اختلالات طیف اوتیسم

اختلالات طیف اوتیسم : می خواهیم علایم اولیه برخی اختلالات که دربین بچه های پیش دبستانی یا دبستانی رایج هستند یعنی اختلالات نافذ رشد و بیش فعالی را بررسی کنیم .  همچنین اختلالاتی که در سنین بالاتر یعنی در بچه های راهنمایی یا نوجوانان  بروز می کند مثل اضطراب جدایی، اضطراب فراگیر، افسردگی، اسکیزوفرنی ، […]


اختلالات طیف اوتیسم : می خواهیم علایم اولیه برخی اختلالات که دربین بچه های پیش دبستانی یا دبستانی رایج هستند یعنی اختلالات نافذ رشد و بیش فعالی را بررسی کنیم .  همچنین اختلالاتی که در سنین بالاتر یعنی در بچه های راهنمایی یا نوجوانان  بروز می کند مثل اضطراب جدایی، اضطراب فراگیر، افسردگی، اسکیزوفرنی ، اختلالات خوردن و سوء مصرف مواد را هم بررسی خواهیم کرد.

اگرچه مقاله حاضر روی علایم زودهنگام این اختلالات تمرکز می کند، به صورت خلاصه درمورد ملاک تشخیصی هرکدام هم بحث خواهیم کرد. اختلالاتی که در این مقاله با انها سروکار داریم قبلا هدف پژوهشهای ساختاری بسیاری بوده اند که چارچوبی برای علایم زودهنگام این اختلالات فراهم می کنند.

اختلالات نافذ رشد (اختلالات طیف اوتیسم)

معمولا برجسته ترین علایم طیف اوتیسم بعد از سال دوم زندگی دیده می شوند. به هرحال تشخیص زودهنگام اختلالات اوتیسم در سالهای نخست و مداخله های درمانی زودهنگام در بیماریهای کودکان باعث می شود مشکلات آنها کاهش پیدا کند. در بعضی اختلالات مثل سندرم x شکننده و سندرم آنجلمن، تشخیص اوتیسم و اختلالات مرتبط به ان به شناخت علت منجر می شود و مشاوره ژنتیک را میسر می سازد.

سه نشانه اصلی در اختلالات طیف اوتیسم یا اختلالات نافذ رشد عبارتند از: ۱- خزانه فعالیتها، علاقمندیها و رفتارها محدود است ۲- نقص در رشد زبان ۳- عدم تعامل اجتماعی یا تعامل اجتماعی محدود ازجمله ارتباط چشمی. برای والدین و پزشکان اطفال این علایم  بسیار ظریف هستند و تشخیص ان قبل از دو سالگی کودک بسیار دشوار است.

این ارتباط و تعامل اجتماعی محدود زودتر فهمیده می شود ولی رفتارها و علاقمندیهای محدود بعد از سه سالگی مشاهده می شود. در انگلیس دو محقق به نام هاولین و مور توجه کردند که اشتغال خاطر والدین با اختلال اوتیسم کودکشان حدود ۱٫۷ سالگی آغاز می شود ولی تشخیص بیماری کودک حدود ۶سالگی تعیین می گردد. با این حال، بیش از ۵۵% کودکان اوتیسم علایم اوتیسم را قبل از یک سالگی و بیش از ۸۸% درصد قبل از دو سالگی نشان می دهند.

برخی مطالعات به خصوص ازطریق ویدئوهای خانگی توانسته اند اختلال اوتیسم کودکان را قبل از دوسالگی شناسایی کنند. این تحقیقات پیشنهاد داده اند که علایم اولیه اوتیسم با اشکال در توجه مشترک مرتبط است ؛ توجه مشترک  قبل از رشد زبان پدیدار می شود و شامل توجه بین ۱- نوزاد ۲- شخص دیگر ۳- شیء یا رویداد است.

این رفتارهای ناهنجار با عدم توجه به مردم و اشیاء مشخص می شوند. این کودکان وقتی اسمشان را صدا می زنیم واکنش نشان نمی دهند. یانگ روشن کرد که برخی علایم زودهنگام که والدین قبل از دو سالگی مشاهده می کنند مثل عدم تمایل و بی توجهی به اشیاء یا تجاربی که کودک را به ان تشویق می کنند، ارتباط چشمی ضعیف، عدم تحمل تماس جسمی، ژست ها و ترسهای غیرمعمول، اختلالات خوردن، عادتهای اجباری، رفتارها و حرکات کلیشه ای، توجه اندک به بزرگسالان، قشرق و بدخلقی، واپس روی یا تاخیر در زبان، رفتارهای وسواسی، عدم بازی نمادین و ادایی، علایق کلیشه ای و محدود، نقص در زبان اشاره. تثبیت دیداری و حرکات چشم به چهره های انسان معیوب است و این از علایم زودهنگام این اختلال است.

دربین علایم اختلالات نافذ رشد، مواردی که عینی هستند و پزشکان اطفال راحت می توانند مشاهده کنند مربوط به ناهنجاری در رشد زبان است. بنابراین طبق چارچوب چندین همبستگی، این کودکان بهتر برای اختلالات نافذ رشدی تشخیص داده می شوند: ۱- کودکانی که تا ماهگی، نه غان و غون می کنند و نه هیچ نوع زبان اشاره ای دارند. ۲- کودکانی که تا ۱۶ ماهگی هیچ کلمه ای به زبان نیاورده اند. ۳- کودکانی ه تا ۲۴ ماهگی جمله دو کلمه ای نگفته اند. ۴- کودکانی که در هر سنی در زبان یا مهارتهای اجتماعی پسرفت نشان می دهند.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.