بررسی ۴ نقش سوگواری از جنبه روان شناختی

بررسی 4 نقش سوگواری از جنبه روان شناختی

نقش سوگواری نقش سوگواری: سوگواری یک پاسخ سالم به از دست دادن است. با این حال بسیاری نمی دانند که چقدر غم و اندوه به طور طبیعی در طول عمر اتفاق می افتد. از ادبیات یهود، سخنان حکیمانه پادشاه سلیمان آمده است: رفتن به مجلس عزا بهتر از رفتن به مجلس مهمانی است، زیرا مرگ […]


نقش سوگواری

نقش سوگواری: سوگواری یک پاسخ سالم به از دست دادن است. با این حال بسیاری نمی دانند که چقدر غم و اندوه به طور طبیعی در طول عمر اتفاق می افتد. از ادبیات یهود، سخنان حکیمانه پادشاه سلیمان آمده است:

رفتن به مجلس عزا بهتر از رفتن به مجلس مهمانی است، زیرا مرگ سرنوشت همه است، زندگان باید این را به دل بگیرند.

بسیاری از حکمت‌های کهن و سنت‌های مذهبی از دست دادن، رنج و اندوه را به عنوان جنبه‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی مورد بحث قرار می‌دهند، با این ایده که رنج‌دیدگان باید اندوهگین باشند و سوگواری کنند. آنها معتقدند که سوگواری هنگام مواجهه با فقدان چیزی درست و خوب است، و اینکه سوگواری مسئله ای کمیاب نیست، بلکه بخشی جدایی ناپذیر از زندگی عادی است. این موقعیت تنها در صورتی می تواند صادق باشد که فقدان منحصراً به عنوان مرگ تعریف نشده باشد، بلکه اگر تعریف از دست دادن به از دست دادن یک رویا، دوستی، هدف، نقش و غیره بسط داده شود.

در مورد آن اینگونه فکر کنید: وقتی دوستی در سراسر کشور نقل مکان می کند، بخشی از شما با آن دوست همراه می شود – بخشی از شما که در اطراف او زنده شده است. یا فرض کنید شغل خود را از دست داده اید. بخشی از شما که به خاطر شغلتان به وجود آمده است از بین رفته است. شاید در حال حاضر در حال طلاق هستید. آن رابطه – عشقی که داشتی، داستان زیبایی که خلق شد – به پایان رسیده است.

سوگواری پاسخی سالم به از دست دادن است .

هر باختی مثل مرگ است. این لزوماً یک مرگ فیزیکی نیست (اگرچه مرگ یکی از عزیزان قطعاً شامل می شود)، اما از دست دادن مستلزم این است که بخشی از شما، بخشی از زندگی شما، مرده است.

متأسفانه، بسیاری از مردم هیچ تصوری از ظاهر غم سالم ندارند. مردم فکر می کنند غم و اندوه احساس اندوه است و در نهایت دیگر احساس غمگینی نمی کنند. این نمی تواند دور از واقعیت باشد.

در واقع چهار نقش و وظیفه غم سالم وجود دارد که توسط روانشناس ویلیام وردن در کتاب خود مشاوره غم و اندوه درمانی: کتابچه راهنمای پزشک بهداشت روان بیان شده است. وردن از مراحل مدل غم کوبلر-راس انتقاد می کند و او تنها نیست. بسیاری از محققان، روانشناسان و پزشکان این مدل را به دلیل چندین مسئله پشت سر گذاشته اند. وردن معتقد نیست غم و اندوه پیشرفت غیرفعال مراحلی است که فرد طی می کند. در عوض، وردن به عزاداران قدرت می دهد تا فعالانه با چهار کار درگیر شوند.

وقتی با ضرر مواجه می شوید، مجبور می شوید بین دو گزینه انتخاب کنید. شما می توانید غرق در ناامیدی از چیزهایی که از دست داده اید، آرزو کنید که چیزی که تغییر کرده است هرگز تغییر نکرده باشد. یا می توانید با غم و اندوه درگیر شوید، که به شما امکان می دهد سازگار شوید و به حرکت رو به جلو ادامه دهید. وردن مایل است شما را با یک مدل سالم از غم و اندوه توانمند کند، که امیدواریم به عزاداران (سوگواران) این امکان را دهد که از دست دادن را بپذیرند و با زندگی پس از از دست دادن سازگار شوند.

چهار وظیفه و نقش وردن برای سوگواری عبارتند از:

۱٫ واقعیت از دست دادن را بپذیرید.

برخی از انکارها می توانند هدفی داشته باشند، زیرا به شما اجازه می دهد تا به آرامی تمام وزن از دست رفته را جذب کنید. با این حال، ماندن یا بیکار ماندن در انکار، نقطه مقابل پذیرش است. شما باید با انکار خود مقابله کنید و بپذیرید که ضرر رخ داده است.

پذیرش یعنی تسلیم شدن در برابر واقعیت همانگونه که هست. بنابراین، باید ضایعه را بپذیرید و وانمود نکنید که این اتفاق نیفتاده است. عزیزت فوت کرد شرکت شما برای آن موقعیت از شما گذشت. شریک زندگی شما به پیشنهاد ازدواج شما نه گفت. شما نمی توانید از طریق انکار ضرر را از بین ببرید. پذیرش اولین گام برای سازگاری و حرکت رو به جلو است.

۲٫ درد غم را تجربه کنید

به هر دلیلی می ترسیم در فرهنگ خود احساس کنیم. ما قرص می خوریم، حواس خود را با سرگرمی پرت می کنیم و به طور کلی از ناراحتی اجتناب می کنیم، اما این به ما کمکی نمی کند. اجتناب، درد ما را تشدید می کند.

شما باید درد چیزی را که از دست داده اید تجربه کنید. اجازه دهید احساسات وارد آگاهی خود شوند و گام های مناسبی برای پردازش احساسات بردارید. می توانید با یک دوست مورد اعتماد، مربی یا یکی از اعضای خانواده این کار را انجام دهید.

با این حال، راه‌های زیادی برای پردازش احساسات خارج از کلمات وجود دارد. اگر نوشتن یک آهنگ، نقاشی کردن یک تصویر، یا ساختن یک ویدیو کار شماست، پس حتماً کاری را انجام دهید که جواب می دهد. احساس اندوه و درد طبیعی است. چیزی که طبیعی نیست سرکوب آن احساسات است.

۳٫ سازگاری با محیطی با گم شدن “مرحوم”.

اکنون که ازدواج شما به پایان رسیده است، دوست شما از آنجا دور شده است، از دست دادن کارتان شما را بیکار کرده است، یا عزیزتان فوت کرده است، زندگی مثل قبل نیست. ممکن است احساس کنید سازگاری با زندگی بدون معشوق خیانت به عزیزتان است، اینکه دنبال کردن هدف دیگری خیانت به رویای شماست، یا اینکه نزدیک شدن با یک دوست جدید خیانت به دوستی است که از آنجا دور شده است.

این نوع استدلال می تواند مردم را گیر بیاندازد. شما باید خود را با شرایط عادی جدید وفق دهید مستلزم تغییر جهت و تغییر ساختار کاری است که بدون عزیزتان در تصویر انجام می دهید.

۴٫ در حالی که شروع به زندگی جدید می کنید، یک ارتباط پایدار با “مرحوم” پیدا کنید

حتی اگر آن بخش از شما در نتیجه از دست دادن رفته و غیرقابل جبران است، آنچه بود هنوز بخشی از آن چیزی است که هستید. شادی و گرمی که از عزیز درگذشته خود تجربه کردید همیشه با شما خواهد بود. سعی کنید زمانی را که با آنها داشتید به عنوان یک هدیه در نظر بگیرید. به جای تمرکز بر چیزهایی که از دست داده اید، توجه خود را به آنچه از عزیزتان دریافت کرده اید معطوف کنید.

وقتی رویاها می میرند، برکت و نفرین وجود دارد. با گذشتن رویای شما به علایق دیگری نیز پی می برید. بنابراین، زندگی جدیدی را شروع کنید، اما آن لحظات و خاطرات گرامی را به عنوان منبع شادی و قدرت همراه خود نگه دارید. شما برای شناختن عزیزتان قوی تر هستید. بهتر است که آن سال ها را با هم تقسیم کرده باشید.

غم “ارزان”.

درگیر شدن با این چهار کار به شما قدرت می‌دهد تا با یک وضعیت عادی جدید سازگار شوید و به امور زندگی ادامه دهید. اما بسیاری از افراد می خواهند بخش پیشروی را بدون کار سخت انجام دهند. نوعی فرآیند غم و اندوه “ارزان” واقعاً اصلاً جلو نمی رود. نادیده گرفتن و اجتناب است که در واقع برعکس را انجام می دهد. شما را گیر می اندازد.

حرکت رو به جلو “ارزان” شما را در جایی که هستید ثابت می کند. از نظر جسمی، شما بزرگتر می شوید، بچه های شما بزرگ می شوند، و محل زندگی شما در حال تغییر است. اما در داخل، شما هنوز در همان مکان هستید.

با این حال غم و اندوه خالی از پوشش های نقره ای نیست. بسیاری مشاهده کرده اند که رنج و از دست دادن انسان را عمیق تر می کند

برای نقل قول مجدد از پادشاه سلیمان،

“غم بهتر از خنده است، زیرا غم و اندوه بر ما تأثیر می گذارد.”

مولوی عارف از روایات عرفانی صوفی گری در مورد زیان چنین گفته است:

پر از اندوه باش تا تبديل به تپه شادي شوي، گريه كن تا خنده شوي.

“آنچه تو را آزار می دهد، برکت دارد. تاریکی شمع توست.”

بگذارید غم و اندوه شما را غنی کند

سوگواری سالم آسان نیست. مطمئنا همینطوره. اما چه چیزی در زندگی آسان است؟ چیزهایی که مردم بیشتر دوست دارند معمولاً چیزهایی هستند که بیشترین هزینه را متحمل می شوند.

اجازه ندهید هزینه سوگواری سالم شما را از درگیر شدن با این ۴ نقش سوگواری بترساند. این چهار وظیفه به شما کمک می کند تا از غم و اندوه فراتر بروید و همان بینش های پادشاه سلیمان، مولانا، و بسیاری دیگر را کشف کنید – که از دست دادن و رنج شما را به عنوان یک شخص عمیق و غنی می کند. آنها به شما کمک می کنند تا آنچه را که دارید، بهتر درک کنید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.