیستند اما در ظاهر اینگونه به نظر میرسنددر جواب اینکه ایا خشمگینی؟ سکوت میکنند باید در این مواقع از انتظاراتشان سوال کرد.انها در مورد احساسشان انکار پیشه میکنند.انها طرف مقابل را وادار به واکنش میکنند.و دعوادر رابطه شان زیاد است منطق فرد وسواسی حوصله ی طرف مقابل را سر میبرد.تا سرحد مرگ حاضرند لجبازی کنند.

خشم پنهان در فرد اجتنابی اینگونه است که انها خشم پنهان را با فرار نشان میدهند.اگر امکان فرار فیزیکی نباشد ارتباطشان قطع  میشود .در اجتنابی ها خشم پنهان به خوبی دیده میشود. انها گوشه گیر میشوند و اگر درمان شوند به سمت وسواسی شدن پیش میروند.

خشم پنهان در فرد نمایشی اینگونه است که خشم را به شکل فعال نشان میدهد.پرخاشگری حمله تحقیر و….بروز اینگونه رفتار در این افراد زیاد است.انها با عواطفشان شفافند.انها کوچکترین واکنشها را متوجه میشوند.جنگ احساسی با انها به شکست منجر میشود.یعنی نمیشود انها را دچار احساس گناه کرد یا فریب داد .

خشم پنهان در خودشیفته ها اینگونه است که انها خشم پنهان را با نادیده گرفتن نشان میدهند.خشم در همه ی تعاملات فرد خود شیفته به چشم میخورد.نادیده گرفتن بلد ترین ابراز خشم انهاست.ترد کردن استهزا دانای کل شدن در مقیاس کم هم ابراز میکنند. در رفتارهای فیزیکی انها هم رد خشم پنهانشان نمودار است.فرد خود شیفته معمولا رفتارش ارام  است اینکه مثلا چیزی برایشان مهم نیست.معمولا طرف مقابل اجتناب میکند و پس از اجتنابی طولانی معمولا جنگ بیرونی اتفاق می افتد.البته در اوایل رابطه فرد خودشیفته جذاب و قدرتمند به نظر میاید ولی به مرور خشم و تحقیری که در برخوردهایشان هست برای طرف مقابل ازار دهنده میشود.

خشم پنهان فرد مرزی اینگونه است که مرزی ها اصلا افراد خشنی هستند و دست بزن دارند.خشم پنهانشان هم شبیه اسیب است. حتی اسیب به خود مثل کشیدن تیغ روی دست در انها دیده میشود. انها حتی شوخی و دوست داشتنشان هم اسیب زننده است. دنیای نا امنی که پدر ومادر ایجاد میکنند باعث پرورش کودک مرزی میشود. افراد در رابطه با فرد مرزی ترس را تجربه میکنند.این افراد عموما جذابند و قدرتمند به چشم میایند.

خشم پنهان در فرد سایکوپاد اینگونه است که خشم پنهانشان را نمیتوان فهمید چون اهل نیرنگ و فریب هستند و اگر صلاح ندانند انرا بروز نمیدهند. خشم پنهان انها در قانون شکنی خود را نشان میدهد با قانون وچارچوب مشکل دارند وانرا دور میزنند برای همین دسترسی به خشمشان ممکن نیست. ارزش واحساس گناه  برایشان بی معنیست و به راحتی از ان عبور میکنند.انها میتوانند نقش یک فرد عاشق پیشه رابرای مدت طولانی بازی کنند .راه تشخیصشان ارام بودن و منطبق بودنشان است.طرف مقابل معمولا در رابطه گول میخوردو وارد اعتلاف با او میشود.سایکوپادها عموما باهوشند و سلاحشان فریب است.

درک اسکیزوئید ها کار سختیست و خشم پنهانشان تم گوشه گیری دارد.انها عموما رفتار غیر طبیعی دارند. در زمان خشم دچار نا ارامی میشوند.این افراد در مقابل خشم دیگران بی واکنش وبی اهمیت هستند.

در اسکیزوتایپالها اینگونه است که  تم هذیانگویی و بدبینی دارند. در لولهای پایین فرد احساس خاص بودن دارد و در لولهای بالا فرد ادعای رابطه با اجنه و … دارد به ماورا الطبیعه خیلی اعتقاد دارند . با واقعیت مشکل دارند و ان را تحریف میکنند و چون فکر میکنند واقعیت باید خیلی متفاوت باشد ان را خلق میکنند.خشم خود را با شیوه های غیر طبیعی مثل طلسم و دعا نشان میدهند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.