چرا افراد سمی بسیار مضر هستند و چه ویژگی های اخلاقی و رفتاری دارند؟

افراد سمی: با شناسایی زود هنگام افراد سمی از خود محافظت کنید. افراد سمی می توانند خودمحور، دستکاری کننده، سوءاستفاده گر و فاقد همدلی باشند. افراد سمی با تقاضای مداوم توجه، همدردی یا تایید، انرژی دیگران را تخلیه می کنند. افراد سمی تمایل دارند به مرزهای عاطفی و فیزیکی بی احترامی کنند. افراد سمی می توانند عزت نفس ما را از بین ببرند. به نظر می رسد برخی از افراد مثبت اندیشی می کنند، در حالی که برخی دیگر ما را از نظر عاطفی تخلیه می کنند و دستکاری می کنند. افراد سمی بر سلامت روانی و عاطفی ما تأثیر می گذارند و ما را خسته و استرس می کنند. چگونه افراد سمی باعث می شوند که ما احساس تهی شدن و مانند پوسته ای از خود قبلی خود کنیم؟ بیاموزید که چه چیزی یک فرد را سمی می کند و کشف کنید که چرا و چگونه به رفاه ما آسیب می رساند.

افراد سمی افراد سمی: با شناسایی زود هنگام افراد سمی از خود محافظت کنید. افراد سمی می توانند خودمحور، دستکاری کننده، سوءاستفاده گر و فاقد همدلی باشند. افراد سمی با تقاضای مداوم توجه، همدردی یا تایید، انرژی دیگران را تخلیه می کنند. افراد سمی تمایل دارند به مرزهای عاطفی و فیزیکی بی احترامی کنند. افراد […]


افراد سمی

افراد سمی: با شناسایی زود هنگام افراد سمی از خود محافظت کنید.

افراد سمی می توانند خودمحور، دستکاری کننده، سوءاستفاده گر و فاقد همدلی باشند.

افراد سمی با تقاضای مداوم توجه، همدردی یا تایید، انرژی دیگران را تخلیه می کنند.

افراد سمی تمایل دارند به مرزهای عاطفی و فیزیکی بی احترامی کنند.

افراد سمی می توانند عزت نفس ما را از بین ببرند.

به نظر می رسد برخی از افراد مثبت اندیشی می کنند، در حالی که برخی دیگر ما را از نظر عاطفی تخلیه می کنند و دستکاری می کنند. افراد سمی بر سلامت روانی و عاطفی ما تأثیر می گذارند و ما را خسته و استرس می کنند. چگونه افراد سمی باعث می شوند که ما احساس تهی شدن و مانند پوسته ای از خود قبلی خود کنیم؟ بیاموزید که چه چیزی یک فرد را سمی می کند و کشف کنید که چرا و چگونه به رفاه ما آسیب می رساند.

معنای سمی بودن افراد چیست؟

افراد سمی رفتارهای مضری دارند که می تواند تأثیرات ماندگاری بر اطرافیانشان بگذارد. آنها اغلب خودمحور، دستکاری، سوء استفاده و فاقد همدلی هستند. ممکن است از آنها به عنوان خودشیفته، خودخواه یا اجتماعی گرا یاد شود. آنها ممکن است با جذاب بودن یا دوستانه بودن، ویژگی های منفی خود را پنهان کنند. افراد سمی ممکن است اعضای خانواده، دوستان، همکاران، کارفرمایان، همسایگان یا رهبران سازمان باشند. برخی از رفتارهای رایج افراد سمی عبارتند از: انتقاد مداوم، گاز گرفتن، رفتار منفعل-تهاجمی و نیاز به قدرت و کنترل می باشند. اگر به این رفتار آنها توجه کنید، ممکن است از شما انتقاد کنند که چرا با رفتارشان مشکل دارید. سپس آنها به دروغ خود را قربانی و شما را مجرم جلوه می دهند.

آنها از نظر احساسی شما را تخلیه می کنند.

افراد سمی با درخواست مداوم توجه، همدردی یا تایید انرژی شما را تخلیه می کنند. آنها نقش قربانی را ماهرانه ایفا می کنند. منفی نگری و شکایت مداوم آنها می تواند روی شما سنگینی کند و فضای کمی برای تعامل مثبت با آنها باقی بگذارد. افراد سمی اغلب دیگران را دستکاری می کنند، از جمله با گاز دادن به قربانیان خود. این آزار روانی می تواند باعث شود که عقل خود را زیر سوال ببرید، اضطراب را افزایش دهید و عزت نفس را کاهش دهید. آنها اهمیتی نمی دهند که شما از اعمال آنها گیج شده اید یا آسیب می بینید. نشان دادن اینکه شما ناراحت هستید می تواند رفتارهای سمی آنها را افزایش دهد.

یکی از راه‌های مقابله با این، استفاده از تکنیک «سنگ خاکستری» است که در آن به افراد سمی بدون هیچ احساسی پاسخ می‌دهید. این تکنیک به از بین بردن بازدهی که از صدمه زدن به دیگران می‌برند کمک می‌کند. باید در نظر داشته باشید که با یک فرد سمی بدون تماس یا کم تماس باشید. ایمیل، شماره تلفن و حساب های رسانه های اجتماعی آنها را مسدود کنید. اگر با یک فرد سمی والدین مشترک هستید، از طریق یک برنامه والدین مشترک ارتباط برقرار کنید.

آنها بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر منفی می گذارند.

اثرات مضر افراد سمی فراتر از خستگی عاطفی است. تنش و اضطراب مداومی که از یک فرد سمی تجربه می کنید بر ذهن و بدن شما تأثیر می گذارد. انتقاد و تحقیر مداوم می تواند اعتماد به نفس را از بین ببرد و باعث شود شما احساس بی ارزشی، اضطراب و افسردگی کنید. افراد سمی قربانیان خود را از دوستان و خانواده جدا می کنند و احساس تنهایی و کناره گیری اجتماعی شما را بدتر می کنند. هنگامی که با یک فرد سمی در ارتباط هستید، ممکن است شما را از مراجعه به مراقبت های پزشکی یا درمان منصرف کنند زیرا نمی خواهند با کسی صحبت کنید که ممکن است مسائل مربوط به رابطه را برای او فاش کنید.

آنها مرزها و روابط را مختل می کنند.

افراد سمی به مرزهای عاطفی و فیزیکی بی احترامی می کنند. آنها استقلال و فضای شخصی شما را نادیده می گیرند. افراد سمی ممکن است خیلی نزدیک شما بایستند و وقتی به آنها می گویید پشتیبان بگیرید، شما را نادیده بگیرند. آنها ممکن است به شما نزدیک‌تر بایستند تا به شما نشان دهند که به خواسته‌های شما اهمیتی نمی‌دهند. آنها ممکن است از صدا زدن شما با نام شما امتناع کنند و نام مستعاری را درست کنند که شما دوست ندارید. آنها اصرار خواهند کرد که شما را با این نام صدا کنند. این رفتار راهی است تا به شما بفهماند که کنترل و قدرت در رابطه دارند، از جمله اینکه به شما می‌گویند بهترین نام را برای شما می‌دانند. آنها ممکن است به شما بگویند که بیشتر از شما در مورد حرفه شما و نحوه اداره زندگی خود می دانند.

نادیده گرفتن مرزهای شما توسط یک فرد سمی نه تنها می تواند منجر به از بین رفتن اعتماد در رابطه شما شود، بلکه می تواند باعث شود که در زندگی خود به دیگران اعتماد نکنید. ممکن است خود را دائماً در معرض خطر قرار دهید و در این فکر باشید که چه زمانی دوباره مرزهای شما را زیر پا می گذارند. این هوشیاری بیش از حد مانند یک حالت دائمی هشدار یا ترس است. هر تلاشی برای تعیین حد و مرز با یک فرد سمی منجر به تلاش آنها برای از بین بردن آنها می شود.

آنها دیگران را استخدام می کنند.

افراد سمی اغلب خود را با توانمندسازهایی احاطه می کنند یا دیگران را دستکاری می کنند تا طرف آنها را بگیرند. آن‌ها از «میمون‌های پرنده» استفاده می‌کنند تا شما را بررسی کنند تا ببینند آیا از آن‌ها فاصله گرفته‌اید یا خیر. میمون های پرنده ممکن است اعضای خانواده یا دوستان مشترکی باشند که آگاهانه یا ناآگاهانه پیام های فرد سمی را منتقل می کنند. افراد سمی همچنین برای یافتن پشتیبانی از رفتارها، انجمن های ناشناس را جستجو می کنند.

یک فرد سمی ممکن است به شما بگوید که دیگران فکر می کنند شما دیوانه هستید. آنها ادعا خواهند کرد که “همه” می دانند که شما فرد وحشتناکی هستید و این تصور را ایجاد می کنند که “ارتش نامرئی” است که شخص سمی ادعا می کند که علیه شماست. افراد سمی افراد هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه ای این رفتار را انجام می دهند. افراد سمی از همکاران و کارفرمایان سوء استفاده می کنند و آنها را تضعیف می کنند و آنها را برای مقابله با شما از طریق تهدید، وعده یا متقاعد کردن استخدام می کنند.

درک اثرات مضر افراد سمی برای سلامتی شما بسیار مهم است. شناخت علائم و انجام اقداماتی برای فاصله گرفتن از افراد و روابط سمی می تواند سلامت عاطفی و جسمی شما را بهبود بخشد. تعیین و اجرای مرزهای سالم، جستجوی حمایت از دوستان یا متخصصان مورد اعتماد، کمک گرفتن از یک متخصص سلامت روان و اولویت دادن به مراقبت از خود برای محافظت از خود در برابر اثرات مضر افراد سمی ضروری است. ما می توانیم انتخاب کنیم که اطراف خود را با تأثیرات مثبت احاطه کنیم و زندگی شادتر و سالم تری ایجاد کنیم.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۸۰۱۸۹۷۸ تماس حاصل فرمایید.