تعبیر خواب مرده: از دیدگاه روان شناسی وقتی خواب کسی را که فوت کرده است می بینید به چه معناست؟

تعبیر خواب مرده: خواب دیدن کسی که مرده می تواند شدید و دلخراش باشد. برای بسیاری از افراد، رویاها بسیار واضح هستند و شخصی که در موردش خواب می بینید بسیار زنده به نظر می رسد. این رویاها می توانند شادی آور، اما همچنین ترسناک یا ناراحت کننده باشند. تجربه شما هرچه که باشد، باید بدانید که خواب دیدن کسی که از دست داده اید در واقع بسیار رایج است. میشل کینگ، LMFT، درمانگر ازدواج و خانواده دارای مجوز مستقر در کالیفرنیای جنوبی، می‌گوید: «رویاهای مربوط به عزیزانی که از دنیا رفته‌اند می‌تواند بسیار رایج باشد و بخشی طبیعی از روند سوگواری است. در واقع، یک مطالعه نشان داد که تقریباً 60 درصد از افرادی که عزیزان خود را از دست داده اند، رویاهایی در مورد آنها می بینند. اکثر مردم گزارش دادند که رویاهایشان هم مثبت و هم ناراحت‌کننده بود، هر چند چند نفر نیز به اشتراک گذاشتند که این رویاها در درجه اول ناراحت‌کننده بودند. در اینجا، ما نگاهی دقیق‌تر به معنای خواب شخصی که درگذشته را می‌بینیم، از جمله اصول تعبیر خواب، غم و اندوه و درمان از طریق رویاها، و اینکه انواع مختلف رویاها در مورد یک عزیز از دست رفته ممکن است به چه معنا باشد را بررسی خواهیم کرد. تعبیر خواب در مورد عزیزان متوفی هنر تعبیر خواب تقریباً به زمانی برمی گردد که انسان ها افکار خود را ثبت کرده اند. بقراط، پزشک مشهور یونانی، که از 460 تا 377 قبل از میلاد زندگی می کرد، معتقد بود که رویاهای ما به ما در مورد نوع شرایط پزشکی ما می گوید. در دوران مدرن تر، روانشناس زیگموند فروید این نظریه را مطرح کرد که رویاها منعکس کننده تعارضات ناخودآگاه و رویاهای ما هستند و چگونه از خودمان در برابر تجربه این تعارضات در زندگی بیداری محافظت می کنیم. روانشناس کارل یونگ فکر می کرد که رویاها راهی برای آموزش و روشن کردن احساسات و خواسته های ناخودآگاه ما هستند. اگر در مورد یکی از عزیزانتان خواب می بینید، احتمالاً تعجب می کنید که این خواب ها چه معنایی دارند - ممکن است در مورد شخصی که درگذشته است، رابطه شما با او و موارد دیگر به شما چه می گویند. کینگ می گوید: «به یاد داشته باشید که تعبیر خواب یک علم دقیق نیست و بسته به عوامل فرهنگی، شخصی و موقعیتی می تواند بسیار متفاوت باشد. با این حال، او می‌گوید، این رویاها قطعاً می‌توانند اطلاعاتی درباره سفرهای غم و اندوه ما به ما بدهند. به عنوان مثال، کینگ می‌گوید، رویایی از این نوع ممکن است نمادی از تأثیر پایدار شخص بر زندگی شما، مسائل حل‌نشده بالقوه‌ای باشد که ممکن است با او داشته باشید، یا احساس مداوم از دست دادن و اشتیاق شما برای آنها. مارگارت پندرگراس، LCSW، GC-C، یک مددکار اجتماعی بالینی دارای مجوز و یک مشاور سوگواری معتبر در رازول، GA، می‌گوید منطقی است که احساس غم و اندوه اغلب در رویاها ظاهر شود. او توضیح می‌دهد: «ما هنوز در تلاشیم تا از دست دادن یک عزیز را درک کنیم، که در غیر این صورت می‌تواند بسیار بی‌معنا باشد. دیدن خواب غم و اندوه فقط به این معنی است که مغز ما هنوز در تلاش است تا آنچه را که تجربه کرده ایم پردازش کند.

تعبیر خواب مرده تعبیر خواب مرده: خواب دیدن کسی که مرده می تواند شدید و دلخراش باشد. برای بسیاری از افراد، رویاها بسیار واضح هستند و شخصی که در موردش خواب می بینید بسیار زنده به نظر می رسد. این رویاها می توانند شادی آور، اما همچنین ترسناک یا ناراحت کننده باشند. تجربه شما هرچه […]


تعبیر خواب مرده

تعبیر خواب مرده: خواب دیدن کسی که مرده می تواند شدید و دلخراش باشد. برای بسیاری از افراد، رویاها بسیار واضح هستند و شخصی که در موردش خواب می بینید بسیار زنده به نظر می رسد. این رویاها می توانند شادی آور، اما همچنین ترسناک یا ناراحت کننده باشند. تجربه شما هرچه که باشد، باید بدانید که خواب دیدن کسی که از دست داده اید در واقع بسیار رایج است.

میشل کینگ، LMFT، درمانگر ازدواج و خانواده دارای مجوز مستقر در کالیفرنیای جنوبی، می‌گوید: «رویاهای مربوط به عزیزانی که از دنیا رفته‌اند می‌تواند بسیار رایج باشد و بخشی طبیعی از روند سوگواری است.

در واقع، یک مطالعه نشان داد که تقریباً ۶۰ درصد از افرادی که عزیزان خود را از دست داده اند، رویاهایی در مورد آنها می بینند. اکثر مردم گزارش دادند که رویاهایشان هم مثبت و هم ناراحت‌کننده بود، هر چند چند نفر نیز به اشتراک گذاشتند که این رویاها در درجه اول ناراحت‌کننده بودند.

در اینجا، ما نگاهی دقیق‌تر به معنای خواب شخصی که درگذشته را می‌بینیم، از جمله اصول تعبیر خواب، غم و اندوه و درمان از طریق رویاها، و اینکه انواع مختلف رویاها در مورد یک عزیز از دست رفته ممکن است به چه معنا باشد را بررسی خواهیم کرد.

تعبیر خواب در مورد عزیزان متوفی

هنر تعبیر خواب تقریباً به زمانی برمی گردد که انسان ها افکار خود را ثبت کرده اند. بقراط، پزشک مشهور یونانی، که از ۴۶۰ تا ۳۷۷ قبل از میلاد زندگی می کرد، معتقد بود که رویاهای ما به ما در مورد نوع شرایط پزشکی ما می گوید.

در دوران مدرن تر، روانشناس زیگموند فروید این نظریه را مطرح کرد که رویاها منعکس کننده تعارضات ناخودآگاه و رویاهای ما هستند و چگونه از خودمان در برابر تجربه این تعارضات در زندگی بیداری محافظت می کنیم. روانشناس کارل یونگ فکر می کرد که رویاها راهی برای آموزش و روشن کردن احساسات و خواسته های ناخودآگاه ما هستند.

اگر در مورد یکی از عزیزانتان خواب می بینید، احتمالاً تعجب می کنید که این خواب ها چه معنایی دارند – ممکن است در مورد شخصی که درگذشته است، رابطه شما با او و موارد دیگر به شما چه می گویند.

کینگ می گوید: «به یاد داشته باشید که تعبیر خواب یک علم دقیق نیست و بسته به عوامل فرهنگی، شخصی و موقعیتی می تواند بسیار متفاوت باشد. با این حال، او می‌گوید، این رویاها قطعاً می‌توانند اطلاعاتی درباره سفرهای غم و اندوه ما به ما بدهند.

به عنوان مثال، کینگ می‌گوید، رویایی از این نوع ممکن است نمادی از تأثیر پایدار شخص بر زندگی شما، مسائل حل‌نشده بالقوه‌ای باشد که ممکن است با او داشته باشید، یا احساس مداوم از دست دادن و اشتیاق شما برای آنها.

مارگارت پندرگراس، LCSW، GC-C، یک مددکار اجتماعی بالینی دارای مجوز و یک مشاور سوگواری معتبر در رازول، GA، می‌گوید منطقی است که احساس غم و اندوه اغلب در رویاها ظاهر شود. او توضیح می‌دهد: «ما هنوز در تلاشیم تا از دست دادن یک عزیز را درک کنیم، که در غیر این صورت می‌تواند بسیار بی‌معنا باشد. دیدن خواب غم و اندوه فقط به این معنی است که مغز ما هنوز در تلاش است تا آنچه را که تجربه کرده ایم پردازش کند.

غم و اندوه و شفا در رویا

سوگواری یک فرایند است، و اگرچه هیچ دو سفری دقیقاً شبیه هم نیستند، اکثر مردم حدود پنج مرحله غم و اندوه را پشت سر می گذارند که اولین بار توسط دکتر الیزابت کوبلر راس شناسایی شد. این شامل:

انکار

خشم

چانه زنی

افسردگی

پذیرش – پذیرفته شدن

مراحل غم برای برخی افراد می تواند به ترتیب متفاوت باشد و ممکن است شامل مراحل و احساسات دیگری باشد. مردم همچنین زمان های متفاوتی را برای رفع غم خود صرف می کنند. کار بر روی غم و اندوه ممکن است شامل به اشتراک گذاشتن احساسات خود با دیگران، از جمله یک درمانگر باشد. ممکن است شامل یادداشت روزانه، مرخصی گرفتن از محل کار برای استراحت و بهبودی، و تمرین مراقبت از خود (روزنامه نویسی، کم کردن زمان خواب، مدیتیشن) باشد.

بنابراین رویاها در کجای فرآیند سوگواری قرار می گیرند؟

پندرگراس می‌گوید اول، رویاها می‌توانند به ما کمک کنند تا برخی از احساسات سخت‌تر را که ممکن است در فرآیند سوگواری با آنها دست و پنجه نرم کنیم، درک کنیم.

پس از تأمل در این رویاهای ناراحت کننده تر – و شاید کار با یک درمانگر – ممکن است بتوانیم بخشی از اندوه خود را ببینیم که پنهان است یا به طور کامل التیام نیافته است.

اما رویاهای غمگین نیز می توانند آرامش بخش باشند و ممکن است به ما کمک کنند تا درک جدیدی از احساسات خود در مورد شخصی که از دست داده ایم به دست آوریم. کینگ می‌گوید: این رویاها می‌توانند به روند بهبودی کمک کنند و به شما این امکان را می‌دهند که با فردی که از دست داده‌اید احساس ارتباط واقعی داشته باشید. کینگ توضیح می دهد: «آنها همچنین ممکن است به رویا بیننده کمک کنند تا با احساسات خود مقابله کند و آنها را پردازش کند. به عنوان مثال، رویایی که در آن خواب بیننده می تواند با متوفی خداحافظی کند ممکن است احساس بسته شدن را به همراه داشته باشد.

انواع خواب در مورد عزیزان متوفی

تعداد انگشت شماری از رویاهای مربوط به عزیزانی که پشت سر گذاشته اند وجود دارد که به نظر می رسد نسبتاً جهانی است – به عنوان مثال، به نظر می رسد هزاران نفر این نوع رویاها را دارند. ما از کارشناسان خود خواستیم تا برخی از این رویاهای رایج را بررسی کنند. در اینجا چیزی است که آنها باید بگویند:

Reunion Dreams

کینگ می‌گوید: «در این رویاها، خواب‌بین ممکن است با فرد متوفی در یک محیط عادی تعامل داشته باشد، انگار که هنوز زنده است. و این به طور معمول به چه معناست؟ کینگ توضیح می‌دهد: «این می‌تواند نشان‌دهنده تمایل بیننده خواب برای برقراری ارتباط مجدد با شخص یا حضور مداوم فرد در ناخودآگاه رویاپرداز باشد.

رویاهایی که در آن شخص هنوز زنده است

Pendergrass  می گوید که برای افرادی که عزیزانشان را از دست داده اند، معمول است که در خواب ببینند که هنوز زنده هستند. او می‌گوید: «در خواب، ممکن است مرگ آنها یک «شوخی» یا «اشتباه» باشد. “این معمولاً به این معنی است که ما هنوز در حال کار با پذیرش واقعی این است که آن عزیز رفته است.”

رویاهای پیام

بسیاری از مردم رویاهایی دارند که در آن به نظر می رسد یکی از عزیزان پیام یا نصیحتی به شما می دهد. کینگ توضیح می‌دهد که این لزوماً به این معنا نیست که شخص واقعاً می‌خواهد چیزی به شما بگوید. بلکه معمولاً چیزی در مورد وضعیت عاطفی شما می گوید. کینگ توضیح می‌دهد: «این می‌تواند منعکس‌کننده گفتگوی درونی رویاپرداز یا تمایل او برای راهنمایی باشد.

رویاهای ناراحت کننده

اگر خواب کلی ناراحت کننده یا آزاردهنده ای در مورد کسی که مرده ببینید چه معنایی دارد؟ کینگ می‌گوید: «اگر متوفی مضطرب به نظر می‌رسد یا رویا ناراحت‌کننده است، ممکن است نشان‌دهنده گناه، خشم یا اندوه حل‌نشده‌ی بیننده باشد.»

رویاهایی که در گذشته اتفاق می افتد

همچنین نسبتاً معمول است که رویایی در مورد یکی از عزیزان ببینید که در گذشته اتفاق می افتد، زمانی که آنها هنوز زنده بودند، و شما در حال تعامل با آنها هستید. پندرگراس خاطرنشان می کند که خاطرات گذشته ممکن است در این رویاها ظاهر شوند. او توضیح می دهد: “این رویاها منعکس کننده خاطراتی از زندگی قبلی هستند که ممکن است هنوز در تلاش برای پردازش و درک آنها باشیم.” «بعد از از دست دادن کسی، می‌توانیم خاطراتی را به یاد بیاوریم که قبلاً هرگز آن‌ها را به طور کامل درک نکرده بودیم.»

استراتژی های مقابله ای

گاهی اوقات رویاهایی که در مورد عزیزانمان می بینیم می تواند آزاردهنده یا تحریک کننده باشد. حتی اگر خود رویاها ناراحت کننده نباشند، فقط یادآوری عزیزانمان می تواند تحمل زیادی داشته باشد و عمیقاً ما را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است تعجب کنید که برای مدیریت احساساتی که ممکن است این رویاها از زیر خاک بیرون بیاورند، چه کاری می توانید انجام دهید.

در اینجا چند نکته از کارشناسان ما آورده شده است:

یادداشت برداری

نگه داشتن یک دفتر خاطرات رویاها راهی فوق العاده برای کار کردن با احساساتی است که این رویاها برمی انگیزند. پندرگرس می‌گوید: «روزنامه‌نویسی روی رویاهایتان مفید است، زیرا نوشتن آنها راه دیگری برای کمک به درک چیزها است.

انجام این کار به ما کمک می کند تا “داستان” رویا را پردازش کنیم و مضامین را کشف کنیم. پندرگرس می‌گوید در فرآیند ثبت رویا، ممکن است “معانی” پنهانی در خانه پیدا کنید که قبلاً به آنها فکر نکرده بودید.

شیوه های خودمراقبتی

تمرین مراقبت از خود بسیار مهم است که شما از غم عبور می کنید. کینگ توصیه می کند:

فعالیت بدنی منظم

پایبندی به یک رژیم غذایی سالم

درگیر شدن در تمرینات ذهن آگاهی مانند مدیتیشن یا تمرینات تنفسی

حفظ برنامه خواب منظم

به دنبال کمک حرفه ای

شما مجبور نیستید این کار را به تنهایی انجام دهید. کینگ می‌گوید: «اگر خواب‌ها باعث ناراحتی قابل توجه یا تداخل در زندگی روزمره می‌شوند، صحبت با یک متخصص سلامت روان می‌تواند مفید باشد. “آنها می توانند راهبردهای مقابله ای را ارائه دهند و به فرد کمک کنند تا غم خود را برطرف کند.”

اکثر درمانگران تجربه کمک به افراد غمگین را دارند، اما همیشه باید بپرسید که آموزش و پیشینه درمانگر شما چیست. طبیعی است که برای یافتن درمانگری که حال و هوای او برای شما کار می کند، چند بار تلاش کنید. به تلاش ادامه بده مراقبت دلسوزانه برای شما وجود دارد و شما شایسته آن هستید.

سخن پایانی

دیدن خواب در مورد کسی که مرده است می تواند شگفت آور و نگران کننده باشد. احساسات ناشی از رویا می تواند ساعت ها یا حتی روزها باقی بماند. این رویاها همچنین می توانند مثبت باشند و به شما این حس را بدهند که باید یک بار دیگر در کنار عزیزتان باشید. حتی در آن زمان، ممکن است وقتی از خواب بیدار می شوید و متوجه می شوید که هنوز از بین رفته اند، احساسات تلخ و شیرینی داشته باشید.

مهمتر از همه، این مهم است که احساسات خود را در مورد این رویاها همانگونه که هستند بپذیرید و درک کنید که این رویاها روشهای شما برای حرکت در روند سوگواری هستند. در نهایت، رویاها می توانند به شما کمک کنند تا از دست دادن خود را درمان کنید.

به یاد داشته باشید، اگر هنگام غمگینی در مدیریت احساسات خود مشکل دارید، قطعا تنها نیستید. نه تنها این، بلکه کمک برای شما وجود دارد. لطفاً از تماس با یک درمانگر یا مشاور برای راهنمایی شما در سفر خود دریغ نکنید.

نویسنده:

سرکار خانم میترا قنائیان

جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره لطفا یا شماره تماس های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۸۰۱۵۹۷۸ تماس حاصل فرمایید.