والدین خود شیفته را چگونه تحمل کنیم

والدین خود شیفته را چگونه تحمل کنیم : شما می توانید یک خودشیفته را طلاق دهید، اما فرزندان شما نمی توانند نکاتی برای کمک به کودکان برای کنار آمدن   با والدین خودشیفته. اگر از فردی که دارای اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) است طلاق گرفته اید، یا اگر در یک ازدواج پر چالش با یک فرد […]


والدین خود شیفته را چگونه تحمل کنیم : شما می توانید یک خودشیفته را طلاق دهید، اما فرزندان شما نمی توانند نکاتی برای کمک به کودکان برای کنار آمدن   با والدین خودشیفته.

اگر از فردی که دارای اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) است طلاق گرفته اید، یا اگر در یک ازدواج پر چالش با یک فرد مبتلا به NPD هستید، احتمالاً همه افراد زندگی شما – آرایشگر شما، درمانگر شما، خانواده شما، حتی افراد غریبه – به شما می گویند: مرخصی، «وکیل بگیر»، «طلاق بگیر». هر الگوی رفتاری در رسانه های اجتماعی توصیه می کند که شما لایق همسر بهتری هستید و رابطه سمی را از زندگی خود حذف کنید.

این همه عالی است و احتمالاً درست است. به عنوان عضوی از یک جامعه، ما می توانیم تشخیص دهیم که یک بزرگسال در یک رابطه “ناسالم” و احتمالاً از نظر عاطفی آزاردهنده قرار دارد. منابع و گزینه‌هایی برای بزرگسالان وجود دارد که می‌توانند آنها را از این نوع رابطه «رها» کند—طلاق یکی از گزینه‌ها است، اگرچه طی فرآیند طلاق با یک خودشیفته مشکلات زیادی وجود دارد. در نهایت، بزرگسال آزاد است که با خودشیفته زندگی نکند، با خودشیفته ارتباط برقرار نکند و دیگر مورد آزار و اذیت آن فرد قرار نگیرد.

در پایان، امید این است که بزرگسالان آینده ای جدید و با کیفیت و زندگی بهتری پیدا کنند. با این حال، همه همان افراد جامعه که به بزرگسالان توصیه کردند که خودشیفته را “ترک کند” نیز اظهار داشتند که “بچه ها خوب می شوند” و “بهتر است بچه ها اهل خانه ی  خراب باشند تا درون خانه ی خراب. “بچه ها انعطاف پذیر هستند و سازگار می شوند” و “او با شما اینگونه است، اما با بچه ها عالی خواهد بود.”

آیا این درست است؟

آیا والدینی که دارای NPD هستند می‌توانند با هم‌والدین خود اینقدر وحشتناک رفتار کنند و در عین حال با فرزندان خود خوب و درست رفتار کنند؟ مفهوم این امر این است که همه علائم و رفتارهایی که توسط فردی مبتلا به NPD نشان داده می شود – قلدری کردن، آزار عاطفی، کنترل کردن، نیاز به تحسین مداوم و عدم همدلی – به نوعی در اطراف کودکان ناپدید می شوند. آیا این حتی ممکن است؟

از نظر بالینی، پاسخ منفی است. اگر فردی از اختلال شخصیت رنج می برد، نمی تواند به سادگی آن را در محیط های خاص روشن و در محیط های دیگر خاموش کند. وقتی بچه هایتان به اطراف شما می آیند، میتوانید   دیابت خود را خاموش کنید؟   این یک مشکل دائمی است که همه روابط آنها را تحت تأثیر قرار می دهد . بنابراین، چگونه به کودکان کمک کنیم تا وقتی با والدین NPD تنها هستند، خود را با والدین غیر NPD سازگار کنند؟

و چگونه به کودکان کمک کنیم تا با رفتارهای والدین NPD خود کنار بیایند؟

 نکاتی برای کمک به کودکان برای کنار آمدن با والدین NPD

امنیت

به نظر من بسیار مفید است که به کودکان یک بزرگسال “ایمن” بدهیم که در مواقع استرس زا می توانند به او مراجعه کنند – بزرگسالی که به آنها اعتماد دارند و هیچ تعصبی نسبت به هیچ یک از والدین ندارد. به عنوان مثال، یک درمانگر، یک مشاور راهنما، یک مربی، یا روحانی نمونه هستند. همچنین گروه های حمایتی برای فرزندان طلاق وجود دارد. والدین خود شیفته گاهی اوقات در مورد والدین غیر NPD منفی صحبت می کنند. آنهایی که NPD دارند در همدلی با دیگران مشکل دارند و احتمالاً به جای اینکه در نظر بگیرند که صحبت های منفی در مورد همسر سابقشان چه تأثیری روی بچه ها می گذارد، عصبانی می شوند. داشتن یک بزرگسال بی‌طرف که بچه‌ها به آن مراجعه کنند، می‌تواند یک راه نجات ارزشمند برای بچه‌ها در صورت بروز این وضعیت باشد.

تعیین مرز

به فرزندان خود   «تعیین مرز» را بیاموزید چون  ممکن است در صورت ناراحتی والدین NPD از آنها استفاده کنند. به عنوان مثال، “من شما را دوست دارم و می خواهم که خوشحال باشید؛ فکر می کنم خوب است که با بزرگسال دیگری صحبت کنید زیرا آنها بهتر از یک بچه می توانند با شما ارتباط برقرار کنند.” یا، “می توانم اکنون با “بزرگسال امن” خود تماس بگیرم؟ این عبارات ممکن است به کودک کمک کند احساس محافظت بیشتری کند.

تایید احساسات فرزندان

هنگامی که کودکان با والدین NPD نیستند، به یاد داشته باشید که احساسات و تجربیات آنها را تأیید کنید، زیرا فرد مبتلا به NPD خود را “درست” می بیند و توانایی ابراز همدردی را ندارد. برای والدین دیگر مهم است که به امید محافظت از عزت نفس کودکان، قدمی را بردارند. خلاصهبچه ها نمی توانند طلاق بگیرند، جدا شوند یا پدر و مادر NPD خود را نادیده بگیرند. به احتمال زیاد، پس از طلاق، آنها ملزم به گذراندن وقت با آن والدین خواهند بود. هرچه ارتباط، کمک، حمایت و راهنمایی بیشتری به این بچه ها ارائه دهیم، برای آنها راحت تر خواهد بود.

والدین خود شیفته را چگونه تحمل کنیم :یادداشتی از فاطمه حیدری تیم تخصصی رواندرمانی

برای اینکه بتوانید از یک متخصص حرفه ای برای درمان افسردگی کمک بگیرید با شماره ۰۲۱۸۸۳۵۷۳۱۱

تماس بگیرید .