۴ اتفاق در رابطه که شخصیت شما را تغییر می دهد.

تغییر کردن در رابطه

رابطه از جهات مختلفی در رشد و تغییر ما نقش دارد. با این حال اتفاقاتی هستند که زمانی که در روابط مهم ما رخ می‌دهند تغییر بسیار پررنگی در شخصیت ما را رقم می‌زنند. این تغییرات می‌تواند با روبه‌رو شدن با اتفاقاتی مانند: بچه‌دار شدن، طلاق یا دوری، تجربه عمیقی مانند عشق، همزیستی و … رخ دهد. با این حال ما باید بدانیم که با چه چیزی مواجه هستیم…


 

  • یک رابطه جدید، و پایان یکی، وظیفه شناسی را هدایت می کند.
  • شخصیت ممکن است ثابت باشد، اما تغییر شخصیت بخشی طبیعی از مسیر زندگی است.
  • رویدادهای زندگی، از جمله رویدادهای رابطه، می توانند شخصیت را تغییر دهند.
  • ازدواج و طلاق هر دو وظیفه شناسی را افزایش می دهند.
  • داشتن فرزند باعث کاهش برونگرایی می شود.

رویدادهای رابطه اغلب “نقاط عطف” نامیده می شوند؛ زیرا به عنوان لحظات مهم زندگی ما برجسته می شوند. ما به راحتی این رویدادها را به عنوان تغییر زندگی روزمره یا تغییر مسیر زندگی ما تشخیص می دهیم. کمتر به این فکر می کنیم که چگونه این نقاط عطف ممکن است شخصیت ما را تغییر دهند. در مورد دوستی که به تازگی نامزد شده است یا یکی از همکارانش که طلاق گرفته است فکر کنید: این رویدادهای مهم رابطه چه تأثیری بر شخصیت آنها دارد؟

شخصیت افراد در رابطه در معرض تأثیر متنی است

آیا شما همانی هستید که دیروز بوده‌اید؟ احتمالا چیزی نزدیک آن بوده‌اید؟ از یک طرف، شخصیت می تواند در طول زمان ثابت به نظر برسد. دوستان موافق، موافق باقی بمانند. دوستان برونگرا، برونگرا می‌مانند. یک روان رنجور، همیشه روان رنجور! در حمایت از یک مبنای بیولوژیکی برای شخصیت، ویژگی های اصلی افراد ممکن است برای دیگران ثابت به نظر برسد.

با این حال، تحقیقات بارها و بارها نشان می‌دهد که دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم می‌تواند تأثیر شگفت‌انگیزی بر جنبه‌های ظاهراً محکم خود، مانند شخصیت داشته باشد. در واقع، شخصیت افراد ممکن است در شرایط مناسب مستعد تغییرات قابل توجهی باشد.

تغییر شخصیت به صورت پویا اتفاق می افتد

برای درک این تغییر، محققان مفهوم تراکنش های شخصیتی-رابطه ای را توصیف می کنند (Neyer et al., 2014). اساساً شخصیت افراد به انتخاب محیط ها شکل می دهد و سپس این محیط ها افراد را شکل می دهند. شما می توانید این را تصور کنید. در ارتباط با شخصیت خودتان، ممکن است به سمت انواع خاصی از افراد یا مکان‌ها گرایش پیدا کنید. روابطی که در این تنظیمات ایجاد می کنید، به نوبه خود بر شما تأثیر می گذارد. این مسیر رفت و برگشتی است که به مرور زمان به توضیح تغییر شخصیت کمک می کند.

عشق موقعیت خوبی برای تغییر خود دارد

رویدادهای زندگی می توانند اشکال مختلفی داشته باشند. افراد می توانند از کالج فارغ التحصیل شوند، ترفیع مورد نظر خود را دریافت کنند، به لیگ فوتبال بپیوندند یا به شهر جدیدی نقل مکان کنند. رویدادهای مهم در هر حوزه زندگی ممکن است اتفاق بیفتد. با این حال، رویدادهای مربوط به عشق برای تغییر خود موقعیت مناسبی دارند.

یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز اخیر به مجموعه ای از رویدادهای رابطه اشاره می کند که برای تغییر شخصیت آماده هستند (بولر و همکاران، ۲۰۲۳). این کار بیش از ۴۰ مطالعه را مورد بررسی قرار داد، بیش از ۱۲۰۰۰۰ شرکت‌کننده را شامل شد و تغییرات در ۵ ویژگی شخصیتی بزرگ را مورد بررسی قرار داد: برون‌گرایی (یعنی پرحرفی، اشتیاق)، گشودگی نسبت به تجربیات جدید، وظیفه‌شناسی، روان رنجوری (یعنی ثبات عاطفی پایین)، و موافق بودن. .

کدام رویدادهای رابطه شخصیت را تغییر می دهند؟

ورود به یک رابطه عاشقانه جدید وظیفه شناسی را افزایش می دهد. همراه با تجربه رشد در خودپنداره (آرون و همکاران، ۱۹۹۷)، فراتحلیل نشان داد که افراد اغلب با شروع یک رابطه جدید با وجدان تر می شوند (بولر و همکاران، ۲۰۲۳). آیا اکنون به دلیل داشتن شریکی برای نگرانی بیشتر به نیازهای دیگران توجه می کنند؟ این عمل در نهایت ممکن است تمایلات شخصیتی موجود را اصلاح کند.

ازدواج باعث می شود افراد کمتر در معرض تجربیات جدید باشند. آیا دوست دارید چیزهای جدید را امتحان کنید و از منطقه راحتی خود خارج شوید؟ این ممکن است بعد از ازدواج تغییر کند. متاآنالیز نشان داد که ازدواج منجر به باز بودن کمتر می شود (بولر و همکاران، ۲۰۲۳). شاید این به این دلیل رخ می دهد که مردم تمایل دارند با دیگرانی که شبیه آنها هستند ازدواج کنند، روال معمولی ایجاد کنند و عادات خود را بپذیرند. چنین مبانی ممکن است از سنت گرایی بر گشودگی حمایت کند.

  • والد شدن

داشتن فرزند برونگرایی را کاهش می دهد. شاید به این دلیل است که افراد پیله می‌کنند یا به سمت مسئولیت‌های خانوادگی جدید خود روی می‌آورند، اما به نظر می‌رسد داشتن فرزند با کاهش برون‌گرایی، شخصیت را تغییر می‌دهد (بولر و همکاران، ۲۰۲۳). افرادی که برون گرایی بالایی دارند اغلب دوست دارند زمانی که استرس دارند در کنار دیگران باشند. اگر این تغییر شخصیت از نظر رفتاری انجام شود، والدین ممکن است به سمت تمایل به تنها بودن و داشتن فضای خاص در هنگام استرس تغییر کنند.

طلاق وظیفه شناسی را افزایش می دهد. شاید تعجب آور باشد که پایان یک رابطه ممکن است با افزایش وجدان، تأثیر مطلوبی بر شخصیت افراد داشته باشد (Bühler et al., 2023). وظیفه شناسی با قابلیت اطمینان، قابل اعتماد بودن و توجه به دیگران مشخص می شود. طلاق ممکن است الگوهای جدیدی را برای حمایت از ویژگی مطلوب وظیفه شناسی تشویق کند. در این متاآنالیز الگوهایی وجود دارند که در مورد تغییرات روان رنجورخویی و توافق پذیری بحث می کنند. در واقع، داده ها از ارتباط بین نقاط عطف رابطه و تغییرات در این صفات خاص پشتیبانی نمی کنند (بولر و همکاران، ۲۰۲۳).

این ممکن است برخلاف تصورات کلی در مورد تأثیرات روابط بر شخصیت باشد. به هر حال، بسیاری از رام کام ها بر این فرض کار می کنند که طلاق باعث عدم رضایت می شود. پایبند ماندن به داده ها مهم است: متاآنالیز نشان می دهد که تغییرات در ویژگی های شخصیتی اصلی محدود به موارد ارائه شده در بالا است.

عشق لزوماً به معنای “شما جدید” نیست

فکر کردن به تغییرات واقعی در شخصیت به دلیل رویدادهای رابطه هیجان انگیز است. داده های مورد بحث در اینجا، با این حال، طولی هستند، نه تجربی، بنابراین آنها قطعی نیستند. علاوه بر این، داده های گروهی بینش محدودی را در مورد افراد ارائه می دهد. هر فرد ممکن است یک نقطه عطف رابطه را متفاوت تجربه کند. به این فکر کنید که چگونه ازدواج ممکن است متفاوت درک شود، بسته به تعدادی از عوامل رابطه‌ای، فرهنگی و زمینه‌ای.

به طور انتقادی، این تحقیق تاکید می کند که شخصیت ما ثابت نیست. ما از نفوذ اجتماعی مصون نیستیم. در عوض، برخی رویدادها، از جمله نقاط عطف عاشقانه، به نظر می رسد که ما را تغییر دهند، و شاید این چیز خوبی باشد.