راهکارها، روش ها و فواید فرار از واقعیت اطراف

همه ما هرازچندگاهی نیاز به دوری از واقعیت داریم. از آنجایی که نمی‌توانیم سوار هواپیما شده و در جزیره‌ای دور افتاده به دنبال آرامش باشیم، بهتر است این فرار را به صورت ذهنی و روانی انجام ‌دهیم. چون هر ذهنی منحصربه فرد است، ممکن است برای پیدا کردن بهترین روش کمی نیاز به آزمون و خطا داشته باشید. جدایی و فرار حقیقی از واقعیت نیازمند تمرین زیادی است، اما اینکار می‌تواند روش بسیار خوبی برای تجدید نیرو و مقابله با مشکلاتی باشد که زندگی بر سر راه‌تان می‌گذارد.

خالی کردن ذهن

  1. مدیتیشن

مدیتیشن راهی عالی برای تخلیه ذهن و دوری از واقعیت است؛ در واقع این روش قرنهاست که به همین منظور استفاده می‌شود. مدیتیشن مناسب به شما این امکان را می‌دهد که ذهنتان را به محلی آرام‌تر برده و برای مدتی واقعیت را کنار بگذارید. بهترین وجه مدیتیشن آن است که می‌توانید آن را در راحتی خانه خودتان (حتی در تخت خواب) انجام دهید.

هرچند در این مقاله توضیح مختصری راجع به مدیتیشن داده‌ایم، اما بار دیگر نکاتی را در این مورد یادآور می‌شویم:

  • محل آرامی را انتخاب کنید؛ ترجیحاً به دور از هرگونه عامل مزاحم. دمای محل باید راحت و مناسب باشد، تا جای ممکن ساکت بوده و باید بتوانید به مدت ۳۰ دقیقه در آن تنها باشید.
  • موقعیت راحتی را پیدا کنید. بسیاری از مردم دوست دارند درحالی که پاهایشان به سمت بیرون و دست‌هایشان روبه بالا قرار گرفته، روی زمین دراز بکشند. هیچ راه «درستی» برای انجام مدیتیشن وجود ندارد، پس موقعیتی را پیدا کنید که در آن بیشترین احساس آرامش را دارید. همچنین می‌توانید «حالت نیلوفری» را نیز به کار ببرید.
  • چشمانتان را ببندید. با اینکار اتفاقات اطرافتان را نادیده بگیرید. اگر احساس نیاز کردید می‌توانید از چشم بند و یا حوله نیز برای بستن چشمانتان استفاده کنید. اگر در جای شلوغی هستید، استفاده از گوش‌گیر نیز می‌تواند ابتکار خوبی باشد. به هیچ چیز فکر نکنید. کاملاً راحت باشید و ریلکس کرده و فکرتان را رها کنید.
  • بر تنفس‌تان تمرکز کنید. لزوماً سعی نکنید که نفس کشیدنتان را کنترل کنید، فقط نفس کشیده و به آن دقت کنید.
  • بدانید که داشتن مدیتیشن خوب نیازمند زمان و تمرین مستمر است. درابتدا، اینکه ذهن‌تان سرگردان باشد غیرقابل اجتناب است؛ هرچند، با تمرین و استمرار می‌توانید کاملاً ذهنتان را خالی کنید.
  • از برنامه‌ها و ویدیوهای مدیتیشن استفاده کنید.

زمانی که ذهنتان شروع به «گشت و گذار» کرد، دوباره بر تنفس‌تان تمرکز کنید.

  1. به موسیقی گوش کنید.

گوش دادن به موسیقی راهی عالی برای پاک کردن و خالی کردن ذهن و ساختن نوعی فرار ذهنی از واقعیت است. موسیقی به صورت علمی ثابت کرده است که بخش‌های زیادی از مغز را درگیر کرده و همچنین به کسب «خودآگاهی» و متعادل کردن احساسات کمک زیادی می‌کند.

درواقع موسیقی یکی از رایج‌ترین روش‌های «فرار از واقعیت» است.

  • اگر راجع به سبک موسیقی که باید گوش کنید تردید دارید، می‌توانید به موسیقی امبینت (Ambient) و ضرب‌های هماهنگ با سیستم نورونی بدن استفاده کنید. برای مثال، موسیقی‌های آرام بخش دکتر کریستوفر لوید کلارک ( Christopher Lloyd Clarke)
  • اگر به دنبال چیز جدید و متفاوتی هستید، موسیقی کلاسیک، مانند کنسرتوهای پیانو، را امتحان کنید.
  • برای امتحان چیزهای زنده‌تر، سعی کنید از آهنگ‌های بی‌کلام حاوی درامز و بیس استفاده کنید.
  1. یوگا (یا هر فعالیت فیزیکی آرامش بخش دیگر) تمرین کنید.

علاوه بر داشتن فواید بدنی و فیزیکی، یوگا فواید روانی و ذهنی نیز دارد. یوگا فعالیتی است که در آن افراد به جای نگرانی‌ها و استرس، بر تنفس و بدنشان تمرکز می‌کنند. یوگا راهی عالی برای داشتن «زمانی برای خود» است و خالی کردن ذهن، فرار موقت از واقعیت و داشتن تمرین بدنی را نیز به همراه دارد.

  • اگر قبلاً هیچوقت یوگا تمرین نکرده‌اید، سعی کنید در نزدیکی محل زندگی خود باشگاهی را پیدا کنید. در کلاسی برای تازه‌کارها شرکت کرده و سعی کنید تمرین یوگا را جزو برنامه‌های روزانه خود قرار دهید.
  • با مربی یوگای خود صحبت کنید. او می‌تواند نکاتی را به شما بگوید که به رسیدن به هدفی که از یوگا دارید کمک کند.
  • سعی کنید در خانه «باشگاه یوگای خود» را درست کنید، تنها چیزی که نیاز دارید زیرانداز مخصوص یوگا، بطری آب و اتاقی که فضای کافی برای پهن کردن زیرانداز را داشته باشد. وسایل مورد نیاز خود را آماده کرده و با استفاده از مطالب و ویدیوهای آنلاین در راحتی خانه خود تمرین یوگا کنید.
  • به یاد داشته باشید که احتمالاً با بار اول انجام یوگا، فرار و دوری از واقعیت را تجربه نخواهید کرد. درواقع تمرین زیاد و مستمری می‌خواهد تا یوگا بتواند به شما در سلامت روانتان کمک کند.
  1. به خود اجازه دهید که رؤیاپردازی کنید.

رؤیاپردازی یکی از بهترین روش‌های فرار از واقعیت است، اما بسیاری از ما وقت کافی برای رفتن به دنیای رؤیایی خود نداریم. رؤیاپردازی نه تنها به فرار ذهنی و روانی شما کمک می‌کند، بلکه نقش مهمی در شناسایی توانایی‌هایمان، کسب خودشناسی و افزایش خودکنترلی و خلاقیت دارد.

  • زمانی که محیط اطراف نیازمند توجه خاصی نیست، به خود اجازه رؤیاپردازی دهید. مثلاً هنگامی که بر تردمیل میدوید، در ترافیک گیرافتاده‌اید و یا زمانی که لباس‌هایتان را اتو می‌زنید، اجازه دهید که ذهنتان بچرخد.
  • به ذهن خود اجازه گشت و گذار بی قید و شرط بدهید. این به این معنی است که نباید سعی کنید رؤیاپردازی‌تان را کنترل کنید. در رؤیاپردازیی «راست و غلطی» وجود ندارد.
  • به رؤیاپردازی ادامه دهید. تحقیقات نشان می‌دهند که هرچه پیرتر می‌شویم، کمتر رؤیاپردازی می‌کنیم. هرچند اینکار نباید از حد خاصی بیشتر شود. رؤیاپردازی آسان‌ترین راه برای فرار از واقعیت است و چیزی به جز گذراندن زمانی به تنهایی با افکارتان نیزا ندارید.

 

استفاده از فعالیت برای فرار از واقعیت

  1. زمانی را به تنهایی بگذرانید.

از آنجایی که همسر، فرزندان و همکاران‌تان بخشی از زندگی روزانه شما هستند، فرار کردن به معنای دور شدن از اینها و گذراندن زمانی به تنهایی و تمرکز بر خودتان است. چون جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، از نظر بسیاری از افراد پر از استرس و بی‌قراری است، گذاشتن زمانی برای تنهایی می‌تواند ذهن را طراوت بخشیده و آن را برای مقابله با واقعیت آماده‌تر سازد.

تنهایی باعث «Restart» شدن مغزتان می‌شود.

  • تلفن همراهتان را خاموش کرده و از آن فاصله بگیرید. وقتی با هیچکس و هیچ چیز ارتباط ندارید، حس می‌کنید که فرار از واقعیت و کسب آرامش آسان‌تر شده است.
  • نیم ساعت قبل از همه از خواب بیدار شوید و از سکوت و آرامش حاکم لذت ببرید. از این زمان برای فکرکردن، مدیتیشن و رؤیاپردازی استفاده کنید.
  • زمان تنهایی خود را یک اولویت بدانید. بسیاری از ما بخش بزرگی از روز را به رسیدگی به دیگران (همکاران، خانواده و یا دوستان) می‌گذرانیم. هر روز زمانی را برای فاصله گرفتن از دنیای اطراف درنظربگیرید.
  1. فعالیتی آرام‌بخش و تکراری را امتحان کنید.

بعضی افراد ترجیح می‌دهند به جای آنکه اجازه دهند که ذهنشان بی‌هدف «پرسه بزند»؛ برای فرار از واقعیت، فعالیتی تکراری را انجام دهند.

گستره بزرگی از چنین کارهایی وجود دارند، مانند:

  • نقاشی یا قلاب بافی را امتحان کنید. احتمالاً حرکات یکنواخت این فعالیت‌ها می‌تواند برایتان آرامش‌بخش بوده و شما را از واقعیت اطرافتان دور سازد.
  • اگر قصد دارید در عین فرار از واقعیت تمرین بدنی هم انجام دهید، بهترین کار پیاده‌روی است. حدود ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ قدم پیاده‌روی روزانه برای بدن بسیار مفید بوده و اگر می‌خواهید از این فعالیت جهت کسب آرامش، رؤیاپردازی و یا درکل فرار از واقعیت استفاده کنید؛ علاوه بر سلامت بدن، سلامت ذهن را به دنبال خواهد داشت.
  • اگر از بیرون رفتن لذت می‌برید می‌توانید پیاده‌روی در طبیعت، ماهیگیری و یا باغبانی را درنظر داشته باشید. حضور در طبیعت می‌تواند راه گریز دیگری برای فرار ذهنتان باشد.
  • این را بدانید که هیچ فعالیت «عالی» برای فرار از واقعیت وجود ندارد؛ در واقع باید همیشه کاری را بکنید که از آن لذت می‌برید. بعضی از افراد دوست دارند که با انجام پرش از ارتفاع و سایر کارهای هیجان‌انگیز دیگر ذهنشان را تخلیه کنند، درحالی که بعضی دیگر به بازی‌های کامپیوتری و یا درست کردن پازل علاقه مند هستند.
  1. کتاب بخوانید.

کتاب‌ها راههای عالی برای فرار از واقعیت هستند؛ چراکه به شما این امکان را می‌دهند که از دنیای واقعی فرار کرده و وارد دنیایی شوید که نویسنده خلق می‌کند.

  • کتاب را از میان نوشته‌های نویسنده مورد علاقه تان، اثری ماندگار و کلاسیک و یا از کتاب‌های پرفروش انتخاب کنید.
  • کتابی را انتخاب کنید که شما را به دنیای دیگری می‌برد. این دنیا می‌تواند دنیایی خیالی مانند «هری پاتر» و یا «اربابب حلقه‌ها» باشد و یا صرفاً داستان در دوره دیگری اتفاق می‌افتد مانند «جنگ و صلح» اثر تولستوی.

 

«رسیدن به خود»

  1. زمانی را برایی خود کنار بگذارید.

درحالی که یک تا دو روز دوری و فرار از واقعیت بسیار ایده‌آل است، انجام آن برای چند ساعت نیز کافی خواهد بود.

  1. مکان مخصوصی را انتخاب کنید.

این محل می‌تواند جایی باشد که باعث آرامش و راحتی خیال‌تان شده و یا اینکه اولین بار باشد که به آنجا می‌روید.

  • گزینه‌های خارج از شهر را درنظر داشته باشید؛ مثلاً در یک آلاچیق در تفریحگاهی خلوت و بکر.
  • شاید دلتان بخواهد که به ساحل بروید، درواقع اینکار باب میل خیلی هاست.
  1. دفتر خاطرات داشته باشید.

افکار و احساسات خود را بنویسید. خطاب به کسانی که شما را آزار داده‌اند نامه نوشته و آن را بسوزانید، ترس‌های خود را نوشته و در یک جای دور خاک کنید. این فعالیت‌های کوچک می‌تواند تمرکز شما را بیشتر کرده و به کسب آرامش درونی کمک می‌کنند.

  1. کاری را که دوست دارید انجام دهید.

با ماشین به گردش بروید، سینما بروید، درکنار آتش بنشینید، نوشیدنی‌ها و غذاهای جدید امتحان کنید و حتی اگر دوست دارید به موزه بروید.

کارهای مورد علاقه‌تان که معمولاً وقت انجام آنها را ندارید انجام دهید.

  1. توقف کرده و گل‌ها را بو کنید.

سعی کنید سرعت عادی «زندگی واقعی‌تان» را کم کرده و به دنیای اطراف بیشتر توجه کنید. گل‌ها را بو کنید، به صدای بازی بچه‌ها توجه کنید و غیره. به علاوه، اگر در جای جدیدی اینکار را انجام دهید، می‌تواند تأثیر مثبت بیشتری داشته باشد.

  • درجایی نشسته و تمام زیبایی‌های اطرافتان را نگاه کنید و از آن لذت ببرید.
  • راجع به چیزهای مثبت و خوب زندگی‌تان فکر کنید، چیزهای دیگر را کنار بگذارید.
  • آرام قدم بزنید، به مناظر طبیعی نگاه کنید، نسیم را حس کنید، به خواندن پرندگان توجه کنید. کارهایی را انجام دهید که درحالت عادی وقت و یا حوصله انجام آن را ندارید.

 

مترجم: امیررضا اشرفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *