چگونه از ایجاد سوء تفاهم بین خود و همسرتان جلوگیری کنید؟(قسمت دوم)

چگونه از ایجاد سوء تفاهم بین خود و همسرتان جلوگیری کنید؟(قسمت دوم)به حرفی که زده شده است واکنش نشان دهید . اگر واکنش اولیه تان عصبانی شدن یا کسل شدن نسبت به حرف های شریکتان است . صبر کنید تا مدارک و شواهد و دلایل بیشتری برای اینکه نشان دادن چنین دادن چنین واکنشی تضمینی […]


چگونه از ایجاد سوء تفاهم بین خود و همسرتان جلوگیری کنید؟(قسمت دوم)به حرفی که زده شده است واکنش نشان دهید . اگر واکنش اولیه تان عصبانی شدن یا کسل شدن نسبت به حرف های شریکتان است .

صبر کنید تا مدارک و شواهد و دلایل بیشتری برای اینکه نشان دادن چنین دادن چنین واکنشی تضمینی و صحیح است داشته باشید . اگر وسط یک گفت و گو با هم هستید مثلا حرفی که همسرتان زده به شما خیلی برخورده ، صبر کنید تا اطلاعات بیشتری درباره تبادلات احساسیتان دریافت کنید .

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که چه واکنشی مناسب احساستان است.
بری مثال : فرض بگیریم که همسرتان گفت 🙁 من فقط به این علت که این با رویکردی عصبانی نیستم . من ناراحتم که تو همیشه دیر می کنی و این رفتارت رو تصحیح نکردی با وجود دفعات زیادی که راجع به این موضوع بحث کردیم. این موضوع این مساله رو به من ثابت می کنه که تو ذره ای برای زمان من ارزش قائل نیستی) شما باید این موضوع رو چند بار مرور کنید و درباره دفعات پیشینی که با همسرتان درباره ی این مساله بحث کرده اید فکر کنید. از خودتان بپرسید : آیا همسرم حق دارد ؟ ایا من بی فکر بودم و نسبت به نیاز های او حساسیتی نشان ندادم؟

بعد از اینکه سوءتفاهم حل شد، دست از فکر کردن درباره مشکل برندارید. برای جلو گیری از سوء تفاهماتی که در آینده پیش خواهد آمد . اطلاعات جدیدتان را یکی کنید و سعی کنید ….. بیشتری درباره ی احساسات و نحوه برخورد همسرتان با مسائل داشته باشید . بدانید که دقیقا چه انتظاراتی از شما دارد . و در پروسه تصمیم گیری هایتان از این اطلاعات استفاده کنید .

مثلا اگر همسرتان نسبت به اینکه شما برای ناهار دیر کرده اید گرفته است دوباره در قرار هایی که با هم دارید مثل قرار های فیلم دیدن ، وعده های غذایی یا قرار هایی که برای شرکت در ورزش های همگانی دارید دیر نکنید . از خودتان بپرسید آیا نیاز دارید که قرار هایتان را در تقویم علامتگذاری کنید؟ تا در وقت مورد نیاز زنگ هشدار آن را یاد آوری کند؟
به دنبال اطلاعاتی بگردید که باعث می شود نسبت به نتیجه گیری انتهایی تان شک کنید. یک منشا عام برای سوء تفاهمات فقط به یک جنبه از حقیقتی برمی گردد که ما بدون دقت کردن به تمام حقیقت دریافت کرده ایم و به تمام منظور و مفهوم حرفی که آنها زده اند …… نکرده ایم و فقط قسمتی از داستان را تجزیه تحلیل کرده ایم و برداشت شخصی خود را از آن انجام داده ایم. برای جلو گیری از این گرایش و جبهه گیری یک قدم عقب بایستید و به تمام موقعیت کنونی همسرتان دقت کنیدیا به تمام بحثی که در ان شرکت داشته اید به طور کلی نگاه کنید سپس نتیجه گیری کنید و تصمیم بگیرید.

مثلا اگر همسرتان می گوید : (از دوستت خوشم نمیاد شاید سوء تفاهمی ایجاد شود و شما فکر کنید که او شما را دوست نداردبرای اینکه جلوی خودتان را بگیرید و به دنبال حقایقی بیرون از نتیجه گیری خود بگردید و به استنتاج خود شک کنید . مثلا اینکه همسرتان عاشق شماست و به شما اهمیت می دهد و اینکه شما و دوستتان هیچ شباهتی به هم ندارید.

سعی کنید که به تدریج و طبق شرایط موجود پیش بروید و جبهه گیری نکنید . مثلا اگر همسرتان گفت از دوستت خوشم نمیاد شما باید بپرسید که دقیقا از کدام ویژگی او و چرا خوشت نمیاد؟ به حرف هایی که همسرتان میزند و حرف هایی که خودتان میزنید خوب فکر کنید.

مسئله را از دیدگاه همسرتان بر انداز کنید. اینکار باعث می شود که از ایجاد سوء‌ تفاهم جلو گیری کنید . برای اینکه بتوانید از دید او به مسائل نگاه کنید باید از قوه تخیل تان استفاده کنید . در نظر بگیرید که او چه احساسی دارد و یا چه فکری پیش خودش می کند این اطلاعات را براساس شناختی که از نحوه زندگی و تجربیات شخصی آن ها دارید طبقه بندی کنید.

برای مثال اگر همسر شما در خانواده ای بزرگ شده که وعده های غذایی معمولا در خانه درست می شده پس این مسئله می تواند به شما کمک کند که درک کنید چرا از شما انتظار دارد که خودتان در خانه آشپزی کنید

به بیان دیگر وقتی که شما حس می کنید به شما امر و نهی شده و دستور داده شده است احتمالا همسرتان این موضوع را فرصتی می بیند برای اینکه شما به او کمک کنید و راهنمایی اش کنید. شما هم باید این موقعیت را از دید او ببینید یا حد اقل درک کنید که همسرتان از چه دیدی به موضوع می نگرد . اگر هر موقعی احساس کردید که نمی توانید با مسئولیتی کنار بیایید در باره ی نگرانی ها و دلمشغولی هایتان با همسرتان صحبت کنید تا از سوء تفاهمات مشابه جلو گیری شود

ادامه دارد….

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.