آموزش کودک برای رفتن به دستشویی

پسر ۵ ساله با وجودی که زمان رفتن به دستشویی را میداند ولی خود این موضوع را بیان نمیکند و به نوعی منتظر است والدین به او اصرار کنند که به دستشویی برود در غیر اینصورت لباس خود را کثیف میکند در اینگونه موارد بهترین رفتار برخورد با این کودک چیست چون این مسئله به مشکل بزرگی تبدیل شد ضمنا این کودک از مشکل تاخیری هم برخوردار است و از کلاس توانبخشی استفاده میکند.

سلام
در مورد کودکان عادی ( بدون تاخیر رشدی) برای کنترل مدفوع تا سن چهار الی پنج سالگی فرصت دارند و بعد از آن مداخلات جدی صورت میگیرد . برای کودکان با تاخیر رشدی، سن رشدی آنها را در نظر میگیریم نه سن تقویمی را .و در ارتباط با این کودک از آنجا که احتمالا سن رشدی وی به پنج سال نرسیده جای نگرانی نیست .
با این حال برای سهولت در آموزش لباس‌های راحت تن او کنید، وقتی توالت رفتن را به کودک آموزش می‌دهید لباس‌های راحت تن او کنید تا بتواند بلافاصله آنها را دربیاورد. فاصله زمانی بین حس کودک برای توالت رفتن و انجام این کار گاهی بسیار کوتاه است. در تابستان فقط یک شورتک پای او کنید تا بلافاصله بتواند آن را دربیاورد.همچنین به جای تذکر از تشویق استفاده کنید ،تشویق‌های زبانی در کنار تشویق‌های عملی مثلا هر بار که کودکتان ادرار یا مدفوعش را کنترل کرد، به او امتیاز بدهید و بعد از هر ۱۰-۵ امتیاز برایش هدیه بخرید.

به طور کلی بی اختیاری دفع بر اساس سه عامل عضوی ، هیجانی و یادگیری به سه گروه تقسیم میشود :۱. بی اختیاری دفع احتباسی که نتیجه یبوست است .۲. بی اختیاری دفع غیر احتباسی که به خوب آموزش ندیدن در زمینه توالت رفتن یا اسهال مزمن و سندرم روده تحریک پذیر برمیگردد . ۳. بی اختیاری دفع فریبکارانه که کودک با آن در صدد کنترل محیط اطرافش است.
که البته عوامل عضوی و ناهنجاری های ساختاری یا بیماری های روده ای و اسفنکتری نیاز به مداخلات پزشکی دارند.
این توضیحات نشان میدهد که بی اختیاری دفع یک مسئله ناهمگون و غیر یکدست است و درمان آن به تحلیل دقیق هر کودک بستگی دارد .

فرخنده رمضان نژاد/روانشناس کودک و نوجوان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *