اخبار بد را چگونه اعلام کنیم ؟

اخبار بد را چگونه اعلام کنیم ؟  دادن خبر بد به کسی هرگز کار خوشایندی نیست. اما، گفتن آن در زمان نامناسب یا به روش اشتباه می تواند حتی بدتر باشد. دانستن بهترین رویکردها برای انتشار یک خبر بد بسیار مهم است. چالش واقعی (علاوه بر محتوای خبر بد) این است که برای کسی که […]


اخبار بد را چگونه اعلام کنیم ؟  دادن خبر بد به کسی هرگز کار خوشایندی نیست. اما، گفتن آن در زمان نامناسب یا به روش اشتباه می تواند حتی بدتر باشد. دانستن بهترین رویکردها برای انتشار یک خبر بد بسیار مهم است. چالش واقعی (علاوه بر محتوای خبر بد) این است که برای کسی که خبر بد را می دهد به همان اندازه گفتن آن سخت است که برای شخصی که آن را دریافت می کند. روش هایی وجود دارد که به شما کمک می کند اخبار بد را با کمترین میزان تشدید برای هر دو طرف، اعلام کنید.

نخستین گام در این جهت انتخاب کلمات مناسب است. روی واکنش خود کار کنید. قبل از اینکه خود را برای گفتن یک خبر بد به دیگری آماده کنید، خوب فکر باشید. این اخبار ممکن است بر شما نیز تأثیر بگذارد. یا، حتی اگر مستقیماً بر شما تأثیر نگذارد، ممکن است به طور قابل توجهی شما را آزار دهد. در این زمینه این نکته اهمیت دارد که قبل از اینکه بخواهید چیزهایی را برای دیگران توضیح دهید، به خود فرصتی دهید تا احساسات خود را بازیابی کنید.

شاید بهتر باشد یک فنجان قهوه بخورید، دوش بگیرید، مدیتیشن کنید یا چند دقیقه نفس عمیق بکشید و یا به سادگی چند لحظه در یک مکان تاریک ساکت بنشینید تا به خودتان فرصت تمرکز لازم بر موضوع را بدهید. وقتی شوک اولیه را پشت سر گذراندید، گفتن آن خبر غم انگیز به طرف مقابل کمتر ترسناک خواهد بود، اما این را هم در نظر بگیرید که سختی بیان کردن یک خبر بد همچنان وجود خواهد داشت.

در مورد روایتی که عنوان می کنید، تصمیم بگیرید. قبل از اینکه اخبار بدی را ارائه دهید، مهم است که تصوری از میزان تمایل و توانایی خود برای به اشتراک گذاشتن داشته باشید. ملایم باشید و مطالبی را که می تواند به آگاه شدن بیشتر فرد کمک کند، به اشتراک بگذارید.

از گفتن خبر طفره نروید یا حرف های نامربوط نزنید. این برای فردی که اخبار بد را دریافت می کند بسیار ناراحت کننده و گیج کننده خواهد بود. برای توضیح وقایع، داستان آنچه را که رخ داده است (روایت) ارائه دهید. مستقیم در چشمان شخص یا افراد نگاه کنید و با آرامش به آنها بگویید چه اتفاقی افتاده است.

آنچه را که می خواهید بگویید از قبل تمرین کنید. این امر به شما در فرمول بندی کلماتی که می خواهید استفاده کنید کمک می کند، اما آماده باشید که انعطاف پذیر باقی بمانید و در مقابل عکس العمل فرد مقابل منعطف عمل کنید.کلمات و سبک ارائه شما به این که چه کسی هستید، رابطه شما با شخصی که خبر را به او می گویید و زمینه اخبار بستگی دارد. اگر تصادفی رخ داده است و شخصی فوت کرده است، تمرین کنید که مستقیماً، اما به آرامی بگویید: “بسیار متاسفم که این را به شما می گویم؛ برای مایکل یک تصادف رانندگی وحشتناک اتفاق افتاده است.”  سعی کنید کمی زمان به آن شخص بدهید تا از نظر احساسی برای چیزی که ممکن است به او بگویید آماده شود، و بعد از اینکه نفسی کشید تا خودش را جمع کند، قطعا از شما سوالات بیشتری می پرسد و مثلا می گوید: “چی شده؟” یا “او چطور است؟” سپس مستقیماً این جمله را دنبال کنید: “خیلی متاسفم، اما او فوت کرده.”  اگر شغل خود را از دست داده اید و قرار است آن را مثلا با شریک زندگی تان در میان بگذارید، چیزی مانند این بگویید: من واقعا متأسفم که باید این را بگویم، اما شرکت توسط شبکه بزرگتری تصرف شده است. سپس در ادامه بگویید “من متأسفانه از کار بیکار شدم”.

انتخاب زمینه یا بستر مناسب برای گفتن یک خبر بد

برای بیان کردن یک خبر بد در ابتدا مشخص کنید که آیا شما فرد مناسبی برای عنوان کردن این خبر هستید یا خیر. اگر شما یک آشنای معمولی هستید که به‌تازگی از برخی اخبار بد در مورد یک فرد مطلع شده‌اید، احتمالاً نباید حامل آن اخبار باشید. اما اگر یکی از اعضای فامیل یا خانواده تان سریعاً به بیمارستان منتقل شده است، احتمالاً فرد مناسبی هستید که این خبر را به بقیه اعضای خانواده منتقل کنید. برای مثال، انتشار اطلاعات شخصی یا حساس در سراسر رسانه های اجتماعی، فقط به این دلیل که چیزی را می دانید، غیرمنطقی است. اگر خبر مربوط به یک مرگ یا شرایط جدی دیگری است، قبل از ورود و درگیر شدن به آن ماجرا، به خانواده و دوستان نزدیک خود فرصت دهید تا شخصاً با افراد تماس بگیرند یا آنها ملاقات کنند.

اطمینان حاصل کنید که در هنگام بیان کردن اخبار بد، فرد مورد نظرتان از لحاظ فیزیکی در مکانی مناسب و راحت حضور دارد. بدترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که چیزی را در یک فضای عمومی بدون اینکه جایی برای نشستن وجود داشته باشد تا با عواقب شنیدن آن کنار بیاید، عنوان کنید. جایی را انتخاب کنید که محلی برای نشستن یا استراحت دارد در آن وجود داشته باشد. همچنین، در نظر بگیرید که فرد را به مکانی ببرید که احتمال نفوذ افراد دیگر در آن کم است. مورد دیگری که در رابطه با محیط باید به آنها دقت کرد، عبارتند از: خاموش کردن تمام وسایل الکترونیکی که باعث حواس پرتی فرد می شود مانند تلویزیون، رادیو، موسیقی و غیره. اگر این کار باعث بهبود حریم خصوصی می شود، پرده یا پرده ها را نیز بکشید یا در را ببندید و در یک محیط سربسته خبر را عنوان کنید، اینگونه یک فضایی خصوصی برای شما دو نفر ایجاد خواهد شد. اگر فکر می کنید مفید است، از یکی از اعضای خانواده یا دوستتان نیز بخواهید که شما را همراهی کنند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.