رژیم غذایی مادر باردار و سلامت روان جنین: تحقیقات علمی جدید نشان می دهد که تغذیه مادر در دروان بارداری ممکن است بر سلامت روان جنین (فرزندش) تاثیر بگذارد.

رژیم غذایی مادر باردار و سلامت روان جنین: تحقیقات علمی نشان می دهند که رژیم غذایی مادر در دوران بارداری ممکن است بر سلامت روان جنین (فرزندش) تأثیر بگذارد.

رژیم غذایی مادر باردار و سلامت روان جنین رژیم غذایی مادر باردار و سلامت روان جنین: تحقیقات جدید نشان می دهد که رژیم غذایی ممکن است در سلامت روان جنین نقش داشته باشد. رژیم غذایی یک زن در دوران بارداری ممکن است بر سلامت روان فرزندش تأثیر بگذارد. رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم های […]


رژیم غذایی مادر باردار و سلامت روان جنین

رژیم غذایی مادر باردار و سلامت روان جنین: تحقیقات جدید نشان می دهد که رژیم غذایی ممکن است در سلامت روان جنین نقش داشته باشد.

رژیم غذایی یک زن در دوران بارداری ممکن است بر سلامت روان فرزندش تأثیر بگذارد.

رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم های غذایی با بار گلیسمی کمتر برای سلامت روان کودک مفید است.

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما منطقی است که زنان تشویق شوند تا غذاهای طبیعی و کامل را در رژیم غذایی خود بپذیرند و غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانند.

آنچه می خوریم برای سلامتی ما مهم است. و در پیشگیری و درمان چاقی، دیابت و حملات قلبی نقش دارد. اما آیا در سلامت روان نیز نقشی دارد؟ شواهد فزاینده نشان می دهد که این کار را می کند. این رشته در حال ظهور روانپزشکی تغذیه است. با کمال تعجب، این موضوع پیچیده تر از چیزی است که ما به عنوان فردی می خوریم. به نظر می رسد که آنچه مادران ما در دوران بارداریشان می خوردند نیز ممکن است در سلامت ما (احتمالا تا آخر عمر) نقش داشته باشد.

ما مدتهاست می دانیم که رفتارهای بهداشتی در دوران بارداری، مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل، می تواند بر رشد کودک تأثیر منفی بگذارد. ما همچنین می دانیم که کمبود ویتامین، مانند فولات، می تواند نقش داشته باشد. اما آیا رژیم غذایی به طور گسترده‌تری بر سلامت آینده کودک تأثیر می‌گذارد؟ به نظر می رسد که پاسخ به طور فزاینده ای مثبت است. آنچه که یک زن در دوران بارداری می خورد بر رشد مغز کودک تأثیر می گذارد و می تواند اپی ژنتیک را تغییر دهد، که تعیین کننده ژن هایی است که روشن یا خاموش می شوند. اینها به نوبه خود می توانند بر سلامتی در طول زندگی تأثیر بگذارند و بر وزن فرد و خطر ابتلا به دیابت تأثیر بگذارند. همچنین ممکن است بر سلامت روان تأثیر بگذارد.

محققان در مطالعه اپی ژنتیک نوزادان (NEST) 325 زن و جفت نوزاد را مورد بررسی قرار دادند تا تعیین کنند که آیا رژیم غذایی در زمان لقاح نقشی در خلق و خو و سلامت روان کودک بین سنین ۱ تا ۲ سالگی دارد یا خیر. آنها دو نوع مختلف الگوی غذایی را بررسی کردند: رژیم مدیترانه ای و بار گلیسمی.

در یک مقاله منتشر شده، آنها دریافتند که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای (MD)، حتی در برخی مواقع، منجر به کاهش خطر رفتارهای غیرعادی، ناسازگار و طیف اوتیسم در کودکان بین یک تا دو سال می شود. زنانی که بیشترین پایبندی به MD را در مقایسه با آنهایی که کمترین میزان پایبندی را داشتند، دارای فرزندانی بودند که احتمال افسردگی یا مضطرب کمتری داشتند و بیشتر از نظر اجتماعی مرتبط بودند.

در مقاله دوم، محققان بر روی بار گلیسمی رژیم غذایی زنان در حوالی زمان لقاح تمرکز کردند. این معیاری است که شامل شاخص گلیسمی غذاها، یا سرعت افزایش قند خون توسط غذاهای خاص و همچنین محتوای کربوهیدرات کل غذاها می شود. آنها زنان را به سه گروه از بالاترین تا کمترین بار گلیسمی تقسیم کردند. زنانی که بالاترین بار گلیسمی را داشتند، به احتمال زیاد فرزندانی داشتند که در سن یک تا دو سالگی علائمی از مشکلات روانی را نشان می دادند. کودکان به طور کلی چهار برابر بیشتر در معرض اضطراب بودند. در بچه ها هم تفاوت های جنسیتی وجود داشت. پسران چهار تا هفت برابر بیشتر در معرض اضطراب، مشکلات خواب، تکانشگری یا مشکلات همدلی و تقریباً ۱۰ برابر بیشتر احتمال داشت رفتارهای ناسازگار از خود نشان دهند. احتمال بروز رفتارهای مرتبط با اضطراب در دختران ۱۵ برابر بیشتر بود.

همه اینها نشان می دهد که رژیم غذایی مادر ممکن است نقش بسیار بیشتری در سلامت روان کودک از آنچه که اکثر مردم در حال حاضر تصور می کنند بازی کند.

مرغ یا تخم مرغ؟

یکی از نقدهای بارز این پژوهش پدیده ای به نام علیت معکوس است. در این مورد، این سوال مطرح می شود که آیا واقعاً اضطراب یا افسردگی باعث تغییر در رژیم غذایی می شود و برعکس. به عبارت دیگر، ممکن است زنانی که سالم‌ترین رژیم‌های غذایی را مصرف نمی‌کنند، قبلاً افسرده یا مضطرب بوده باشند. همه ما در مورد خوردن استرس شنیده ایم. شاید به همین سادگی باشد. زنانی که قبلاً افسرده یا مضطرب بودند، تمایل بیشتری به خوردن غذاهای ناسالم داشتند. اگر این درست بود، جای تعجب نداشت که فرزندانشان بیشتر به افسردگی یا اضطراب مبتلا شوند. متأسفانه، این تحقیق به این امکان نگاه نکرد.

با این حال، بر اساس تحقیقات دیگر در زمینه روانپزشکی تغذیه، دلیلی وجود دارد که باور کنیم این کار به سادگی خوردن استرس نیست. می دانیم که یک رژیم غذایی ناسالم بر سطوح التهاب، هورمون ها، کیفیت خواب، اپی ژنتیک و بسیاری از عوامل دیگر تأثیر می گذارد. اینها بر سلامت روان و همچنین روی جنین در حال رشد تأثیر دارند.

آیا تغییر رژیم واقعاً سلامت روان را تغییر می دهد؟

در این مرحله، ما تحقیقاتی نداریم که نشان دهد زنان باردار تغییر رژیم غذایی خود منجر به نتایج سلامت روان بهتر برای فرزندانشان می شود. با این حال، ما تحقیقاتی داریم که نشان می دهد تغییر در رژیم غذایی می تواند من را بهبود بخشد سلامتی یکی از بهترین آزمایشات، آزمایش لبخند نام دارد. این مطالعه ۶۷ فرد مبتلا به افسردگی اساسی را مورد بررسی قرار داد و نیمی از آنها را به رژیم غذایی مدیترانه ای و نیمی دیگر را به گروه حمایت اجتماعی کنترل اختصاص داد. در پایان ۱۲ هفته، ۳۲ درصد از افراد در گروه رژیم غذایی مدیترانه ای افسردگی خود را بهبود می بخشند در حالی که تنها ۸ درصد از افراد گروه کنترل. در حال حاضر مطالعات تکمیلی در مورد سایر مداخلات غذایی برای سایر اختلالات روانی در حال انجام است.

زنان باردار چه بخورند؟

در این مرحله، بدون شواهد قطعی، دشوار است که بگوییم تغییر رژیم غذایی یک زن باردار چه تاثیری بر سلامت روان کودک او خواهد داشت. با این وجود، منطقی است که زنان را تشویق کنیم تا غذاهای طبیعی و کامل را در رژیم غذایی خود بپذیرند و غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانند. این دو توصیه معمولاً بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای هستند. به ویژه، غذاهایی که دارای قندهای افزوده زیادی هستند باید به حداقل برسد، زیرا بار گلیسمی بالایی دارند.

واضح است که با افزایش همزمان میزان چاقی، دیابت و اختلالات سلامت روان در جوانان، تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر رژیم غذایی مادر بر سلامت فرزندانش ضروری است.