سازگاری در زندگی زناشویی در سایه اختلاف با خانواده همسر

سازگاری در زندگی زناشویی در سایه اختلاف با خانواده همسر رابطه ای که بین شما و همسرتان وجود دارد را از خانواده او جدا کنید. شما با همسرتان در زیر یک سقف زندگی می کنید و با او ازدواج کرده اید، نه کل خانواده او. اجازه ندهید مشکلات به وجود آمده با اعضای خانواده او […]


سازگاری در زندگی زناشویی در سایه اختلاف با خانواده همسر

رابطه ای که بین شما و همسرتان وجود دارد را از خانواده او جدا کنید. شما با همسرتان در زیر یک سقف زندگی می کنید و با او ازدواج کرده اید، نه کل خانواده او. اجازه ندهید مشکلات به وجود آمده با اعضای خانواده او به مشکلی بزرگ در رابطه شما تبدیل شود. اگر احساس می‌کنید که این تعارض بر روابط شما تأثیر می‌گذارد، لحظه‌ای درنگ کنید و کمی وقت بگذارید تا تمام ویژگی های مثبتی که نسبت به شریک زندگی‌تان قدردانی می‌کنید و به خانواده‌اش مربوط نیست، به یاد بیاورید. این ویژگی ها و خصلت ها را بنویسید و هر از چند گاهی فهرست را برای خود مرور کنید. به عنوان مثال، اگر خانواده شریک زندگی خود را فقط در تعطیلات و مناسبت های خاص می بینید، بهتر است از ایجاد تنشهایی که به وجود می آید، ناراحت نشوید، زیرا مجبور نیستید زمان زیادی را برای مقابله با این اختلافات بگذرانید.

در مورد مرزها با شریک زندگی خود صحبت کنید.

با شریک زندگی خود هم اندیشی کنید و محدودیت های معقولی را با هم در نظر بگیرید. به این فکر کنید که هر دوی شما چه کاری می توانید انجام دهید تا درگیریها را به حداقل برسانید و آرامش خانوادگی را حفظ کنید. به عنوان مثال، یکی از محدودیت‌های شما ممکن است این باشد که اعضای خانواده شریک زندگی‌تان نمی‌توانند شبی را که برای مهمانی به خانه شما می‌آیند، در منزل شما بمانند. مرز دیگر ممکن است این باشد که اجازه ندهید خانواده در برخی تصمیمات زوجین مانند بچه دار شدن، انجام یک مراسم مذهب خاص یا تصمیم گیری در مورد محل زندگی شما نقش داشته باشند.

از همسرتان بخواهید که مرزهای خانوادگی را که شما با یکدیگر تعیین کرده اید را با خانواده اش در میان بگذارد.

اعضای خانواده او باید در مورد قوانین جدیدی که شما و شریک زندگیتان در مورد آن تصمیم گرفته اید را بدانند. همسرتان باید این مرزها را به اعضای خانواده خود در میان بگذارد و هر دوی شما می توانید در صورت نیاز آنها را اعمال کنید. در ارتباط با خانواده همسرتان مهربان و مؤدب، اما محکم باشید. با این حال، اگر کسی با گذشتن از مرزهای شما باعث رنجش خاطرتان شد، باید از خود دفاع کنید. اطمینان حاصل کنید که خانواده شریک زندگیتان نیز از این مرزها آگاه هستند. شما یا همسرتان می‌توانید چیزی شبیه این به خانواده ها بگویید: “ما واقعاً خوشحالیم که به ما اهمیت می‌دهید، اما ترجیح می‌دهیم دیگر در مورد مسائل مالی خود صحبت نکنیم. تصمیمات ما در مورد پول، شخصی است.”

مرزهای خود را حفظ کنید.

ممکن است لازم باشد هر از چند گاهی به خانواده شریک زندگی خود در مورد مرزهایتان یادآوری کنید. این را در نظر بگیرید وقتی که افراد به رفتارهای خاصی عادت کرده اند، زمان می برد تا رفتارهای جدید را بیاموزند. اگر مرزهای شما نقض شد، باید این مرزها را با گفتن این جمله تقویت کنید: “یادتان باشد، ما تصمیم گرفتیم که بچه دار نشویم. آیا می توانید از تصمیم ما حمایت کنید حتی اگر دوست ندارید؟”

مطمئن و قاطع باشید.

به یاد داشته باشید که شما هم بالغ هستید. برخورد با اعضای بزرگ‌تر خانواده، مانند والدین همسرتان، می‌تواند باعث شود دوباره احساس کودکی کنید، اما در واقعیت اینطور نیست. اگر احساس می‌کنید مورد آزار و اذیت یا قضاوت منفی قرار می‌گیرید، این حق شماست که از خود دفاع کنید. قاطعانه صحبت کردن یا رفتار کردن به معنای بی احترامی نیست. شما می توانید در عین احترام و مهربانی از خود دفاع کنید. برای مثال، می‌توانید قاطعانه بگویید: «می‌دانم که فرهنگ من را درک نمی‌کنید، اما برای من و همسرم مهم است که این عید را جشن بگیریم. من به اعتقادات شما احترام می‌گذارم، و اگر همین کار را برای من انجام دهید، سپاسگزار خواهم بود. ”

با خانواده شریک زندگی خود صحبت کنید.

اگر با شخص خاصی مشکل دارید، سعی کنید خودتان موضوع را با او در میان بگذارید. ابتکار عمل برای حل مشکل، بلوغ شما را نشان می دهد و ممکن است به خاطر صحبت کردن، احترام بیشتری برای شما قائل شوند. خیلی بهتر است که در هنگام بروز مشکلات در مورد آن مشکل صحبت کنیم تا اینکه آنها را برای سالها بدون توجه بگذرانیم.

سازگاری در زندگی زناشویی

توصیه یا نظرات نامطلوب را منحرف کنید.

اگر خانواده شریک زندگی‌تان مکرراً به شما توصیه یا انتقاد ناخواسته می‌کنند، چند پاسخ غیرمتعهد را برای تغییر مسیر مکالمه آماده کنید. این پاسخ ها را قبل از استفاده از آنها چندین بار در ذهنتان مرور و تمرین کنید. این کار به شما کمک می کند در لحظه، آرام باشید و خود را جمع و جور کنید. اگر با شخص مقابلتان فردی مسن تر است، یک راه حل خوب برای رسیدگی به توصیه های ناخواسته او این است که مودبانه با چیزی مانند “چقدر جالب!” یا “چه داستان باصفایی!”  بحث را ببندید. به عنوان مثال، اگر مادر همسرتان به شما می‌گوید که باید به گونه‌ای دیگر به بچه‌هایتان غذا بدهید، از او بپرسید که وقتی بچه‌هایش را بزرگ می‌کرد چگونه به آنها غذا می داده است. پاسخ‌های مناسب دیگر عبارتند از: «این خیلی جالب است، من هم باید زمانی آن را امتحان کنم» و «ممنون از راهنماییتان، اما ما تصمیم گرفتیم این کار را انجام دهیم.»

در نهایت ارتباط خود را با خانواده همسرتان را محدود کنید.

اگر واقعاً نمی توانید اختلافات خود را با خانواده شریک زندگی‌تان حل کنید، بهترین اقدام ممکن محدود کردن تماس خود با آنها است. نادیده گرفتن مجالس و مهمانی های خانوادگی ممکن است بهترین راه برای حفظ صلح و جلوگیری از تنش در روابط شما با شریک زندگی تان باشد. با این حال، اگر نمی‌خواهید رویدادهای خانوادگی را نادیده بگیرید، می‌توانید محدودیت زمانی برای مدت زمانی که در آنجا خواهید بود، تعیین کنید. اگر خانواده شریک زندگی شما آشکارا به شما توهین یا بی احترامی می کنند، محدود کردن تماس احتمالا ایده خوبی است. افرادی که اینگونه رفتار می کنند بعید است رفتار خود را تغییر دهند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.