بت پرستی به عنوان یک انحراف جنسی

بت پرستی به عنوان یک انحراف جنسی ان گونه که در قسمت بندی این کتاب نظر بود شایسته تر ان به نظر می رسید که تا کنون از انحراف بت پرستی سخن و بحث کرده باشیم چون این مطلب بیشتر مربوط است به انحراف هایی درباره مفعول های جنسی لیکن به عمد تسامح شد تا […]


بت پرستی به عنوان یک انحراف جنسی

ان گونه که در قسمت بندی این کتاب نظر بود شایسته تر ان به نظر می رسید که تا کنون از انحراف بت پرستی سخن و بحث کرده باشیم چون این مطلب بیشتر مربوط است به انحراف هایی درباره مفعول های جنسی لیکن به عمد تسامح شد تا ابتدا تظاهراتی درباره هدف جنسی و غلو هایی در مورد میل جنسی مطرح شود .

باری در بسیاری موارد چیزهایی جای نشین مفعول جنسی قرار می گیرد که با ان که این چیزها از متعلقات مفعول جنسی هستند اما با این وصف به هیچ وجه ارتباط و پیوستگی یی با هدف طبیعی میل جنسی ندارد و این مساله یی است که بسیار مورد دقت می تواند قرار گیرد به طور کلی ان چه که جای نشین مفعول جنسی می شود عبارت است در وحله نخست قسمتی از بدن که از لحاظ وابستگی با منظور جنسی از ارتباط بسیار ناچیزی بر خوردار است چون قسمتی از پا موی سر چشم و یا نقاطی دیگر از بدن و هم چنین اشیا بی جانی چون پستان بند زیر پوش تنکه کفش دستمال و چیزهایی از این نوع البته این موضوعی کاملا بی سابقه نیست چه ان را می توان با بت پرستی اقوام بدوی که معبودان خود را به شکل بت هایی در اورده و عبادت می کنند مورد مقایسه قرار داد .

انحراف بت پرستی انحرافی است که جنبه های مرضی در ان بیش از هر انحراف دیگری می تواند مورد تفحص و اشکار یابی قرار گیرد . برخی اوقات در میان بت پرستان هر نوع دنباله گیری هدف جنسی طبیعی و غیر طبیعی نفی می شود و این اغاز ورود به مرحله بت پرستی تلقی می شود و هنگامی پیش می اید که فرد بت پرست از برای رسیدن به هدف جنسی خاص خودش به چیزهایی از مفعول چون کفش جوراب دستمال زیر پوش صورت مو پاوحتا طرز راه رفتن و بوی ویژه او بیندیشد و تلذذ یابد .

چنان که گفته شد در میان دیگر گونی های میل جنسی حالات و نشانه های مرضی به اندازه هیچ موردی که در این جا اشکار و نمایان است روشن نمی باشد . در تمام مراحل این انحراف که برای رسیدن به هدف جنسی تلاش هایی می شود می توانیم تا اندازه معینی ضعف را پیش بینی نماییم ضعفی که در ناحیه کار اجرایی الت تناسلی مشهود می باشد البته این وضع حالتی است مربوط به استعداد بدن از جانبی دیگر تجارب نا به هنگامی که در امور جنسی پیش می اید شخصی را از هدف معین جنسی دور کرده و ازبرای جانشینی و جانشین ساختن وی را تحریک به یافتن چیز هایی دیگر می نماید .

تنها رابطه یی که میان این وضع با حالت طبیعی وجود دارد ارزش نهادن و بزرگ نمودن بیش از اندازه مفعول جنسی است . در این حالت هر چیزی که یاد اورنده مفعول جنسی باشد به زودی از حد متعارف خود تجاوز کرده و به شکل یک بت در می اید به همین جهت نوع خفیف بت پرستی در افراد طبیعی نیز به نسبت بسیار فراوانی قابل مشاهده است . این موضوع به ویژه در مواقعی که دست یابی و باز رسیدن به هدف طبیعی میل جنسی مقدور نباشد بیشتر احساس شده و رواج می یابد به خصوص برای ابراز عشق به یک مفعول جنسی که در نقطه دور دستی زندگی می کند جملاتی چون برای من دستمال سینه معشوقم را بیاور بند های جوراب محبوبم را به من بازرسان که در نمایش نامه فاوست می خوانیم در عرف و عادت مردم عادی بسیار فراوان است این چنین حالاتی هر گاه از حدود معلول تجاوز کرده و جای نشین مطلق هدف جنسی شوند و یا از مفعول جنسی و شخص مورد نظر چشم پوشی گشته و همان بت جای وی را باز گیرد مقدمه یی است برای تشخیص و پیدایش علایم مرضی و این که میل طبیعی از مجرای خود منحرف شده و به صورت علایم مرضی جای گزین می شوند . پس دراین جا اشکار می شود که چگونه تغییرات میل جنسی به صورت امیال بیمار گونه در می ایند .

انتخاب یک بت معین وابستگی دارد به سنین اولیه کودکی به این مفهوم که تاثیر یک احساس ویژه جنسی که در دوران کودکی به طور مداوم امتداد یابد در دوران بعدی در انتخاب بت عامل موثری واقع می شود . این عقیده برای نخستین بار به وسیله دکتر بی نه ابراز شد و پس از ان با دلایل و شواهدی بسیار تایید گشت . چنین روابطی به طور کلی هنگامی به وجود می اید که درمفعول جنسی حالات و شرایط ساده و جالبی از برای عملی شدن بت پرستی و انتخاب بت وجود داشته باشد .

البته اهمیت احساسات جنسی در دوران کودکی باز  بسته به همین حد و اندازه نیست و در مباحثی دیگر نیز به این مورد بر خواهیم خورد البته در این مورد کاوش هایی  که در روان کاوی به انجام رسیده است اظهارات و نظرات دکتر بی نه رانه بر ان که تایید کرده است بلکه ان را باز گسترانده و در قلمرو ازمایش و تجربه جنبه های عینی و عملی ان را نشان داده است .

بت پرستی به عنوان یک انحراف جنسی : کلیه کاوش هایی که در این مورد به انجام رسیده نشان می دهد که برخورد و گزینش یک بت همواره با یک میل جنسی همراه بوده است اما از وضع ظاهر و شرایط موجود نمی توان به کنه مطلب باز رسید و درک نمود که این دل بستگی چگونه به وجود امده و تکوین یافته است . از سویی دیگر در مردان تمامی این احساسات جنسی پس از پنج یا شش سالگی قابل مشاهده می شود اما در این که چگونه تظاهرات بت پرستانه و علایم مرضی به این دیری به منصه ظهور رسیده اند پسیکانالیز دوچار ابهام و شک شده است . اما فی الواقع نخستین تظاهر بت پرستی عبارت است از یک خاطره کهنه و قدیمی که در پناه و خلال خاطرات دیگر پنهان شده و نمایش هایی از همان بت ابتدایی را ارائه می دهد پس چنین نتیجه می شود که نخستین دوران های بت پرستی و انتخاب بت در مراحل کودکی تکوین می یابد و به ویژه انتخاب بت مساله یی است  که در پیدایش ان اصل توارث را می توان دخالت داد.

در مواردی دیگر حالاتی است که به وسیله یک تداعی که به شیوه ناخود اگاهی صورت پذیرد و در ضمن جنبه رمزی نیز در ان ملحوظ باشد یک بت موجب تجسم مفعول جنسی می شود اما شیوه و روش این روابط همیشه به طور کلی روشن و باز نمایان نمی شود . در اساطیر و افسانه ها یکی از بت هایی که با ان بسیار مواجه می شویم و از ان به فراونی یاد شده است پا می باشد .

پوست نیز یحتمل که به صورت بت در اید و این به ان سبب است که چون الت تناسلی بر ان مو روئیده است و این گونه کنایات اغلب بر مبنای تجارب مخصوص دوران کودکی است که نا اگاهانه دوام می اورند .

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.