رد کردن پیشنهاد ازدواج

رد کردن پیشنهاد ازدواج : برای اینکه بتوانید یک پیشنهاد ازدواج را رد کنید بهتر است از قبل آمادگی داشته باشید. نخست با زبان بدن ایجاد گمراهی نکنید. سعی کنید هنگام خواستگاری لبخند نزنید یا حداقل هیجان زده به نظر نرسید. اگر طرف مقابلتان تا آنجا پیش رفته است که این سوال را مطرح کرده […]


رد کردن پیشنهاد ازدواج : برای اینکه بتوانید یک پیشنهاد ازدواج را رد کنید بهتر است از قبل آمادگی داشته باشید. نخست با زبان بدن ایجاد گمراهی نکنید. سعی کنید هنگام خواستگاری لبخند نزنید یا حداقل هیجان زده به نظر نرسید. اگر طرف مقابلتان تا آنجا پیش رفته است که این سوال را مطرح کرده است، او فرض می کند که شما بله خواهید گفت و لبخند زدن شما در او ایجاد امیدواری می کند و اینکه شوک رد شدن از جانب شما را بیشتر می کند. با مهربانی به چشمان فرد نگاه کنید و با صدایی ملایم پاسخ خود را بدهید.

اگر خواستگاری در یک فضای عمومی اتفاق افتاد و مردم همچنان تماشا می کنند، از او بخواهید بی سر و صدا به جایی خصوصی تر بروید. هرگز فقط برای رهایی از شرایط بله نگویید تا بتوانید بعداً پاسخ واقعی خود را بدهید. این امر تنها طرد بعدی را برای طرف مقابلتان دردناک تر می کند.

مثبت بمانید اما صادق باشید. طرف مقابلتان فرض می کند که شما از فرد پیشنهاد دهنده خوشتان می آید. اگر شریک عاطفی سابقتان که سه سال پیش انتظار داشتید از شما خواستگاری کند و حلقه در دست از شما تقاضای ازدواج  کند، “نه بگویید و از آنجا برو بیرون” تمام توصیه ای است که نیاز دارید. زمان گاهی عقاید را عوض می کند و گذر زمان ممکن است به شما اثبات کند که فردی که همیشه در انتظارش بودید را برای ازدواج مناسب نمی بینید بنابراین لزومی ندارد که او را بیهوده امیدوار کنید. در هنگام رد یک نفر، بهتر است این خبر را به آرامی و بدون اینکه گمراه کننده باشد، اعلام کند. چیزی جهت قدردانی به او بگویید، اما آن را کوتاه نگه دارید تا بتوانید به پاسخ خود برسید: “این یک درخواست تکان دهنده است. من به زمان نیاز دارم تا در مورد آن فکر کنم؛ این چیزی نیست که بخواهم بلافاصله به آن “بله” بگویم. این برای من کمی تعجب آور است – اگر کمی وقت بگذارم تا درباره آن فکر کنم ؟” “متشکرم، این نظر لطف توست، اما من سوالات زیادی دارم که هنوز از شما نپرسیده ام، سوالاتی که مربوط به تفاهمات ما در آینده می شود. شاید اکنون زمان خوبی برای ما باشد که بنشینیم و در موردش صحبت کنیم” “مفتخرم که از من خواستگاری کردی. تو مهربان و دلسوز هستی.کاش می‌توانستم غیر از این جواب را به تو بگویم، اما نمی‌توانم، ازدواج ما به نتیجه مطلوبی نمی‌رسد، و باید بگویم نه. ”

به ناراحتی و سردرگمی آنها پاسخ دهید. این احتمال وجود دارد که فردی که خواستگاری می کند تلاش زیادی برای درخواستش انجام داده باشد و به این فکر کرده است که چرا می خواهد بقیه عمر خود را با شما بگذراند. فروکش کردن ناراحتی آنها به آرامی کار آسانی نیست، اما راه هایی وجود دارد که می توانید به این روند کمک کنید: اگر هر یک از شما احساس عصبانیت یا ناراحتی برای صحبت کردن دارید، به یکدیگر فضا بدهید. به شریک زندگی خود بگویید که به زودی با آنها تماس خواهید گرفت (ترجیحاً همان روز یا صبح روز بعد)، اما به او فرصت دهید تا فکر کند. به شما دو نفر پیشنهاد می شود تا کاری را انجام دهید که هر دو دوست دارید انجام دهید. این به عنوان یک حواس پرتی عمل می کند و به طرف مقابل کمک می کند.

احساسات خود را توضیح دهید. در خلوت، و هنگامی که هیچ یک از شما به طور فعال از یکدیگر ناراحت نشدید، به طور مفصل توضیح دهید که وضعیت چیست. تاکید کنید که رابطه تان هنوز هم برای شما اهمیت زیادی دارد. دقیقاً توضیح دهید که چرا آمادگی پذیرش را ندارید. اجازه ندهید طرف مقابل فکر کند به این دلیل است که به اندازه کافی خوب نیست از پذیرفتن پیشنهاد ازدواجش سرباز زده اید. اگر در مورد خود رابطه شک دارید، نه فقط ازدواج، در این مورد صادق باشید. شاید بهترین زمان برای ابراز نارضایتی‌هایتان نباشد، اما به شریک زندگی‌تان بگویید که وقتی هر دو آرام شدید، گفت‌وگویی در مورد مشکلاتتان داشته باشید.

 

رد کردن پیشنهاد چگونه ممکن است ؟

راه پیش رو را در نظر بگیرید. از این نقطه ممکن است همه چیز واقعاً ناخوشایند شود، یا می‌تواند طبق معمول با رویکردهای خوب و دلسوزانه برای ادامه پرورش عشق و رابطه‌تان ادامه پیدا کند. اگر پیشنهاد دهنده بتواند موقعیت شما را بپذیرد (خواه این جایگزینی برای ازدواج باشد یا فعلاً تصمیم را به تأخیر بیندازد)، احتمالاً این رابطه قوی باقی خواهد ماند و ادامه خواهد یافت. از طرف دیگر، اگر این طرد شکافی در رابطه شما ایجاد می کند و باعث سوء ظن، عصبانیت، رنجش یا ناراحتی می شود، ممکن است زمان آن رسیده باشد که هدف از با هم ماندن را دوباره ارزیابی کنید. مگر اینکه مشخص باشد که رابطه به پایان رسیده است، قبل از تصمیم گیری شدید، چند هفته زمان بگذارید تا احساسات پس از خواستگاری را مورد ارزیابی قرار دهید.

از بستن قراردادهای مشروط خودداری کنید. به شریک عاطفی خود اگر “بله، اگر…” می گویید در رابطه با عشق یا سازش منطقی نیست و همه چیز را مشروط به انجام موردی دیگر می کنید. ممکن است. اگر از تصمیم خود مطمئن نیستید و تردید دارید بهتر است که زمان نامزدی و دوران آشنایی را بیشتر کنید تا بتوانید مصمم در تصمیم گیری باشید. به عبارتی زمان بیشتری بخواهید تا بفهمید که چه چیزی باعث می‌شود به صورت مشروط پاسخ دهید. به احتمال زیاد پاسخ واقعی شما “نه” است و فقط در صورتی باید این پاسخ را تغییر دهید که واقعاً تغییر عقیده داده اید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.