بررسی جامع ۶ مرحله روان شناختی سوگواری (غم و اندوه): اگر به تازگی عزیزی را از دست داده اید، بخوانید

بررسی جامع 6 مرحله روان شناختی سوگواری

مرحله روان شناختی سوگواری مرحله روان شناختی سوگواری: درگذشت اخیر مادربزرگم (در سن ۱۰۶ سالگی!) برای من زمان تأملی بود. من بسیار خوش شانس هستم که از دست دادن بیش از حد ویران نشده ام و به سرعت مراحل غم و اندوه را پشت سر می گذارم. با این حال، من را به این فکر […]


مرحله روان شناختی سوگواری

مرحله روان شناختی سوگواری: درگذشت اخیر مادربزرگم (در سن ۱۰۶ سالگی!) برای من زمان تأملی بود. من بسیار خوش شانس هستم که از دست دادن بیش از حد ویران نشده ام و به سرعت مراحل غم و اندوه را پشت سر می گذارم. با این حال، من را به این فکر انداخت که مروری بر پنج مرحله اصلی غم و اندوه (همانطور که الیزابت کوبلر راس تعریف کرده است)، و سپس مقدمه ای برای مرحله ششم (که توسط شریک دانشگاهی او دیوید کسلر معرفی شده است)، مقاله مفیدی را ایجاد می کند. .

در این مقاله مروری بر ۶ مرحله روان شناختی سوگواری (غم و اندوه) ارائه می‌دهم و سپس در مورد چند کلید برای کمک به این روند صحبت خواهم کرد. و، مثل همیشه، اگر احساس می کنید گیر کرده اید یا نیاز به حمایت دارید، لطفا تماس بگیرید.

۱٫ انکار

انکار، اولین مرحله غم و اندوه، برای کمک به زنده ماندن از یک فقدان ضروری است. شما در یک حالت شوک هستید زیرا دنیایی که می دانستید دیگر وجود ندارد. ممکن است شروع به تکذیب این خبر کنید (مثلاً شاید محبوب شما اشتباه شناسایی شده باشد). در این مرحله، به جای واقعیت واقعی موقعیت، به یک واقعیت “ترجیح” چسبیده اید.

این نوع انکار در واقع نقش مهمی ایفا می کند. این به شما کمک می کند تا با رویداد اولیه کنار بیایید و زنده بمانید. این یک مکانیسم دفاعی طبیعی است. این روش طبیعت است که می‌گوید فقط در یک زمان یک فرد می‌تواند کارهای زیادی را تحمل کند.

۲٫ خشم

مرحله بعدی غم، خشم، بخش بسیار ضروری این فرآیند است.

اول، این یک گذار از مرحله انکار است. به عبارت دیگر، شما در حال حرکت از واقعیت “مرجح” انکار به واقعیت “واقعی” هستید که اکنون در زندگی شما وجود دارد. دوم، خشم می تواند ساختاری موقتی به شما بدهد. زندگی شما متلاشی شده است و ممکن است به نظر برسد که هیچ پایه ای ندارید. جهت خشم، حتی اگر در گذشته “ناعادلانه” باشد، می تواند شما را به احساس ارتباط با دیگران بازگرداند. این چیزی است که باید آن را درک کرد.

خشم ممکن است خود را در احساسات «چرا من» یا «زندگی منصفانه نیست» نشان دهد. ممکن است به‌عنوان سرزنش دیگران از وقوع ضرر یا به‌عنوان تغییر جهت کوچک‌ترین ادراک شده نشان داده شود. افراد مذهبی اغلب متوجه می شوند که از خدا عصبانی هستند که اجازه داده این اتفاق برای آنها بیفتد.

در حالی که خشم عموماً در جامعه ما ناپسند است، بسیار مهم است که اجازه دهید خشم وارد شود. حتی اگر ممکن است بی پایان به نظر برسد، مهم است که آن را احساس کنید. هر چه بیشتر به خود اجازه دهید خشم را احساس کنید، سریعتر از بین می رود. البته، احساسات زیادی در زیر سطح خشم وجود دارد، و درد زیادی نیز وجود دارد، اما زمان برای مقابله با آن احساسات زیربنایی در ادامه راه وجود خواهد داشت.

۳٫ چانه زنی

چانه زنی نوعی امید کاذب است. این نوعی “مذاکره” با خود یا با یک قدرت بالاتر است که به عنوان راهی برای جلوگیری از غم و اندوه عمل می کند. این تمایل به ایجاد یک تغییر اساسی در زندگی شما برای بازگرداندن همه چیز به حالت قبل است. به عنوان مثال، قبل از مرگ ممکن است چانه زنی کنید که “اگر فقط این بیماری را درمان کنید، من زندگی خود را وقف کمک به دیگران خواهم کرد.” یا “اگر فرزندم را شفا بدهی، قول می‌دهم مادر بهتری باشم و دیگر از آنها شکایت نکنم.”

پس از مرگ، چانه زنی اغلب به شکل احساس گناه یا اظهارات “چه می شود اگر” به خود می گیرد. اگر زودتر بیماری را پیدا کرده بودید چه؟ اگر به تازگی عشق خود را ۳۰ ثانیه به تأخیر انداخته باشید چه؟

۴٫ افسردگی

افسردگی به دنبال چانه زنی می آید. این مرحله ای است که می پذیرید تلاش های شما برای اجتناب و چانه زنی بیهوده است. واقعیت شروع به ظهور می کند و غم و اندوه به طور عمده وارد واقعیت شما می شود. غم و اندوه اغلب بسیار عمیق تر و پایدارتر از آن چیزی است که می توانستید تصور کنید و اغلب احساس می کنید که پایانی ندارد. این می تواند در احساس میل به کناره گیری از زندگی، احساساتی مانند اینکه هیچ کس احتمالاً نمی تواند آنچه را که در حال گذراندن شماست را درک کند یا به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید، و احساس غم و اندوه خالص ظاهر شود.

مهم است که بدانید این افسردگی طبیعی است و برای فقدان بزرگ مناسب است. در این مرحله است که به بزرگی واقعی از دست دادن خود پی می برید و این چیزی نیست که شما باید سعی کنید خود را از آن “خارج کنید”. البته، شما می خواهید یاد بگیرید که “دوباره زندگی کنید”، اما این تنها پس از دادن غم و اندوه امکان پذیر است.

۵٫ پذیرش – پذیرفته شدن

پذیرش را نباید با همه چیز که ناگهان “خوب است” اشتباه گرفت. در واقع، اکثر مردم پس از یک باخت بزرگ دیگر هرگز احساس «خوب» نمی کنند. مرحله پذیرش صرفاً در مورد کنار آمدن با این واقعیت است که محبوب شما دیگر از نظر فیزیکی در کنار شما نیست و متوجه می شوید که این یک واقعیت دائمی است.

این در مورد یادگیری دوست داشتن واقعیت جدید نیست. این در مورد یادگیری زندگی با این هنجار جدید است. این در مورد یادگیری سازگاری مجدد با زندگی با بر عهده گرفتن نقش های جدید یا واگذاری آنها به دیگران است. این در مورد جایگزینی فرد مورد علاقه نیست، بلکه در عوض ایجاد ارتباطات و روابط جدید است. این در مورد شروع فرآیند یادگیری، کاوش، و تکامل به یک واقعیت جدید روزانه است.

۶٫ یافتن معنا

همانطور که در بالا ذکر شد، دیوید کسلر اخیراً مرحله ششم را مستند کرده است که یافتن معنی است. بسیاری از مردم در مورد یافتن “بسته شدن” پس از از دست دادن صحبت می کنند، اما کسلر در مورد یادگیری به یاد آوردن کسانی که مرده اند با عشقی بیشتر از درد و یادگیری حرکت کردن صحبت می کند.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.