بررسی جامع تاثیر مخرب افسردگی بر ازدواج و رابطه زناشویی (پارت دوم)

بررسی جامع تاثیر مخرب افسردگی بر ازدواج و رابطه زناشویی

تاثیر مخرب افسردگی بر ازدواج سرزنش ناراحتی به گردن شریک زندگی خود تاثیر مخرب افسردگی بر ازدواج: مردم اغلب افسردگی را یک اختلال خلقی می دانند. و مطمئناً بر خلق و خوی تأثیر می گذارد، اما افسردگی فقط افراد را غمگین و تحریک پذیر نمی کند. همچنین می تواند بر تفکر شناختی تأثیر بگذارد. زمانی […]


تاثیر مخرب افسردگی بر ازدواج

سرزنش ناراحتی به گردن شریک زندگی خود

تاثیر مخرب افسردگی بر ازدواج: مردم اغلب افسردگی را یک اختلال خلقی می دانند. و مطمئناً بر خلق و خوی تأثیر می گذارد، اما افسردگی فقط افراد را غمگین و تحریک پذیر نمی کند. همچنین می تواند بر تفکر شناختی تأثیر بگذارد. زمانی که فردی افسرده است، تصمیم گیری، حل مشکل و دیدن هر چیزی از دید مثبت دشوار است. وقتی افراد افسرده هستند، احساس ناامیدی می کنند. بسیاری از افراد افسرده ناراحتی خود را به گردن شریک زندگی خود می اندازند. و مطمئن هستند که هیچ راهی برای بهبود رابطه وجود ندارد.

وقتی در یک قرار ملاقات مشاوره ازدواج می‌گویم می‌خواهم هر دو همسر یا شریک زندگی خود را از نظر افسردگی ارزیابی کنم، اغلب باعث تعجب زوج‌ها می‌شود. آنها دارند مطمئن باشند که هیچ مشکلی با خودشان وجود ندارد و این فقط شریک زندگی آنهاست که «مشکل» است. توضیح می دهم که افسردگی همه چیز را بدتر می کند. و بنابراین، در حالی که مشکلاتی که آنها با آن مواجه هستند باید حل شوند، اگر در افسردگی گیر کرده باشند، رسیدگی به آنها بسیار دشوارتر خواهد بود.

همانطور که در مورد جیم، افسردگی می تواند به طرق مختلف ظاهر شود. کسانی که از افسردگی رنج می برند اغلب متوجه نمی شوند که علائم مختلف در یک وضعیت گره خورده است. علائم می تواند شامل علائم فیزیکی باشد (مشکلات خواب و خوردن). عاطفی (احساس غمگینی، بی حوصلگی، تحریک پذیری و/یا خودکشی)؛ شناختی (مشکلات تمرکز، مشکل در تصمیم گیری، تجربه مشکلات حافظه)؛ جسمی (سردرد، معده درد یا سایر دردهای فیزیکی)؛ و اجتماعی (نمی توان از تعامل با دوستان و/یا همکاران لذت برد). قبل از تشخیص افسردگی، یک پزشک باید اطمینان حاصل کند که هیچ شرایط پزشکی دیگری مانند آپنه خواب، زوال عقل، بیماری پارکینسون یا واکنش های دارویی ممکن است در بروز علائم نقش نداشته باشد.

با فرض اینکه هیچ عارضه پزشکی دیگری وجود نداشته باشد، فراوانی و شدت علائم مشخص می‌کند که آیا فردی افسردگی اساسی را تجربه می‌کند یا افسردگی سطح پایین‌تری به نام دیستیمیا یا اختلال افسردگی مداوم دارد. چیزی که در مورد این نوع دوم افسردگی خفیف تر می تواند گیج کننده باشد این است که ظریف تر است. معمولاً با تصویر کلاسیک کسی که می‌خواهد تمام روز را با پرده‌های پنجره بسته در رختخواب بماند، مطابقت ندارد. برخی از مردم سال ها با آن زندگی می کنند. آنها اغلب به عنوان “نیمه پر لیوان” توصیف می شوند.

تحمل خلق‌های عبوس، گوشه‌گیر و تحریک‌پذیر می‌تواند دشوار باشد.

با این حال، حتی اگر کمتر شدید باشد، اختلال افسردگی مداوم می تواند به همان اندازه برای یک رابطه مخرب باشد. افراد مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط می توانند به محل کار یا مدرسه بروند و مسئولیت های والدینی و سایر مسئولیت ها را بر عهده بگیرند. اما خلق و خوی عبوس، گوشه گیر یا تحریک پذیر آنها، تحمل آنها را دشوار می کند. و از آنجایی که این وضعیت احتمالاً با عملکرد روزمره تداخلی ندارد، اغلب برای یک زوج مشخص نیست که خشم و اتهامات ناشی از افسردگی «حرف زدن» است.

این نوع خفیف افسردگی همچنین ممکن است ریتم خاموش و روشن بیشتری داشته باشد، به طوری که یک روز فرد خوشایند به نظر می رسد، و روز بعد زندگی با آن غیرقابل تحمل است. شریکی که افسرده است اغلب تغییر حالت خود را به گردن شریک خود می اندازد که به نوبه خود از این اتهام آسیب دیده و عصبانی می شود.

به راحتی می توان فهمید که یک زوج چقدر سریع می توانند وارد یک چرخه باطل خشم، سرزنش، صدمه و ناامیدی شوند. بسیاری از زوج ها با درک نکردن اینکه افسردگی یک مؤلفه کلیدی در خراب کردن رابطه آنهاست، زمانی که واقعاً نیاز دارند ابتدا با یک متخصص بهداشت روان ملاقات کنند، با یک وکیل طلاق مشورت می کنند.

درمان افسردگی می تواند به بهبود ازدواج و رابطه زناشویی کمک کند.

در حالی که خبر بد این است که افسردگی می تواند یک رابطه را از بین ببرد (تاثیر مخرب افسردگی بر ازدواج)، خبر خوب این است که درمان موثر افسردگی می تواند یک رابطه را التیام بخشد. وقتی افسردگی را در یک یا هر دو شریکی که برای مشاوره زوج مراجعه می کنند شناسایی می کنم، درمان افسردگی در اولویت قرار می گیرد. هنگامی که ابر تاریک افسردگی از بین برود، روابط “روشن تر” می شود. سرزنش و ناامیدی کمتر است. به جای هدایت انرژی به اتهامات، می توان آن را به سمت مقابله با مشکلات روابط و شناسایی و اجرای راه حل ها هدایت کرد.

در کتاب سال اول ازدواج: چه چیزی باید انتظار داشت، چه چیزی را می پذیرید و چه چیزی را می توانید تغییر دهید، یافته های خود را به اشتراک می گذاریم که تازه ازدواج کرده هایی که «مشکلات زیر فرش را جارو می کنند» بیشترین احتمال طلاق را دارند. هنگامی که علائم افسردگی زودتر برطرف شود، قبل از اینکه اتهامات زشت زیادی به این طرف و آن طرف پرتاب شود، می توان روابط را نجات داد. آنها حتی ممکن است قوی تر از قبل باشند. و در مواردی که ازدواج‌ها نجات پیدا نمی‌کند، داشتن درمان افسردگی، شرکا را قادر می‌سازد تا با ذهنیتی سالم‌تر، مثبت‌تر و سازنده‌تر از رابطه خارج شوند. افسردگی هرگز اجتناب ناپذیر است و هرگز نباید آن را نادیده گرفت.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.