بخشش در زندگی زناشویی: بررسی انواع گذشت و بخشش در رابطه زناشویی نسبت به شریک زندگی

انواع بخشش در رابطه عاطفی انواع بخشش در  رابطه عاطفی: بخشش یعنی رها کردن، اما انواع مختلفی دارد. بخشی که انتخاب می کنید به رابطه شما با آن شخص، میزان آسیبی که به شما وارد می کند و بلوغ عاطفی شما بستگی دارد. این انواع مختلف بخشش در چهار سطح است. در ادامه مطلب بیشتر […]


انواع بخشش در رابطه عاطفی

انواع بخشش در  رابطه عاطفی: بخشش یعنی رها کردن، اما انواع مختلفی دارد. بخشی که انتخاب می کنید به رابطه شما با آن شخص، میزان آسیبی که به شما وارد می کند و بلوغ عاطفی شما بستگی دارد. این انواع مختلف بخشش در چهار سطح است. در ادامه مطلب بیشتر بدانید:

۱٫ بخشش بی قید و شرط

وقتی شما بدون قید و شرط بخشش می کنید، بر اساس آنچه دیگران انجام داده اند یا گفته اند، عمل نمی کنید و فکر نمی کنید. در حالی که نمی‌توانید به‌طور خودکار کاری را که آن‌ها انجام داده‌اند فراموش کنید، اقدامات بعدی شما پس از اینکه به شما آسیب رساندند، در اعمال آن‌ها پایه‌گذاری نمی‌شوند. شما هیچ شرط یا شرطی را برای بخشش در رابطه قائل نیستید.

هنگام بازسازی رابطه، بر ایجاد رابطه بهتر با فرد بدون اشاره به عیوب او تمرکز می کنید.

در بخشش بی قید و شرط، به فرد فرصتی دوباره می دهید تا خود را به عنوان فردی وفادار یا بهتری که قبلا می شناختید ثابت کند. حالا این به خود شخص بستگی دارد که ثابت کند شما اشتباه می کنید یا درست می کنید

بخشش بی قید و شرط وسیله ای برای ترمیم یک رابطه شکسته و بازسازی آن است. اگرچه بخشش بدون هیچ شرطی می تواند دشوار باشد، اما بهترین تسکین برای افراد مربوطه است.

۲٫ بخشش مشروط

وقتی صحبت از بخشش در یک رابطه می شود، بخشش مشروط برعکس بخشش بدون قید و شرط است. به زبان ساده: شما آن شخص را می بخشید، اما دائماً مراقب خود هستید و اطمینان می دهید که مراقبت خود را از دست ندهید تا در آینده در وضعیت مشابهی قرار نگیرید.

در بخشش مشروط، این ضرب المثل را تمرین می کنید: «یک بار گاز گرفته، دو بار خجالتی». در حالی که شما آنها را فردی شایسته تغییر و فرصت دوم می بینید، در آینده مراقب اعمال آنها نسبت به خود هستید. این راهی برای محافظت از خود در آینده است.

بخشش مشروط معمولاً در صورت خیانت از طرف شریک زندگی شما یا خیانت اتفاق می افتد. شما همچنین می توانید آن را قرار دادن آنها در شرایط آزمایشی بنامید، به شما تمام کارت هایی برای پایان دادن به رابطه یا بخشش و ادامه رابطه را می دهد.

۳٫ بخشش طرد کننده

در میان انواع بخشش، بخشش ناپسند پایین‌ترین شکل است. شما هیچ کینه یا کینه ای نسبت به آن شخص ندارید، اما تمایلی به بازسازی رابطه ندارید. شما نادیده می گیرید و به طور مثبت به زندگی خود ادامه می دهید، اما در رابطه ادامه نمی دهید.

بخشش نافرجام به شما اجازه می دهد برای کاهش صمیمیت با طرف مقابل. ممکن است به معنای قطع رابطه با شریک زندگی خود یا ترک شغلی باشد که در آن یک رئیس مشکل ساز وجود دارد. در بخششی که طردکننده است، هیچ تنفری نسبت به فرد ندارید و هیچ تمایلی به بازسازی رابطه ندارید.

علاوه بر این، در بخشش نادیده گرفته شده، شما قدرتی برای انتقام گرفتن یا بازسازی رابطه ندارید و دیگر نمی خواهید زمان و تلاش خود را تلف کنید. تنها چیزی که می خواهید این است که حد و مرزهایی را در جای خود قرار دهید تا آن فرد فرصتی برای آزار دادن مجدد به شما نداشته باشد.

۴٫ بخشش فیض

در بخشش فیض، شما باور ندارید که قدرت بخشش و ادامه رابطه را دارید. این نوع بخشش در افراد دارای گرایش معنوی رایج است. آنها معتقدند بخشش برای خداست.

در حالی که بخشش فیض شامل انجام هیچ کاری نمی شود، اما مستلزم آن است که مجرم به بخشش برسد. این شامل تلاش برای فرد بهتری است. بخشش فیض از خودگذشتگی است زیرا شما هنوز هم می خواهید طرف مقابل نسبت به کاری که با شما انجام داده است آرامش داشته باشد.

چه زمانی در یک رابطه عاطفی بخشش مهم است؟

هیچ لحظه درست یا غلطی برای بخشش در یک رابطه وجود ندارد. باز هم بستگی به شما دارد، مجرم، و اینکه چقدر به شما صدمه زده اند. با این وجود، ارائه بخشش در یک ارتباط در اسرع وقت بسیار مهم است. به این ترتیب می توانید تمام کینه ها و کینه ها را رها کنید.

به یاد داشته باشید که نگه داشتن کاری که آنها انجام دادند برابر با گروگان بودن است که ممکن است بر جنبه های دیگر زندگی شما تأثیر بگذارد. مهمتر از همه، اطمینان حاصل کنید که تمام مراحل بخشش را قبل از اینکه در نهایت ادامه دهید.

چگونه در یک رابطه بخشش کنیم؟

باز هم گفتن اینکه ببخشید کافی نیست. شما همچنین باید فرآیند مربوطه را بشناسید و بر این اساس آن را اجرا کنید. نکات زیر به شما یاد می دهد که چگونه ببخشید و در یک رابطه ادامه دهید.

۱٫ جنبه مثبت را ببینید

در حین تجزیه و تحلیل افکار، یکی از چیزهایی که باید به خاطر بسپارید جنبه مثبت شخص است. زمان هایی را که آنها در گذشته راستگو یا مفید بودند را به خاطر بسپارید.

همچنین به جنبه مثبت حادثه فکر کنید. چه درس هایی آموخته اید؟ در مورد خود یا شخص دیگر چه آموخته اید

۲٫ خود را جای آنها بگذارید

تصور کنید شما فردی هستید که به شما صدمه می زند. چرا باید اینطور رفتار می کردی؟ در تمام مدت چه چیزی در ذهن شما می گذرد و در آن لحظه چه احساسی خواهید داشت که می دانید به کسی خیانت کرده اید.

همه ما در گذشته مرتکب اشتباهاتی شده ایم و در آینده نیز چنین خواهیم کرد. شاید آنها با برخی مسائل شخصی دست و پنجه نرم می کردند. بسیار مهم است که با مجرم خود همدردی کنید و از دیدگاه او درک کنید.

۳٫ با کسی صحبت کنید

در مورد خیانت، یا کسی که پشت سر شما می رود تا به اعتبار شما آسیب برساند، ممکن است بخشش سخت باشد. اگر در این شرایط هستید، بهتر است با یک دوست نزدیک، خویشاوند یا حرفه ای که مسائل مربوط به رابطه را مدیریت می کند، صحبت کنید. آنها ممکن است پشتیبانی و مشاوره مناسب را به شما ارائه دهند.

نتیجه

از آنجایی که ما با مردم ارتباط داریم و زندگی می کنیم، به سختی ممکن است که به یکدیگر صدمه نزنیم. در حالی که توهین به یکدیگر امری رایج است، بخشیدن شریک زندگی شما آسان نیست. با این حال، بخشیدن و رها کردن رابطه برای سلامت عقل شما ضروری است.

بخشش یعنی رها کردن هر گونه فکر، احساس و عمل بر اساس آنچه دیگران انجام داده اند. خوشبختانه بخشش انواع مختلفی دارد. بسته به کاری که فرد انجام داده است، می توانید یکی از چهار نوع بخشش را انتخاب کنید.

گذراندن مراحل بخشش نیز برای بهره مندی مناسب از قدرت بخشش حیاتی است. اگر بخشیدن و ادامه رابطه را دشوار می‌دانید، به کمک حرفه‌ای نیاز دارید. به عنوان مثال، مشاوره یک ایده عالی برای ارائه پشتیبانی مناسب است.

نویسنده:

دکتر زینب تاجریان

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره تماس های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۸۰۱۵۹۷۸ تماس حاصل فرمایید.