بروز زودهنگام اختلالات رفتاری در کودکی و نوجوانی

بروز زودهنگام اختلالات رفتاری در کودکی و نوجوانی : روان شناسان باید بتوانند در سنین پایین اختلالات رفتاری را تشخیص دهند. تشخیص زوهنگام می تواند نتیجه بهتری داشته باشد و به تشخیص اختلالات ژنتیکی و مشاوره ژنتیکی لازم در این باب منتهی می شود. درمورد علایم زودهنگام اختلالات رشدی نافذ، بیش فعالی، اختلال اضطراب جدایی، […]


بروز زودهنگام اختلالات رفتاری در کودکی و نوجوانی : روان شناسان باید بتوانند در سنین پایین اختلالات رفتاری را تشخیص دهند. تشخیص زوهنگام می تواند نتیجه بهتری داشته باشد و به تشخیص اختلالات ژنتیکی و مشاوره ژنتیکی لازم در این باب منتهی می شود. درمورد علایم زودهنگام اختلالات رشدی نافذ، بیش فعالی، اختلال اضطراب جدایی، اختلال اضطراب فراگیر، افسردگی، اسکیزوفرنیا، اختلالات خوردن و سوء مصرف مواد بحث می شود.

نتیجه گیری: علایم اولیه اختلالات رفتاری در کودکان و بزرگسالان ممکن است قبل از اینکه این اختلالات تشخیص داده شوند بروز یابند. تشخیص زودهنگام این علایم  به مداخله زودهنگام، جهت یابی مناسب درمورد پیش آگهی، و در برخی موارد به مشاوره ژنتیک منتهی می شود. حضور هم زمان این اختلالات رایج است و علایم یک اختلال می تواند سرنخ اولیه برای تشخیص شرایط دیگر باشد.

درمورد تعریف روشن اختلالات رفتاری توافق نظر وجود ندارد و از فرهنگی به فرهنگ دیگر تفاوت می کند. مهمتر از همه این است که نمی توان به صورت عینی، حضور و شدت اختلالات رفتاری را اندازه گیری کرد و همین مانع تشخیص زودهنگام انها می شود.

روان شناسان کودک  باید تشخیص یک اختلال رفتاری را درنظر داشته باشند اگر: ۱- مشکلاتی در عملکرد کودک در مدرسه وجود دارد که به خاطر ناتوانی مغزی یا معلولیت جسمی نیست. ۲- مشکلی در ایجاد و حفظ روابط اجتماعی با هم کلاسیها، معلمها و اعضای فامیل وجود دارد. ۳- وقتی بچه ها رفتار یا احساسات نامناسبی به موقعیتهای روزمره نشان می دهند یا ناراحتی پایداری دارند. ۴- وقتی در مسائل معمولی دچار مشکلات جسمی یا دچار ترس می شوند. اختلالات روانپزشکی مثل اسکیزوفرنیا را می توان قبل از اینکه نشان های آشکارشان تغییراتی در رشد و رفتار کودک به وجود بیاورند تشخیص داد. Dsm-4 بیش از ۲۵۰ شرایط مختلف را ذکر می کند که ممکن است همزمان با اختلالات رفتاری ایجاد شوند.

تشخیص علایم اولیه اختلالات رفتاری

تشخیص علایم اولیه اختلالات رفتاری این امکان را فراهم می کند که بیمار را برای مداخله زودهنگام به متخصص مربوطه ارجاع دهیم و بتوانیم سیر بیماری را تغییر دهیم. اموزش والدین درمورد پیش آگهی درازمدت اختلال کودکشان موجب می شود انتظارات مناسب تری از کودک خود داشته باشند. برخی از شرایطی که موجب اختلالات رفتاری می شوند ژنتیکی هستند. تشخیص زودهنگام این شرایط برای مشاوره ژنتیکی اهمیت دارند.

مثلا یک پسربچه که نزد پزشک اطفال می رود چون اختلال طیف اوتیسم دارد و درنهایت متوجه می شوند که او سندرم x شکننده دارد . این تشخیص به خصوص برای مشاوره ژنتیکی مادر، خواهر و خاله های او اهمیت دارد.

غیرممکن است که همه شرایطی را که به اختلالات رفتاری منجر می شود در اینجا مرور کنیم بلکه به چندمورد قابل توجه انها می پردازیم. در کشورهای دیگر مطالعات در زمینه شیوع در جمعیت کودک و نوجوان محدود است. ما چند مورد از این شرایط برمبنای رواج یا اهمیت تشخیص زودهنگام انها انتخاب کرده ایم. به نظر ما، این شرایط همانهایی هستند که روان شناسان کودک  بیشترین علاقه را به انها نشان می دهند چرا که محدودیتهای قابل توجهی در عملکرد کودک در مدرسه و روابط اجتمای او بایجاد می کنند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.