ترس از بیماری

ترس از بیماری : غلبه بر ترس از بیماری اختلال اضطراب از بیماری که به عنوان هیپوکندری نیز شناخته می شود، یک وضعیت سلامت روانی بالقوه ناتوان کننده است که در آن فرد معتقد است بدون هیچ علامتی به بیماری مبتلا شده است. داشتن کمی اضطراب می تواند به شما کمک کند از موقعیت های […]


ترس از بیماری : غلبه بر ترس از بیماری

اختلال اضطراب از بیماری که به عنوان هیپوکندری نیز شناخته می شود، یک وضعیت سلامت روانی بالقوه ناتوان کننده است که در آن فرد معتقد است بدون هیچ علامتی به بیماری مبتلا شده است. داشتن کمی اضطراب می تواند به شما کمک کند از موقعیت های خطرناک دوری کنید، اما اگر اضطراب شما زندگیتان را تحت شعاع قرار داده و بر آن تسلط یافته، ممکن است نیاز به ایجاد یک برنامه درمانی داشته باشید. بسیاری از مردم دریافتند که ترکیبی از درمان پزشکی و تغییرات سبک زندگی در مدیریت یا غلبه بر اضطراب، از جمله اختلال اضطراب بیماری موثر است.

به دنبال کمک پزشکی

در این زمینه با یک درمانگر شروع به کار کنید. درمان به طور کلی یکی از مؤثرترین راه‌ها برای مدیریت اختلالات اضطرابی در نظر گرفته می‌شود و اختلال اضطراب بیماری نیز تفاوتی ندارد. رویکردهای مختلفی برای درمان وجود دارد. اگر مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، پزشک عمومی شما ممکن است بتواند یک درمانگر خوب به شما معرفی و توصیه کند. پژوهشها نشان داده است که درمان شناختی رفتاری (CBT) در درمان بیمارانی که از اختلال اضطراب از بیماری رنج می برند، مؤثر است. کار با یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا بدانید چه چیزی باعث اضطراب تان می شود و راه هایی برای کنار آمدن با شرایط خود بیابید.

تمرین تمرکز حواس، مدیتیشن، تمدد اعصاب کل بدن و تنفس کنترل شده، همه تکنیک هایی هستند که درمانگر شما ممکن است برای کمک به مقابله با اضطراب از آنها استفاده کند. درمان متمرکز بر تروما ممکن است به افراد خاصی که پس از یک تجربه تغییر دهنده زندگی، دچار اختلال اضطراب بیماری می شوند، کمک کند. حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم (EMDR) یک نوع دیگر از روان درمانی است که در ابتدا برای تسکین بیماران مبتلا به خاطرات آسیب زا طراحی شده بود. با پزشک خود در مورد ایجاد یک برنامه درمانی که برای شما مناسب است، صحبت کنید.

از پزشک خود در مورد دارو مشورت بگیرید.

دارو می تواند در مدیریت اختلالات اضطرابی برای برخی افراد بسیار موثر باشد. برای برخی دیگر، دارو ممکن است اصلا کارساز نباشد و عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند. اگر تمایل به امتحان کردن درمان‌های نسخه‌ای دارید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا دارو ممکن است برای شما مناسب باشد صحبت کنید. رایج ترین نوع دارویی که برای اختلال اضطراب بیماری تجویز می شود، داروهای ضد افسردگی است. مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) نوعی از داروهای ضد افسردگی هستند که اغلب برای درمان اختلال اضطراب از بیماری تجویز می‌شوند. SSRI ها درمان اصلی اختلال اضطراب فراگیر (GAD) هستند. دارو ممکن است برای همه موثر نباشد. فقط یک متخصص پزشکی واجد شرایط می تواند وضعیت شما را ارزیابی کند و تصمیم بگیرد که آیا دارو گزینه درمانی مناسبی است یا خیر.

در اکثر موارد افراد مبتلا به اختلال اضطراب از بیماری رفتن به پزشک خودداری می کنند در حالیکه، پزشک میتواند تا حد زیادی این آرامش را برای بیمار فراهم کند. بسیاری از شرایطی که افراد مبتلا به اختلال اضطراب بیماری از آنها می ترسند جنبه ژنتیکی و ارثی دارند، مختص مکان های خاصی در سراسر جهان هستند، یا ابتلا به آن بسیار دشوار است. ارزیابی خطر واقعی ابتلا به یک بیماری ممکن است به شما کمک کند تا کمی آرامش و اطمینان حاصل کنید که واقعاً سالم هستید. به پزشک خود بگویید از چه بیماری یا بیماری هایی بیشتر می ترسید. از پزشک خود بپرسید که احتمال ابتلا به آن بیماری ها در شما چقدر است.

پزشک شما تاریخچه سلامتی شما را می داند و باید بتواند ارزیابی کند که آیا شما در معرض خطر واقعی ابتلا به یک بیماری خاص قرار دارید یا خیر. ایجاد یک رابطه خوب بین پزشک و بیمار ضروری است. ممکن است بخواهید بازدیدهای مکرری را به مطب پزشک انجام دهید تا پزشک شما بتواند به طور منظم به شما مشاوره بدهد و شما از سلامتی خود اطمینان خاطر حاصل کنید. سعی کنید راه های سازنده ای برای کاهش خطر ابتلا به بیماری پیدا کنید، مانند حفظ فاصله اجتماعی، شستن مرتب دست ها، خوردن یک رژیم غذایی سالم، ورزش و خواب کافی.

ویزیت ها و آزمایش های پزشک خود را برنامه ریزی کنید.

قرارهای مکرر، درخواست آزمایش زیاد می تواند سطح اضطراب شما را افزایش دهد و ممکن است شما را متقاعد کند که بیمار هستید. به طور مشابه، اجتناب از تمام درمان های پزشکی به دلیل ترس از تشخیص بالقوه نیز می تواند اضطراب شما را در مورد بیماری افزایش دهد و طولانی تر کند. چه تمایل داشته باشید که مکررا به پزشک خود مراجعه کنید و چه از رفتن به پزشک اجتناب کنید، باید با پزشک عمومی خود در مورد یافتن تعادل سالم در تعداد ملاقات هایی که با او دارید، صحبت کنید. برای معاینات منظم برنامه ریزی کنید (معمولاً هر شش تا ۱۲ ماه یک بار قابل قبول است) و در صورت بروز مشکلات سلامتی به پزشک مراجعه کنید. با این حال، رفتن به دکتر هر بار که تنها در مورد یک بیماری احساس اضطراب می کنید، فقط اضطراب شما را افزایش می دهد.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.