درمان سوگ و حمایت از فرد سوگوار چگونه است؟

درمان سوگ و حمایت از فرد سوگوار: بررسی جامع تفاوت بین درمان سوگ و حمایت از فرد سوگوار. خدمات حمایتی سوگ را اغلب افراد میتوانند انجام دهند اما تعداد معدودی می توانند اقدامات درمانی برای آن ارائه دهند. اصول اولیه • درمان چیست؟ • درمان سوگ اساساً با حمایت از فرد سوگوار متفاوت است. • حمایت در هنگام سوگ اغلب بر عادی سازی یا تصدیق آن در فضاهای حمایتی و اجتماعی متمرکز است. • درمان سوگ عمقی و بازسازی کننده است و با ادغام گذشته فرد در حال حاضر او در یک فضای امن درمانی صورت میگیرد. فی الواقع خدمات حمایتی در هر فضایی که افراد بتوانند در آن فقدان یا تجارب سوگواری خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، قابل انجام است.که ممکن این حمایت از طرف یکی از اعضای خانواده، دوست، شریک عاطفی، همسایه، همکار، معلم، یا مددکار اجتماعی یا خصوصی در سطح جامعه و به طور عمومی صورت بگیرد. حمایت از فرد سوگوار مبتنی بر فراهم کردن فضای حمایتی است که در آن فرد سوگوار بتواند با فقدانی که در حال حاضر آن مواجه شده ،دست و پنجه نرم کند. حمایت از فرد سوگواربیشتر ممکن است ماهیت عاطفی داشته باشد. بنابراین ،برای حمایت از فرد سوگوار لزومی ندارد حتما درمانگر باشید.

درمان سوگ و حمایت از فرد سوگوار: بررسی جامع تفاوت بین درمان سوگ و حمایت از فرد سوگوار. خدمات حمایتی سوگ را اغلب افراد میتوانند انجام دهند اما تعداد معدودی می توانند اقدامات درمانی برای آن ارائه دهند. اصول اولیه درمان چیست؟ درمان سوگ اساساً با حمایت از فرد سوگوار متفاوت است. حمایت در هنگام […]


درمان سوگ و حمایت از فرد سوگوار: بررسی جامع تفاوت بین درمان سوگ و حمایت از فرد سوگوار.

خدمات حمایتی سوگ را اغلب افراد میتوانند انجام دهند اما تعداد معدودی می توانند اقدامات درمانی برای آن ارائه دهند.

اصول اولیه

  • درمان چیست؟
  • درمان سوگ اساساً با حمایت از فرد سوگوار متفاوت است.
  • حمایت در هنگام سوگ اغلب بر عادی سازی یا تصدیق آن در فضاهای حمایتی و اجتماعی متمرکز است.
  • درمان سوگ عمقی و بازسازی کننده است و با ادغام گذشته فرد در حال حاضر او در یک فضای امن درمانی صورت میگیرد.

فی الواقع خدمات حمایتی در هر فضایی که افراد بتوانند در آن فقدان یا تجارب سوگواری خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، قابل انجام است.که ممکن این حمایت از طرف یکی از اعضای خانواده، دوست، شریک عاطفی، همسایه، همکار، معلم، یا مددکار اجتماعی یا خصوصی در سطح جامعه و به طور عمومی صورت بگیرد. حمایت از فرد سوگوار مبتنی بر فراهم کردن فضای حمایتی است که در آن فرد سوگوار بتواند با فقدانی که در حال حاضر آن مواجه شده ،دست و پنجه نرم کند.

حمایت از فرد سوگواربیشتر ممکن است ماهیت عاطفی داشته باشد. بنابراین ،برای حمایت از فرد سوگوار لزومی ندارد حتما درمانگر باشید.

انواع حمایت ها در جهت ایجاد احساس شنیده شدن، دیده وتایید شدن احساسات فرد سوگوار است. محققان سوگ اغلب بر شیوه ها و چگونگی حمایت در چنین شرایطی در بسترعمومی و اجتماعی تاکید می کنند، زیرا سوگ اساساً تجربه ای اجتماعی است. در واقع همه ما به بسترهای مشترک زیادی در جهت شفقت ورزی به خود و تجربه سوگ ، نیاز داریم، زیرا بسیاری از افراد در تجارب سوگواری خود احساس تنهایی، ناکامی و جداماندن از جمع ،درک نشدن وانزوا دارند.

حمایت موثر در سوگ:

افرادی که در زمان سوگ حمایت مؤثری دارند، به تعبیری، رویکرد مراقبت محور را به جای درمان محور پیش گرفته اند.. به عبارت دیگر، کلید حمایت معنادار و موثر سوگ اغلب در تلاش نکردن برای رفع سوگ فرد داغ دیده  و صرفا حضوری دلسوزانه و دلگرم کننده داشتن،خلاصه می شود.لازم به ذکر است که هیچ راه حل سریع یا فرمول گام به گامی برای درمان قلب سوگوار وجودندارد.

سوگ از ما دعوت می کند تا بیاموزیم چطور با از دست دادن و فقدان ها همزیستی کنیم. سوگ ما را مجبور به سفر در بیابانی میکند که هیچ کس از آن در امان نخواهد بود. معمولا، سوگ زمانی رو به بهبود خواهد رفت که حمایت شود و بتواند به طور طبیعی و منحصر به فرد، روند خود را طی کند  اگرچه مسیر سوگ هم برای فرد سوگوار و هم برای کسانی که از آن حمایت میکنند فرایندی بس ناشناخته و مبهم می نماید.

اینکه افراد بتوانند در هنگام فقدان و سوگ با دیگران در ارتباط بوده و خواسته‌ها و نیازهایشان توسط انها مورد احترام قرار گیرد، بسیار امهم و موثر خواهد بود. اغلب مردم نیاز دارند توسط کسانی همراهی و حمایت شوند که ظرفیت تحمل ابهام  و غم و سوگ را داشته باشند. زیرا خیلی از افراد حقیقتا نمی‌دانند سوگواری چگونه است و یا نمی دانند حق سوگواری به خود دادن به چه معناست، بخشی از فرایند حمایتی سوگ به تعبیری یعنی دیگری را تحت فشار هنجارها و انتظارات اجتماعی بی رحمانه و کلیشه ای مثل اجبار به اتمام سوگواری یا فشار به ابراز یا نشان دادن میزان غمی که تجربه میکنند ،قرار ندهند.

درمان سوگ:

درمان موثر سوگ کماکان بر تسهیل فرایند سوگواری، ایجاد فضایی بدون قضاوت و فراهم کردن محیطی حمایت گرانه تأکید می کند. اما در هر حال ،به دلیل عمیق و بازسازی کننده بودن آن، درمان سوگ موضوعی کاملا متفاوت است،  زیرا درمانگران سوگ به افراد کمک می‌کنند تا مفروضات و باورهای بنیادین  خود را در خصوص خودشان،دیگران ،دنیای بیرون، که منجر به آسیب شده ،بازسازی کنند

در درمان سوگ ما اغلب درباره گذشته صحبت می کنیم. به این دلیل که بسیاری از تجربیات تروماتیک و آسیب زای دوران کودکی و دیگر تجارب دردناک مربوط به از دست دادن های گذشته می توانند زمان حال ما را نیز درگیر خود کنند . زمانی که گذشته را از ناهوشیار به هوشیار بیاوریم، نسبت آسیب ها درک عمیق تری ایجاد شده و درها را به روی تجربه غم و سوگ باز می کنیم، و این می تواند به فهم بیشتری از زمان حال و در نهایت برای آزادی آینده ما راه روشنی باشد.

گاهی اوقات، افراد سوگوار برای درک رویدادهای آسیب زا و فقدان های گذشته و ارتباطی که ممکن است با تجربه فعلی آنها در سوگ داشته باشد، به کمک ،تسهیل و همراهی یک درمانگر نیاز دارند. با مرور مجدد گذشته، درمانگران می توانند به افراد سوگوار برای شکستن الگوهای تکراری یا دردناک  گذشته  که منجر به تداوم رنج هستند ،کمک کنند.

درمان سوگ ، با ایجاد فضایی امن و پناهگاهی حمایت گرانه از ورود افراد به فرایند سوگواری حمایت میکند در این فرایند درمانگر به مرور  شیوه‌های مراقبتی را گسترش میدهد تا فرد سوگوار هم بتواند طی سفر در جاده پر پیچ و خم سوگ، از خود مراقبت نند. درمان سوگ در راستای کمک به افرادی است که احساس می‌کنند به خاطر فقدان و از دست دادنشان در درد و رنج خود اسیر شدند یا روند زندگی شان مختل شده است.

لازم به ذکر است درمانگر سوگ تلاش نمیکند درد از دست دادن شما را از بین ببرد، بلکه سعی میکند کمک کند تا فقدان مهم زندگی خود را پذیرفته و با آن زندگی کنید ..

درمان سوگ حول محوراذعان و بیان فقدان ها و در آغوش کشیدن تجربه غم و سوگ، انسجام هویت و تحکیم روابط خود با دیگران در زمان از دست دادن می چرخد. درمان سوگ اغلب به افراد برای کشف معنایی در زندگی خود درست در زمانی که همه چیز پوچ و بیهوده و مبهم  به نظر می رسد ،کمک میکند.

درمان سوگ توسط فردی متخصص و امن در حوزه سلامت روان و در فضای درمانی انجام می شود. با این حال نکته حائز اهمیت این است که اغلب در هیچ کدام از برنامه‌های آموزشی در حوزه بالینی، پزشکی، مشاوره ای و مددکاری ، آموزش تخصصی برای درمان سوگ ارائه نمی شود. در نتیجه، خود فرد سوگوار در حالی که احتمالا در شرایط مناسبی هم نیست ، شخصا می بایست به دنبال آموزش بوده یا درباره آن تحقیق کند در عین حال که نسبت به رویکردهای عمومی راهکار محور کوتاه مدت هم، اطمینان خاطر ندارد.

سوگ اساساً تجربه عاطفی محسوب می شود و متأسفانه هیچ کس هم از تجربه آن مصون نیست بنابراین، درمان سوگ با رویکردهای درمانی حمایت‌کننده عاطفی، تحلیلی، بازسازی‌کننده، شفقت محور، شخص‌محور ، بیانگریا منسجم که به کلیت احساس غم و سوگ در زندگی فرد احترام می‌گذارد و به آن رسمیت می بخشد، موثر خواهند بود و به طور کل، سوگ و درمان آن با فشار و سخت گیری، انعطاف ناپذیری یا ضرب الاجل های کوتاه مدت ،ابدا ممکن نخواهد بود.

نویسنده: آیدا یعقوبی

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۸۰۱۵۹۷۸ تماس حاصل فرمایید.