بررسی جامع ابعاد روان شناختی ۵ موردی که یک فرزند دختر از مادرش انتظار دارد.

بررسی جامع ابعاد روان شناختی 5 موردی که یک فرزند دختر از مادرش نیاز دارد

فرزند دختر فرزند دختر: تحقیقات نشان می دهد که یک رابطه مثبت اولیه با مادرش ممکن است پیش بینی کننده قوی برای عزت نفس بالاتر و تصویر بدنی سالم تر باشد. تحقیقات نشان می دهد که مادرانی که از سبک فرزندپروری مقتدرانه پیروی می کنند، ممکن است به فرزندان دخترشان کمک کنند تا با شرم […]


فرزند دختر

فرزند دختر: تحقیقات نشان می دهد که یک رابطه مثبت اولیه با مادرش ممکن است پیش بینی کننده قوی برای عزت نفس بالاتر و تصویر بدنی سالم تر باشد.

تحقیقات نشان می دهد که مادرانی که از سبک فرزندپروری مقتدرانه پیروی می کنند، ممکن است به فرزندان دخترشان کمک کنند تا با شرم و انزوای اجتماعی کمتری رشد کنند.

تحقیقات دیگر برای مادران دارای توقعات بالا، اما واقع بینانه، استدلال می کند که به نظر می رسد پیشرفت تحصیلی و خودکنترلی را پیش بینی کند.

تحقیقات جالبی در مورد روابط والدین و فرزند بر اساس جنسیت انجام شده است، و من می خواهم برخی از این یافته ها را در این سری مقالات بیان کنم. با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید شواهد مربوط به آنچه که یک دختر از مادرش در حین بزرگ شدن نیاز دارد را بررسی کنیم. (همچنین نگاه کنید به آنچه که یک پسر از مادرش نیاز دارد، چه چیزی یک پسر از پدرش نیاز دارد و یک دختر از پدرش چه نیاز دارد)

احساس گرما، حمایت و نزدیکی

تعجب آور نیست که دخترانی که احساس می کنند رابطه آنها با مادرشان با این ویژگی ها مشخص می شود، معمولاً گزارش می دهند که رابطه به طور کلی مثبت است. با این حال، گزارش دختران از کیفیت رابطه آنها در واقع با عزت نفس و تصویر بدن سالم آنها مرتبط است. به عبارت دیگر، دخترانی که روابط متضاد و دردناکی را تجربه کرده‌اند، احتمالاً اعتماد به نفس پایین و ناامنی‌های ظاهری بیشتری را گزارش می‌کنند.

من امیدوارم که این ناگفته نماند، اما اجازه دهید واضح بگویم: نه من و نه این مطالعه به این موضوع اشاره نمی‌کنیم که کیفیت رابطه مادر و دختر تنها مؤلفه عزت نفس یا رشد تصویر بدن است – ساختاری که تحت تأثیر عوامل اجتماعی-فرهنگی متعدد است. .

علاوه بر این، نویسندگان هشدار می دهند که از این همبستگی ها نتیجه گیری علّی نکنند، اما یک ارتباط مکانیکی منطقی وجود دارد – به ویژه با توجه به میانگین سنی دختران مورد بررسی در این مطالعه: ۱۰ سال یک سوال جالب در حال پیشرفت این است که تا چه اندازه عزت نفس پایین و تصویر بدنی ضعیف دختران توانایی آنها را برای ایجاد روابط نزدیک و تقویت کننده مانند با مادرشان در مقایسه با میزانی که عوامل مادری بازدارنده عملکرد رابطه دختران را مستعد می کند، مهار می کند.

اعتماد به نفس و پذیرش بدن

به طور مشابه، تحقیقات روی زوج‌های مادر و دختر بالغ نشان می‌دهد که احساس شرم و طرد مادر نسبت به بدن خود ارتباط نزدیکی با عدم اعتماد دخترش به بدن خود دارد. و، مادرانی که به طور مکرر بدن خود را تحت نظر داشتند (چک کردن در آینه، معاینه عیوب و غیره) احتمالاً دارای دخترانی بودند که همین کار را انجام می دادند – اگرچه این رفتارها فقط با احساس شرم برای مادران (نه دختران) مرتبط بود.

ممکن است به کاهش هنجاری رشدی در ویژگی های جذاب اجتماعی در طول عمر مربوط باشد. نویسنده این یافته‌ها را با تشویق مادران به منظور نشان دادن به دخترشان نشان می‌دهد که «بدن یک زن بالغ قابل قبول است» و اینکه رفتارهای مرتبط با تصویر بدن ممکن است در مقایسه با دیگر انواع رفتارهای مدل‌سازی شده به دلیل شباهت تحت تأثیر ژنتیکی، به‌طور خاص منعکس شود. در ظاهر فیزیکی مشترک بین مادر و دختر به عنوان مثال، اگر مادر و دختر یک ویژگی متمایز در مورد مادر ناامن داشته باشند، احتمال اینکه دخترش این ناامنی را پیدا کند بیشتر است.

تقسیم بار عاطفی و راحتی فیزیکی

در یک مطالعه جالب که سطوح استرس را با استفاده از پاسخ پوستی گالوانیکی اندازه گیری کرد، به دختران نوجوان آموزش داده شد که یک سخنرانی آموزشی ۳ دقیقه ای بداهه (برای شبیه سازی استرس اجتماعی و برانگیختن اضطراب) بسازند. در این میان به مادران دختران دستور داده شده بود که در حین صحبت دست دخترشان را بگیرند یا ساکت کنار او بنشینند. شواهد به دست آمده از داده‌های پاسخ پوست گالوانیکی نشان می‌دهد که وقتی مادری دست دخترش را می‌گرفت، دختر به اندازه دخترانی که مادرانشان ساکت کنارشان می‌نشستند، در حین صحبت کردنش اضطراب زیادی نداشت.

با این حال، در جفت های مادر و دختر با کیفیت روابط بالا، اشتراک بار عاطفی مشابه حتی زمانی که تماس فیزیکی وجود نداشت احساس می شد. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که یک رابطه محکم مادر و دختر ممکن است در برابر تهدیدات عاطفی به همان اندازه ای که تماس فیزیکی واقعی محافظت می کند. از نظر عملی، این بدان معناست که نوجوانان مضطرب (و احتمالاً بزرگسالان) ممکن است با اعتماد به مادرشان آرام شوند. رابطه دوجانبه به همان شکلی که احساس راحتی از لمس فیزیکی یک عزیز می شود.

فرزندپروری مقتدرانه

همانطور که ممکن است قبلاً خوانده باشید، استراتژی های فرزندپروری اغلب در چهار دسته بامریند سازماندهی می شوند: مستبد، مقتدر، سهل گیر، و غیر درگیر. برای اطلاعات بیشتر در مورد چهار نوع فرزندپروری، این مقاله را ببینید. در مطالعه‌ای روی دختران بالغ، گزارش‌های مربوط به فرزندپروری مقتدرانه در دوران کودکی با توسعه طرح‌واره‌های شناختی مثبت مرتبط بود، اصطلاحی که به طرز تفکر افراد در مورد خود و جهان اشاره دارد.

برای مثال، دخترانی که گزارش کردند توسط مادران مقتدر بزرگ شده اند، به طور قابل توجهی کمتر احتمال دارد که طرحواره های شناختی مرتبط با شرم/نقص، انزوای اجتماعی، وابستگی به دیگران، و منبع کنترل بیرونی داشته باشند (این ایده که فرد حداقل کنترلی بر تجربه خود دارد. جهان). با توجه به پیوندهای شناخته شده بین راهبردهای تفکر مشکل آفرین و توسعه آینده مشکلات سلامت روانی و رفتاری، مادران باید انگیزه داشته باشند که به دنبال فرزندپروری مقتدرانه با دخترانشان (و پسرانشان!) باشند تا از آنها در برابر عوارض خطرناک محافظت کنند.

انتظارات بالا (اما نه غیرممکن)

استفاده از داده‌های طولی (اطلاعات جمع‌آوری‌شده از یک گروه از افراد در طول زمان) راهی عالی برای کمک به نتیجه‌گیری در مورد جهت علّی است، زمانی که دستکاری تجربی نمی‌تواند از نظر اخلاقی به کار گرفته شود. به عبارت دیگر، دستور دادن به گروهی از مادران که به‌طور تصادفی انتخاب شده‌اند تا از دختران خود حمایت نکنند، هیچ هیئت بررسی اخلاقی را تصویب نمی‌کند.

محققان با استفاده از مجموعه داده ای که گروهی از دختران را برای بیش از ۲۰ سال دنبال می کرد، دریافتند که باور ساده مادران در مورد توانایی دختر ۱۰ ساله خود (در آن زمان) برای اتمام به موقع مدرسه، حس کنترل خود را در آن دختر پیش بینی می کند. زندگی خودش در ۳۰ سالگی این تأثیر حتی پس از اینکه محققان به لحاظ آماری قومیت، انتخاب شغل، توانایی فکری، مشکلات سلامت روان، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، و ساختار خانواده والدین و سایر متغیرها را کنترل کردند، قابل توجه باقی ماند. در علوم اجتماعی، یافته‌های حاصل از داده‌های طولی به خوبی ساخته شده که متغیرهای درونی و بیرونی متعدد مربوطه را با حجم نمونه بزرگ (بیش از ۳۰۰۰) اندازه‌گیری و کنترل می‌کند، تقریباً به همان اندازه نزدیک است که بتوانیم به اطمینان کامل برسیم.

نکته جالب در مورد این یافته این است که چقدر ساده است که مادران فعلی و آینده آن را در تربیت فرزند دختر خود بگنجانند. به دختران خود ایمان داشته باشید! آنها را با استانداردهای بالا نگه دارید! ظاهراً وقتی ۳۰ ساله شوند از شما تشکر خواهند کرد.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.