آموزش جهت کاهش رفتارهای پرخاشگرانه

تحقیقات اخیر نشان می دهند که برای کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان استثنایی چهار نکته حایز اهمیت است: نکته اول: تقویت رفتار منفی ناسازگار ونابودسازی آن رفتارهای پرخاشگرانه ویژه ای که باید آن را کاهش دهید را مشخص نمایید.همچنین یک یا چند مورد از رفتارهای غیر پرخاشگرانه را که با رفتار پرخاشگرانه هدف ناسازگارند و […]


تحقیقات اخیر نشان می دهند که برای کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان استثنایی چهار نکته حایز اهمیت است:

نکته اول: تقویت رفتار منفی ناسازگار ونابودسازی آن
رفتارهای پرخاشگرانه ویژه ای که باید آن را کاهش دهید را مشخص نمایید.همچنین یک یا چند مورد از رفتارهای غیر پرخاشگرانه را که با رفتار پرخاشگرانه هدف ناسازگارند و می خواهید آن را تقویت نمایید، مشخص کنید. برای کودکان چند تقویت کننده مناسب و متنوع انتخاب نمایید، بلافاصله بعد از آن که کودک یک رفتار غیرپرخاشگرانه انجام داد و یا این که سعی نمود با دیگران به این صورت رفتار نماید، به اواجازه داده و او را تشویق کنید. هنگامی که به کودک تقویت داده او را تحسین نمایید و هرگونه رفتار پرخاشگرانه را نادیده بگیرید.

نکته دوم: تقویت با استفاده ازژتون
رفتار پرخاشگرانه موردنظر که باید کاهش یابد را مشخص نمایید. همچنین یک یا چند روز استفاده از رفتارهای غیرپرخاشگرانه را که میخواهید تقویت نمایید. همچنین یک یا چند روز مورد استفاده از رفتارهای غیرپرخاشگرانه را که می خواهید تقویت نمایید، مشخص کنید. برای هر ژتون ارزش متوسطی را در نظر بگیرید. با توجه به ژتون هایی که می تواند آن را بگیرد و یا از دست بدهد، پاداش مناسبی تعیین نمایید. مشخص کنید که به ازای هر رفتار پرخاشگرانه که از کودک سر می زند از دریافت ژتون محروم می شود. بلافاصله بعد از این که ازکودک یک رفتار غیرپرخاشگرانه سر بزند به او ژتون بدهید. هنگامی که به کودک ژتون میدهید به او تقویت ارایه نمایید. بلافاصله بعد از هر مورد رفتار پرخاشگرانه که ازکودک سر میزند ژتون یا ژتون هایی را از اوپس بگیرید. بعد از یک دوره زمانی مشخص به کودک اجازه دهید که ژتون هایش را با پاداش مورد علاقه اش تعویض نمایید.

نکته سوم: روش محروم کردن
رفتار پرخاشگرانه ای که باید کاهش یابد را مشخص نمایید. هم چنین، چند مورد از رفتارهای غیرپرخاشگرانه ای را که باید تقویت شوند تعیین کنید.از روش محروم کردن استفاده نمایید. موقعیتی که در آن کودک از فعالیت معمول روزمره محروم می باشد را تعیین نمایید. هر زمان که کودک یک رفتار پرخاشگرانه نشان داد، بلافاصله او را از موقعیت جذاب خودش جدا نموده و به محل تحریم شده که درخور این رفتار است منتقل نمایید. کودک باید در حدود سه تا هشت دقیقه یا تا هنگامی که آرام شود در این محل نگهداری شود. اگرکودک رفتار غیرپرخاشگرانه داشت اورا به محل اصلی برگردانده و به اوپاداش بدهید.

نکته چهارم: محرومیت بیش اصلاحی
رفتار پرخاشگرانه ای که می خواهید از بین ببرید، مشخص نمایید. همچنین یک یا چند مورد از رفتارهای غیرپرخاشگرانه ای که می خواهید تقویت نمایید را برای روش بیش اصلاحی تعیین نمایید. زمانی که کودک یک رفتار پرخاشگرانه نشان میدهد، عملاورا متوقف نمایید وبه اوبگویید که رفتارش پرخاشگرانه است. به عنوان مثال: (ما در این کلاس کتک نمی زنیم)در صورت نیاز، از هدایت جسمانی جهت پیروی کودک از این روش استفاده کنید. کودک را به فعالیت کلاس برگردانده وبه او به خاطر رفتار غیرپرخاشگرانه اش پاداش دهید.

 

برگرفته  از کتاب روش های اصلاح رفتار در کودکان استثنایی دکتر سهیلا رفیعیان

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.