چگونه رواندرمانی تحلیلی کوتاه مدت حمایتی- بیانگر را اجرا کنیم؟

انتخاب اهداف درمان با شروع جلسات ابتدایی، تعیین اهداف در روند رو به جلوی رواندرمانیSE مفید خواهد بود؛ به صورتی که این مسئله در رواندرمانی SE محدودبه زمان، ضروری است. تمرکز بر روی اهداف سرعت درمان را از طریق تقویت انگیزهها افزایشمیدهد. اهداف تغییرات مورد نظر بیمار را مشخص میکند، از اینرو به ویدر حفظ […]


انتخاب اهداف درمان
با شروع جلسات ابتدایی، تعیین اهداف در روند رو به جلوی رواندرمانیSE مفید خواهد بود؛ به صورتی که این مسئله در رواندرمانی SE محدودبه زمان، ضروری است.
تمرکز بر روی اهداف سرعت درمان را از طریق تقویت انگیزهها افزایشمیدهد. اهداف تغییرات مورد نظر بیمار را مشخص میکند، از اینرو به ویدر حفظ انگیزه برای ادامه درمان و تلاش جهت تغییر کمک میکند. همگامبا محدودیت زمانی، مزیت بیشتر تعیین اهداف، کاهش گرایشهای بیمار،همچون گرایش به احساس غیرقابلکنترل وابستگی است.درمانگر ممکن است از طریق ارزیابیهای قبلی به اهداف بیمار پی برده برای دانستن مشکل بیمار بهطور « باشد، اما مطمئناً در جلسات ابتدایی باید کامل گوش کند و سپس به بیمار اجازه دهد تا آنها در قالب اهداف به ترتیب اهدافی که در ابتدای درمان تعیین میشوند، معمولاً ». اهمیت مشخص کند در طول درمان نیز باقی میمانند، مخصوصاً در درمان محدود به زمان شرایط به این صورت است.چگونه رواندرمانی تحلیلی کوتاهمدت حمایتی- بیانگر را اجرا کنیم؟ اگر بیمار در جلسه نخست مشکلی را در قالب هدف عنوان نکرد، درمانگر با من در مورد مشکلاتی که تمایل داری بر روی آن کار « : احتمالاً میگویدبحثهایی که نتایج توافق با بیمار را در مورد اهداف ». شود صحبت کنیددرمان محدود به زمان مشخص میکنند. گرچه درمانگر ممکن است درتصمیمگیری مشارکت کند، اما اهداف باید مواردی باشد که خود بیماربهشخصه تجربه کرده است. هنگامیکه اهداف به زبان خود بیمار بیان میشودبه او در فهم و هدایت خود کمک میکند. درمانگر میتواند در تصریح ارتباطمهم میان اهداف نقش داشته باشد. همچنین ممکن است درمانگر در انتخاببرخی از اهدافی که رسیدن به آنها در طول یک دوره زمانی نگنجد کمک وهمکاری کند.علاوه بر عنوان کردن اهداف از زبان خود بیمار، گاهی اهداف به طورضمنی هنگامیکه بیمار در موردتعامل با افراد دیگر صحبت میکند عنوان میشوند. همچنین اهداف در اینگونه روایتها میتواند در مورد تمایلاتی باشد که در واکنش با افراد دیگر یا خود فرد دچار تغییر شده است؛ بنابرایندرمانگر میتواند با گوش دادن به روایت بیمار، با استفاده از دنبال کردن روشزمینه رابطه متعارض هسته ۹ ( سی سی آر تی) که بهطور بالینی در طول جلساتاستفاده میشود و همچنین از طریق شناسایی زمینههای ارتباطی که دربیشتر روایت فراگیر هستند، به بیمار کمک کند.

در مورد پرونده خانم الف، درمانگر نوعی کمک غیرمتعارف را در چارچوباهداف بیمار پیشنهاد میکند. در جلسه نخست بیمار به سؤال درمانگر در». مشکل من شاد نبودنم است « : خصوص اهداف خود اینگونه پاسخ میدهدایکاش برای پیدا کردن مورد بهتری نسبت به « : او توضیح میدهددرمانگر ادامه میدهد تا اهداف وسیعتری ». دوستپسر فعلیم تلاش میکردمرا ایجاد کند. در پایان جلسه دوم، درمانگر متوجه میشود الگوی رابطه اصلیبیمار در آرزوهایش رسیدن به مردی عاقلتر و با سن بیشتر است. خانم الف،
ازایندست روابط را داشته است و در هرکدام خشمگین و درنهایت افسردهشده است؛ بنابراین درمانگر گفت:
درمانگر: من اینطور متوجه شدم که شما در ابتدا جذب مردانیمیشوید که بزرگتر هستند و عاقلتر به نظر میرسند، اما وقتیکهارتباط شما نزدیکتر میشود احساس خفگی و سپس افسردگیمیکنید و رابطه خود را بدون سرانجام میبینید. ما این روند را با رئیسشما، دو دوستپسرتان و چندین آقای دیگر دیدهایم. کار کردن بر رویاین الگو برای اهداف شما مناسب خواهد بود تا با این الگو روابطی کهدارید، کمتر ناراحتکننده شوند و آسیبپذیر کمتری نسبت بهافسردگی پیدا کنید. شاید درک این الگو و کار کردن بر روی آن، اهدافشما برای کار ما را تشکیل دهد.

 

بریده ای از کتاب: چگونه رواندرمانی تحلیلی کوتاه مدت حمایتی- بیانگر را اجرا کنیم؟

نویسندگان: لستر لوبورسکی – مارگارت فیشر – پائول کریتس – کریستوف و دیگران

مترجمان: فرهاد چنگیزی – فرزانه عاشوری اله له کورایی – فائزه جان محمدی 

انتشارات : پرنده 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.