ویژگی های همسر پشتیبان و حامی

ویژگی های همسر پشتیبان و حامی یکی از مهمترین مسائلی که در زندگی زناشویی بسیار حائز اهمیت است این است که دو طرف از یکدیگر حمایت می کنند و پشتیبان یکدیگر هستند. برای اینکه به همسرتان نشان دهید که از او حمایت می کنید می توانید از راهکارهای ارائه شده در این مقاله بهره بگیرید. […]


ویژگی های همسر پشتیبان و حامی

یکی از مهمترین مسائلی که در زندگی زناشویی بسیار حائز اهمیت است این است که دو طرف از یکدیگر حمایت می کنند و پشتیبان یکدیگر هستند. برای اینکه به همسرتان نشان دهید که از او حمایت می کنید می توانید از راهکارهای ارائه شده در این مقاله بهره بگیرید.

در گام نخست، از شریک عاطفی تان بپرسید که خواسته او نسبت به شما چیست و چه توقعی از شما دارد. اگر می خواهید بدانید که طرفتان چه انتظاری از شما دارد و شما چطور می توانید به بهترین شکل از او حمایت کنید باید صادقانه عمل کنید. از او بپرسید : آیا شما از جانب من احساس حمایت می کنید؟ آیا حمایت بیش از اندازه من گاهی شما را آزار نمی دهد؟

اگر همسرتان از کمبود حمایت شما ناخشنود بود به دنبال حل مسئله باشید و پس از آن، توجه و حمایت خود را بیشتر کنید. مثلا اگر همسرتان از اینکه شما به اندازه کافی نسبت به او تعصب و غیرت نشان نمی دهید شاکی است، می توانید توضیح دهید که شما آن قدر به او اطمینان دارید که نیازی نمی بینید به رفتارهایش حساسیت نشان دهید. در هنگام صحبت کردن با او در مورد این مسائل تهاجمی و پرخاشگر نباشید. دیدگاهتان را آرام و معقول بیان کنید و فقط ازجانب رفتار و عقاید خودتان صحبت کنید. مثلا در مورد انتظارات او این گونه پاسخ ندهید که من فردی حمایتگر نیستم به این دلیل که تو نیز اصلا حمایتی از من نمی کنی. اگر طرفتان فکر می کند که شما بیش از حد حمایتگر هستید، تلاش کنید رفتارهای حمایتگرانه تان را کم کنید. مثلا اگر بیش از حد پیامهای او را بررسی می کنید یا در مورد اینکه با کدام دوستش رابطه نداشته باشد نظر می دهید، سعی کنید رفتارتان را متعادل سازید.

به او محبت فیزیکی و کلامی و احساسی خود را نشان دهید.

این امر در ایجاد حس امنیت و حمایت بسیار موثر است. وقتی همسرتان از خواب بیدار می شوید او را در آغوش بگیرید و رفتار محبت آمیزی نسبت به او داشته باشید. تماسهای غیرجنسی احساس عشق را زنده می کند و پیوندتان را محکم می نماید. همانقدر که به صورت کلامی به او توجه دارید، با رفتارتان نیز این توجه را نشان دهید.

در طول روز، برای همسرتان پیام های محبت آمیز بفرستید و جویای احوالش شوید. از این طریق به او نشان دهید که به او توجه دارید و دلتان برایش تنگ می شود. اگر می دانید که طرفتان دوران سختی را می گذراند یا با مشکلی روبروست در پیامی پر محبت از او حمایت کنید. در این امر افراط نکنید. دو یا سه پیام کوتاه در روز کافی است. بیشتر از آن، ممکن است همسرتان شما را فردی وابسته بپندارد یا به کنترلگری نسبت داده شوید.

سعی کنید در تعاملات اجتماعی خود، بیشتر وقتتان را با کسانی بگذرانید که از رابطه تان حمایت می کنند. اگر دوستی یا یکی از اعضای خانواده مستقیم یا غیرمستقیم پیوسته از همسرتان انتقاد میکند ارتباطتان را با چنین افرادی محدود کنید. مثلا ممکن است مادرتان بگوید تحصیلاتش خیلی بالا نیست یا شاید دوستی بگوید لیاقت شما بیشتر از همسر و زندگی کنونی تان است. در این موقعیتها باید از طرفتان دفاع کنید و بگویید من به او علاقه دارم و نسبت به او وفادار خواهم بود. گاهی اوقات دوستان و خانواده نگرانیهایی درمورد انتخابهای شما در روابط دارند. به صحبتها و نگرانیهایشان با دقت گوش دهید. در صورتی که تعداد این نگرانی ها از جانب افراد زیادی مطرح شود و همه به مشکل مشابهی اشاره کنند بهتر است در مورد رابطه تان بیشتر تامل کنید. فقط در نظر بگیرید که در حضور دیگران و در جمع به همسرتان ایراد نگیرید. اگر بحثی دارید در خلوت مشکلاتتان را حل کنید.

ویژگی های همسر پشتیبان

به همسرتان افتخار کنید.

با او به جمع های دوستانه یا رویدادهای اجتماعی بروید. به جای اینکه هرشب در خانه بمانید و تلویزیون تماشا کنید باهم بیرون بروید مثلا به یک رستوران ، سینما یا برای خرید یا اینکه صرفا باهم قدم بزنید. با ابتکار لحظات عاشقانه زیبایی خلق کنید.

حسادت نکنید.

به یاد داشته باشید که همسرتان شما را انتخاب کرده است. این که دیگران به او توجه می کنند به این معنی نیست که او را ازدست خواهید داد. حسادت به مقدار کم طبیعی است و به این معنا است که شما به او اهمیت می دهید. خیلی آرام ولی محکم با کسانی که به طرف مقابلتان نزدیک می شوند برخورد کنید. در کنار همسرتان، مودبانه با آنها دیدار کنید و از او بخواهید که شما را به دوستانش معرفی کند.

از مرز ها و چارچوبهای شریک زندگی تان پشتیبانی کنید.

توجه کنید که طرفتان با چه چیزهایی راحت است و چه چیزهایی او را اذیت می کند. اگر کسی این حدود او را رعایت نمی کند شما پشتیبانش باشید و با نگاه، اخم یا سخن مودبانه به آنها تذکر دهید. این رفتار معمولا برای غریبه هایی است که برای طرفتان مزاحمت ایجاد می کنند اما حتی دوستان مورد اعتماد هم ممکن است دائما با صحبت درمورد چیزی که او خوشش نمی اید او را آزار دهند. در این موارد هم به آنها نشان دهید که همسرتان نسبت به این مسائل آزرده خاطر می شود. به مرزهای او دربرابر خودتان هم بسیار توجه کنید. اگر چیزی مایه ناراحتی اوست یا چیزی را نمی خواهد به خواسته هایش توجه کنید.

طرف مقابلتان را تشویق کنید که مراقب سلامتیش باشد سلامتی اساس یک زندگی خوب است. اگر ورزش نمی کند یا مراقب خودش نیست نگرانیتان را نسبت به او ابراز کنید. می توانید بگویید : من نگران سلامتیت هستم. دلم می خواهد زندگی طولانی و شادی باهم داشته باشیم. مثلا می توانید به فعالیتهای مشترکی مثل دوچرخه سواری، یا دویدن دعوتش کنید. زوج هایی که با هم ورزش می کنند کیفیت رابطه شان را بهبود می بخشند. باهم در پارک بدوید با این کار نه تنها ورزش می کنید که پیوندتان را نیز محکمتر می کنید. غیر از ورزش منظم، تغذیه سالم هم عامل مهمی در سلامتی است. باهم به خرید بروید و خوراکیهای مودنیاز و سالم بخرید مثل سبزیجات و میوه جات. از خوردن غذاهای آماده و فست فودها که سرشار از افزودنیها و چربیهاست اجتناب کنید.

در مورد نگرانیهایتان با او صحبت کنید.

مثلا ممکن است از این نگران باشید که طرفتان به اندازه قبل شما را دوست نداشته باشد. شاید فکر کنید که دیگر شما را نمی خواهد. اگر اینگونه احساس می کنید احساساتتان را بیان کنید. معمولا وقتی دوباره مطمئن شوید که او هنوز دوستتان دارد استرستان برطرف می شود و نیازتان به دخالت و حمایت افراطی کاهش پیدا می کند.

و در نهایت اعتماد به نفس تان را بهبود ببخشید.

عزت نفس کم باعث وابستگی های ناسالم و رفتارهای حمایتگرانه افراطی می شود. با مراقبت از خود، اعتماد به نفستان را زیاد کنید. خوب لباس بپوشید و تمیز باشید. غذا به اندازه کافی بخورید و هر روز ورزش کنید. به مرور زمان احساس بهتری به خودتان خواهید داشت و نیاز ندارید که طرف مقابلتان را به شکل افراطی حمایت کنید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.