ترس از مرگ

ترس از مرگ  راه کارهایی برای غلبه بر ترس از مرگ الگوهای فکری غیرمولد را حذف کنید. وقتی سعی می کنید آینده را پیش بینی یا تصور کنید، از خود می پرسید: “اگر این اتفاق بیفتد چه؟” این یک الگوی فکری غیرمولد است که به عنوان فاجعه‌سازی شناخته می‌شود. الگوی فکری غیرمولد روشی برای تفکر […]


ترس از مرگ

 راه کارهایی برای غلبه بر ترس از مرگ

الگوهای فکری غیرمولد را حذف کنید. وقتی سعی می کنید آینده را پیش بینی یا تصور کنید، از خود می پرسید: “اگر این اتفاق بیفتد چه؟” این یک الگوی فکری غیرمولد است که به عنوان فاجعه‌سازی شناخته می‌شود. الگوی فکری غیرمولد روشی برای تفکر در مورد موقعیتی است که در نهایت باعث ایجاد احساسات منفی در شما می شود. نحوه تفسیر یک رویداد منجر به ایجاد یک احساس از آن می شود. به عنوان مثال، اگر نگران هستید که به موقع به سر کار خود نمی رسید و با تأخیر روبرو خواهید شد، ممکن است به خود بگویید: “اگر دیر برسم، از جانب رئیسم توبیخ می شوم و کارم را از دست می دهم.”  اگر احساس می کنید می خواهید نتیجه را به شدت کنترل کنید، داشتن الگوهای فکری غیرمولد می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد. تفکر غیرمولد را با تفکر مثبت جایگزین کنید. از طریق الگوهای فکری غیرمولد خود آن را استدلال کنید. به عنوان مثال، به خود بگویید: “اگر من دیر برسم، ممکن است رئیسم عصبانی شود. اما می توانم توضیح دهم که ترافیک بیش از حد معمول بود. همچنین پیشنهاد می کنم تا مدت زمانی بعد از کار بمانم تا عدم حضورم در آن ساعت را جبران کنم.”

یک دوره زمانی نگرانی در نظر داشته باشید.

پنج دقیقه در طول روز را به خود اختصاص دهید تا به خود اجازه دهید در مورد چیزی نگران باشید. این کار را هر روز در ساعت مشخصی انجام دهید. سعی کنید این دوره نگرانی را برای زمان خواب برنامه ریزی نکنید، زیرا این امر باعث ایجاد اختلال در خوابتان می شود. اگر در هر زمان دیگری در طول روز فکر نگران کننده ای دارید، آن را برای دوره زمانی نگرانی خود ذخیره کنید.

افکار مضطرب خود را به چالش بکشید.

اگر نگران مرگ هستید، از خود در مورد احتمال وقوع مرگ در سناریوهای خاص بپرسید. برای مثال خود را با آماری در مورد مرگ در یک سانحه هوایی مسلح کنید. احتمالاً متوجه خواهید شد که نگرانی های شما فراتر از واقعیتی است که ممکن است اتفاق بیفتد.

به این فکر کنید که چگونه تحت تاثیر دیگران قرار می گیرید.

وقتی نگرانی های دیگران شروع به تسخیر ذهن شما می کند، بیشتر به خطرات فکر می کنید. شاید دوستی داشته باشید که به خصوص در مورد بیماری ها نگرشی منفی دارد. این باعث می‌شود که از بیمار شدن خود عصبی شوید. زمانی را که با این شخص می گذرانید محدود کنید تا این افکار به دفعات ذهنتان را مشغول نکند.

کاری را امتحان کنید که قبلا هرگز انجام نداده اید.

ما اغلب از امتحان کردن چیزهای جدید و قرار دادن خود در موقعیت های جدید اجتناب می کنیم، دقیقاً به دلیل ترس از آنچه هنوز نمی دانیم یا هنوز نمی توانیم درک کنیم. برای این منظور، فعالیتی را انتخاب کنید که هرگز به انجام آن فکر نمی کنید و متعهد شوید که آن را امتحان می کنید. با انجام تحقیقات آنلاین در مورد آن فعالیت شروع کنید. در مرحله بعد، شاید با افرادی که قبلاً در این فعالیت شرکت کرده اند صحبت کنید. همانطور که با ایده آن احساس راحت بیشتری می کنید، بسنجید که آیا نمی‌توانید آن را یک یا دو بار قبل از تعهد طولانی مدت به آن، امتحان کنید. این روش آزمایش زندگی و فعالیت های جدید می تواند ابزاری عالی برای یادگیری چگونگی تمرکز بر تولید شادی در زندگی به جای نگرانی در مورد مرگ و مردن باشد. همانطور که در فعالیت های جدید شرکت می کنید، احتمالاً چیزهای زیادی در مورد خود یاد خواهید گرفت، به ویژه در مورد آنچه که می توانید و یا آنچه که نمی توانید کنترل کنید.

با خانواده و دوستان خود یک برنامه پایان زندگی ایجاد کنید.

وقتی نوبت به مرگ می‌رسد، احتمالاً متوجه خواهید شد که بیشتر این فرآیند کاملاً خارج از کنترل شما خواهد بود. هیچ راهی وجود ندارد که بتوانیم با اطمینان بدانیم دقیقاً چه زمانی یا کجا می‌توانیم بمیریم، اما می‌توانیم اقداماتی را انجام دهیم تا آمادگی بیشتری داشته باشیم. برای مثال، اگر در کما هستید، تا چه مدت می خواهید تحت حمایت زنده بمانید؟ آیا ترجیح می دهید در خانه خود نگهداری شوید یا تا زمانی که ممکن است در بیمارستان بمانید؟ ممکن است در ابتدا صحبت کردن در مورد این مسائل با عزیزانتان ناراحت کننده باشد، اما اگر اتفاق ناگواری رخ دهد و نتوانید در آن لحظه خواسته های خود را بیان کنید، چنین صحبت هایی می تواند برای شما و آنها فوق العاده مفید باشد. چنین بحث هایی ممکن است به طور بالقوه به شما کمک کند که نسبت به مرگ کمی کمتر احساس اضطراب کنید.

تأمل در زندگی

در نظر بگیرید که چگونه زندگی و مرگ بخشی از یک چرخه هستند.

بپذیرید که زندگی و مرگ شما، و همچنین زندگی سایر موجودات، همه بخش‌هایی از یک چرخه یا فرآیند زندگی هستند. زندگی و مرگ، به جای اینکه دو رویداد کاملاً متفاوت باشند، در واقع همیشه در یک زمان اتفاق می‌افتند. به عنوان مثال، سلول‌های بدن ما در طول زندگی به طور مداوم در حال مرگ و بازسازی هستند. این به بدن ما کمک می کند تا با دنیای اطراف خود سازگار شود و رشد کند.

به این فکر کنید که چگونه بدن شما بخشی از یک اکوسیستم پیچیده است.

بدن ما به عنوان اکوسیستم بارور برای اشکال مختلف زندگی عمل می کند، به ویژه پس از پایان زندگی خودمان. تا زمانی که ما زنده ایم، سیستم گوارشی ما خانه میلیون ها میکروارگانیسم است. همه اینها به بدن ما کمک می کند تا به اندازه کافی سالم بماند و از عملکرد مناسب سیستم ایمنی حتی پردازش شناختی پیچیده پشتیبانی کند.

زمانی را در طبیعت بگذرانید.

به پیاده روی و مراقبه در طبیعت بپردازید. شما به سادگی می توانید زمان بیشتری را در خارج از خانه و با بسیاری از اشکال مختلف زندگی سپری کنید. این فعالیت‌ها می‌توانند راه‌های بسیار خوبی برای درک این موضوع باشند که شما بخشی از دنیایی بزرگ‌تر هستید.

زندگی پس از مرگ را در نظر بگیرید.

سعی کنید به این فکر کنید که بعد از مرگ به مکانی شاد خواهید رفت. بسیاری از ادیان به این رویکرد اعتقاد دارند. اگر به دین خاصی گرایش دارید، با توجه به اعتقادات مذهبی تان، در مورد زندگی پس از مرگ عقایدی خواهید داشت که باعث تسکین روحتان می شود.

زندگی کنید

از زندگی، تمام و کمال استفاده کنید.

در نهایت، بهتر است از صرف زمان زیاد برای نگرانی در مورد مرگ و نحوه مردن خودداری کنید. در عوض، هر روز را تا حد امکان با شادی پر کنید. اجازه ندهید چیزهای کوچک شما را ناامید کنند. بیرون بروید، با دوستان خود تفریح کنید یا به ورزش جدیدی بپردازید. کاری را انجام دهید که ذهن شما را از مرگ دور کند. در عوض، ذهن خود را بر زندگی متمرکز کنید. بسیاری از افراد مبتلا به ترس از مرگ روزانه به آن فکر می کنند، فکر کردن به زندگی بدان معناست که شما کارهای زیادی دارید که می خواهید در انجام دهید. بگذارید ترس از بین برود و از خود بپرسید: “بدترین چیزی که امروز اتفاق می افتد چیست؟” امروز تو زنده ای، پس برو و زندگی کن.

با عزیزانتان وقت بگذرانید.

اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که شما را خوشحال می کنند. زمانی که اوقات خود را با دیگران می گذرانید، وقت شما به خوبی سپری می شود. به عنوان مثال، اگر به نوه های خود کمک کنید تا خاطرات خوشی از شما ایجاد کنند، می توانید مطمئن باشید که حافظه شما پس از مرگ زنده خواهد ماند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.