تفکرات مثبت در بهبود اختلال خوردن

تفکرات مثبت در بهبود اختلال خوردن : درباره جدی بودن اختلال خوردن در جامعه امروز، سردرگمی زیادی وجود دارد. افراد غالبا به شوخی به دوستانشان که کمبود وزن دارند یا رژیم می گیرند می گویند که به اختلال خوردن مبتلا هستند. یا به کسانی که به شدت لاغر هستند؛ عنوان بی اشتهایی عصبی یا فرد لاغر اسکلتی می گویند. باید دانست که این اختلال موضوعی خنده دار نیست و می تواند کشنده باشد و شخص باید سریعا مورد درمان قرار گیرد.

برای بهبود اختلال خوردن، نخست باید افکار منفی را درباره بدنتان به چالش بکشید. به نظر می رسد وقتی با اختلال خوردن روبرو هستید، افکار منفی زندگی شما را تحت کنترل قرار می دهند. این باعث می شود تا به خاطر اضافه کردن چند گرم یا خوردن یک وعده کامل غذایی مورد سرزنش قرار دهید. پیروزی بر این الگوهای تفکر برای بهبود سلامتی تان ضروری اشت.

چند روز را به این توجه کنید که شما به چه چیزی فکر می کنید. بر روی افکار اصلی تان به صورت مثبت یا منفی، مفید یا مضر بر چسب بگذارید. به این فکر کنید که این افکار چگونه بر روی رفتار و خلق و خویتان تأثیر گذاشته است. با شناسایی افکار غیر واقعی بودن، با افکار منفی و غیرمستقیم مبارزه کنید. به عنوان مثال اگر شما این تفکر را در خود یافتید که “من هرگز وزن طبیعی خود را به دست نخواهم آورد”. ممکن است از خودتان بپرسید که “چگونه همچین چیزی را می دانید”؟ “آیا شما می توانید آینده را پیش بینی کنید؟” البته که نمی توانید.

اکنون که افکار غیرمولد خود را شناسایی کردید، می توانید نسخه های مفیدتر و واقع بینانه تری را جایگزین آنها کنید. مانند “دست یافتن به یک وزن سالم برای من کمی طول می کشد اما من می توانم این کار را انجام دهم.

ترجمه : دپارتمان پژوهش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا / فاطمه حیدری