راهکارهایی برای ارتباط با فرد افسرده در خانواده

راهکارهایی برای ارتباط با فرد افسرده در خانواده : زمانیکه با یک فرد افسرده در خانواده سر و کار دارید، بسیار سخت است که بدانید چگونه باید به او کمک کنید و برای کمک به او چه کاری می توانید انجام دهید. برای داشتن بیشترین تعامل مثبت با فرد مبتلا به افسردگی در خانواده بدانید […]


راهکارهایی برای ارتباط با فرد افسرده در خانواده : زمانیکه با یک فرد افسرده در خانواده سر و کار دارید، بسیار سخت است که بدانید چگونه باید به او کمک کنید و برای کمک به او چه کاری می توانید انجام دهید. برای داشتن بیشترین تعامل مثبت با فرد مبتلا به افسردگی در خانواده بدانید که آنها چه رویکردی باعث آن شده است. بهتر است که برای شروع صحبت در مورد این موضوع، مکانی مناسب را انتخاب کنید.

به خود این اطمینان را بدهید که بیماری فرد مبتلا به افسردگی، تقصیر شما نیست.

اگر متوجه شدید که یکی از اعضای خانواده تان با افسردگی دست و پنجه نرم می کند، ممکن است اینگونه به نظرتان بیاید که شما نقشی در ایجاد این افسردگی دارید اما شما مقصر نیستید. افسردگی موجب می شود تا فرد به سختی بتواند با عزیزانش ارتباط برقرار کند. برای دسترسی به این فرد و کمک به او، مهم است بدانید که این یک مسئله شخصی نیست.

این بیماری را همچون یک بیماری فیزیکی واقعی، تلقی کنید.

زمانیکه شما درباره افسردگی عضوی از اعضای خانواده تان می کنید، باید این ذهنیت را داشته باشید که فرد بایک مشکل فیزیکی واقعی مواجه است و همانند سایر بیماری های جسمی برای بهبود نیاز به مراقبت و توجه دارد. این اختلال می تواند در زمان تصمیم گیری فرد، باعث شرمساری او شود ولی با درک اینکه آنها مقصر نیستند می توانند کمتر مورد نقد قرار گیرند و حمایت بیشتری دریافت کنند. به خاطر داشته باشید که حمایت شما می تواند کمک بزرگی در جهت بهبودی فرد افسرده باشد.

پیشنهاد حمایت به فرد بدهید.

حمایت شما در بهبود فرد، یکی از ارزشمندترین چیزهایی است که می توانید به فرد افسرده بدهید. با این پیشنهاد به فرد افسرده اجازه می دهید تا احساسات خود را بدون اینکه قضاوت شوند بیان کنند و این یکی از بخش های مهم درمان و بهبودی است. این می تواند به آنها کمک کند تا کمتر احساس تنهایی کنند. می توانید حتی به آنها کمک کنید تا گروههایی حمایتی بیابند که شامل افرادی هستند که همانند آنها با افسردگی سر و کار دارند و این باعث می شود تا این احساس تنهایی در آنها کاهش یابد.

سوالات را مستقیم بپرسید.

برا ی کمک به فرد افسرده باید بدانید که او چه تجربه ای را پشت سر گذاشته است. در ارتباط با افسردگی مسائل زیادی پیش می آید و شماباید سوالات خود را مستقیم عنوان کنید. شما باید فرد را تحریک کنید تا در مورد احساس افسردگی اش به چالش بر خیزد و می توانید سوالاتی نظیر این موارد از او بپرسید:

کی برای اولین بار این احساس بد در تو شکل گرفت؟

آیا می دانی چه چیزی این احساسات را منجر می شود؟

چه چیزی آن را بدتر می کند؟

چه چیزی باعث بهتر شدن افسردگی ات میشود؟

از پیشنهاد ایجاد تغییر در فرد، خودداری کنید.

پیشنهاد اینکه فرد احساسی را که تجربه می کند، تغییر دهد، تمرین عبث و بیهوده است، زیرا در اکثر مواقع آنها نمی دانند چگونه می توانند احساسی را دارند، تغییر دهند. شما زمانیکه تغییری در آنها رخ ندهد، احساس شکست می کنید و آنها نیز نسبت به شما خشمگین می شوند و یا شاید حتی افسردگی شان شدت یابد. این قضیه احساس شرم و خجالتی ناشی از اینکه همه چیز را بدتر کرده اند، در آنها به وجود می آورد.

از تلاش برای خوب کردن فرد افسرده اجتناب کنید.

اگر فقط شما تلاش کنید تا فرد را از این بیماری نجات دهید، آنها یاد نمی گیرند که چگونه احساس ناراحتی و دردهای روحی شان را مدیریت کنند. فرد مبتلا نیز باید خود نیز بخواهد که بهبود یابد تا تلاشهای شما نیز مثمر ثمر شود. اگر تنها شما تلاش کنید ممکن است با واکنشهای منفی دریافت کنید مثلا زمانیکه تلاش خود را می کنید و نتیجه ای حاصل نمی شود در شما حس خشم نسبت به فرد شکل می گیرد. بپذیرید که او چه کسی است و از لحاظ احساسی در کجا قرار دارد.

رویکردی مثبت داشته باشید.

در درمان بیماری افسردگی انتظارات واقعی را نسبت به فرد مورد نظر داشته باشید و نگرشی سرشار از امید را برای او ایجاد کنید. فرد مبتلا به افسردگی می تواند هم از دیگران کمک بگیرد و هم تغییر کند. امید وجود دارد و اگر در ذهنتان آن را حفظ کنید، می توانید به فرد افسرده نیز این امید را انتقال دهید و باعث بهبودش شوید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.