عبور از سوگواری

عبور از سوگواری : واکنش‌های سوگ بسیار پیچیده هستند. آنها محدود به تلفات انسانی نیستند. افرادی که حیوان خانگی مورد علاقه آنها می میرد اغلب به همان شدت (شاید قوی تر) نسبت به یک انسان واکنش نشان می دهند. گفتن جمله ، “این فقط یک سگ است!” به یک عزادار مستعد ایجاد رنجش همیشگی است. […]


عبور از سوگواری : واکنش‌های سوگ بسیار پیچیده هستند. آنها محدود به تلفات انسانی نیستند. افرادی که حیوان خانگی مورد علاقه آنها می میرد اغلب به همان شدت (شاید قوی تر) نسبت به یک انسان واکنش نشان می دهند. گفتن جمله ، “این فقط یک سگ است!” به یک عزادار مستعد ایجاد رنجش همیشگی است. علاوه بر این، احساسات دوسوگرا نیز تصویر را پیچیده می کند. من برخی از زوج‌ها را در یک ازدواج ناکارآمد دیده‌ام که مملو از آزار جسمی و عاطفی هستند که در آن همسر آزارگر جان می‌دهد و بیوه‌ها چیزی جز آرامش احساس نمی‌کنند. با این حال، در سایر موارد سوء استفاده، بازمانده ابراز پشیمانی، اندوه، گناه و بدبختی کرد.

در حالی که درست است که گذشت زمان به التیام زخم عاطفی عزاداری کمک می کند، مهم است که به جای انتظار منفعلانه ی  گذشت زمان، در اسرع وقت و تا حد امکان فعال باشید. اگر کسی به مدت پنج سال کمی بیشتر از نشستن انجام دهد، ۱۸۲۶ روز می گذرد، اما بعید است که به وضعیت کمک کند. بنابراین، صرف گذر زمان نیست که کمک می کند، بلکه چگونگی صرف زمان، اقدامات انجام شده نیز به همان اندازه مهم است.

تاثیر عمل بر احساس

این به این دلیل است که، همانطور که دوست دارم بگویم، “سر و قلب به دنبال پاها می آیند”، به این معنی که عمل ما (پاها) به شدت بر احساسات (قلب) و تفکر (سر) ما تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که به محض اینکه فرد حتی احساس رضایت کرد، عاقلانه است که به جای کناره گیری، قطع ارتباط اجتماعی و انزوا، در فعالیت ها و مشارکت هایی که می تواند بهبود را تسهیل کند، شرکت کند. البته، این نیز باید به صورت جداگانه بررسی شود. برخی از افراد ممکن است احساس کنند آماده بازگشت سریع به روال عادی زندگی هستند در حالی که برخی دیگر ممکن است به زمان بیشتری برای احساس کردن، تأمل، پردازش و بهبود تدریجی تر نیاز داشته باشند.

در اصل، بهترین و اساسی ترین توصیه به عزاداران این است که عجله نکنید، وقت خود را برای غلبه بر درد و خلأ اختصاص دهید، از افراد فهمیده و خردمند کمک بگیرید، مشاوره غم و اندوه را به عنوان یک گزینه در نظر بگیرید و سعی کنید فعال باشید.برای تکرار: علیرغم اینکه یک تجربه تقریبا جهانی است، اکثر مردم عزاداری را به شیوه ای منحصر به فرد تجربه می کنند.هیچ مرحله خاصی از غم وجود ندارد.

افراد مختلف این فرآیند را به روش‌های مختلف تجربه می‌کنند و هیچ چارچوب زمانی مشخصی وجود ندارد که در طی آن عزاداری برگزار شود.در حالی که گذشت زمان معمولا کمک می کند، نحوه صرف زمان در هنگام عزاداری و بهبودی نیز بسیار مهم است.

اگر یک عزادار به شدت تحت تأثیر قرار گرفته باشد به طوری که به سادگی نمی تواند در فعالیت های روزانه فعالیت کند، پس از چند هفته، می توان کمک های حرفه ای را نشان داد.

به یاد داشته باشیدبرای عبور از سوگواری خوب فکر کنید، خوب عمل کنید، احساس خوبی داشته باشید، خوب باشید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.