تشخیص و درمان اختلال های اضطرابی و ترس در کودک

کارشناسان باور دارند که اختلال اضطرابی ترکیبی از عوامل بیولوژیکی و محیطی است مثل الرژی و دیابت. اتفاقات استرس آوری مثل شروع مدرسه، ازدست دادن یکی از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ می تواند اغازگر یک اختلال اضطرابی باشد اما منبع استرس به تنهایی این اختلال را ایجاد نمی کند. اختلالات اضطرابی ازطریق ژنها از […]


کارشناسان باور دارند که اختلال اضطرابی ترکیبی از عوامل بیولوژیکی و محیطی است مثل الرژی و دیابت. اتفاقات استرس آوری مثل شروع مدرسه، ازدست دادن یکی از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ می تواند اغازگر یک اختلال اضطرابی باشد اما منبع استرس به تنهایی این اختلال را ایجاد نمی کند.

اختلالات اضطرابی ازطریق ژنها از اعضای خانواده به فرزندان منتقل می شود .لی نه اینکه هر فردی که چنین اختلالی داشته باشد لزوما فرزندش هم مبتلا شود. نه شما و نه فرزندتان تقصیری ندارید این اختلال ناشی از نقص یا ضعف مراقبت والدین نیست.

اضطراب و اختلالات مرتبط با ان در کودکان

اصطلاح اختلال اضطرابی به گروهی از بیماریها اطلاق می شود که عبارتند از: اختلال اضطراب فراگیر، وسواس، اختلال پانیک، اختلال استرس پس از سانحه، اضطراب اجتماعی، فوبیای اختصاصی. هر اختلال اضطرابی علایم مخصوص به خود را دارد.

اختلال اضطراب فراگیر

اگر کودکتان اختلال اضطراب فراگیر دارد، او درمورد بسیاری چیزها نگرانی بیش ازحد دارد. این نگرانی ها ممکن است شامل موارد زیر باشند ولی لزوما به اینها منحصر نمی شوند:

مشکلات خانوادگی، ارتباط با همسالان، بلایای طبیعی، سلامتی، نمرات، عملکرد ورزشی، وقت شناسی.

علایم فیزیکی رایج عبارتند از: خستگی یا مشکلات خواب، بی قراری، مشکل تمرکز، تحریک پذیری.

کودکانی که دچار اضطراب فراگیر هستند به خودشان سخت می گیرند و کمال گرا هستند. این کودکان معمولا دنبال تحسین و اطمینان ازسوی دیگران هستند، حتی وقتی که ظاهرا نگرانی ای ندارند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.