شیوه های فرزندپروری بامریند

شیوه های فرزندپروری بامریند : بامریند یکی از پیشگامان مطالعه سبک فرزند پروری است. او در سال ۱۹۷۱ بیان کرد که توسعه و پیشرفت اجتماعی کودکان تحت تأثیر سبک فرزندپروری والدین شکل می گیرد. سبک فرزندپروری نتیجه دگرگونی های معمول در رابطه با نظارت و حمایت والدین نسبت به فرزندانشان شکل می گیرد. این سبک […]


شیوه های فرزندپروری بامریند : بامریند یکی از پیشگامان مطالعه سبک فرزند پروری است. او در سال ۱۹۷۱ بیان کرد که توسعه و پیشرفت اجتماعی کودکان تحت تأثیر سبک فرزندپروری والدین شکل می گیرد. سبک فرزندپروری نتیجه دگرگونی های معمول در رابطه با نظارت و حمایت والدین نسبت به فرزندانشان شکل می گیرد.

این سبک روشهای والدین را در نظارت بر رفتار و معاشرت فرزندان را نشان می دهد. بر این مبنا سه مدل فرزندپروری توسط بامریند پیشنهاد شد: مقتدرانه، مستبدانه و آسان گیر. والدینی که از روش مقتدرانه بهره می برند در شیوه فرزند پروری خود، روابط صمیمانه با فرزندان نشان می دهند و نظارت بالایی بر فرزندان خود دارند.

این والدین قاطع هستند اما در عین حال آمادگی گوش دادن به نظرات کودکان خود را دارند، رفتاری گرم دارند و منعطف و روشن فکر هستند و به فرزندانشان فرصت می دهند تا به رشد ذهنی دست یابند، فرزندانشان را به اجرای قوانین و رعایت مقررات ترغیب می کنند و در صورت لزوم وارد عمل می شوند.

والدینی که سبک مستبدانه را اتخاذ می کنند، سبک فرزند پروریشان با نظارت و ارتباط دور با فرزندانشان مشخص می شود. در تعامل با فرزندانشان بسیار سختگیر و خشک هستند. والدین بر بر اطاعت ، احترام ، قدرت و نظم و انضباط تأکید دارند و قوانینی که وضع می شود باید بدون چون و چرا توسط فرزندان اجرا شود بدون اینکه علت و اهداف آیین نامه را برای او توضیح دهند.

اگر کودک قوانینی را نقض کند، مجازات می شود. این والدین معتقدند که این روش می تواند در شکل گیری رفتار مناسب در کودکان مؤثر واقع شود و کودک از هنجارهای غالب پیروی می کند.
در این نوع فرزندپروری والدین غالباً خواست خود را به فرزندان تحمیل می کنند در حالی که خود آنها پاسخگوی حقوق و نیازهای کودکان نیستند.

والدین سهل گیر، فرزندانشان را آزاد می گذارند اما بدون نظارت.  به عبارت دیگر ، والدینی که این شیوه فرزندپروری را اتخاذ می کنند، آزادی بیشتری به فرزندان خود می دهند و آنها بدون نظارت، واکنشهای زیادی خواهند داشت. والدین معمولاً با اجازه دادن به آنها به انجام آنچه می خواهند، از تحیمل درگیری با فرزندان خود دوری می کنند. علاوه بر این، کودکانی که با این سبک والدین بزرگ شده اند، رشد روانی اجتماعی خوبی نشان می دهند، پیشرفت تحصیلی بالایی دارند و کنترل خود را در دست دارند.

بر این اساس مهارت های اجتماعی، رفتار یک شخص در برقراری روابط موثر بین فردی است. مهارت اجتماعی همچنین می تواند به عنوان توانایی فرد در تعامل با افراد دیگر و ایجاد روابط بین فردی مؤثر مانند شروع مکالمه، شروع دوستی و داشتن رفتار خوب و حساس بودن نسبت به دیگران تعریف شود. مهارت های اجتماعی در این مطالعه از سه جنبه یعنی همکاری های اجتماعی ، تعامل اجتماعی و استقلال اجتماعی دیده می شود.

با توجه به سه سبک فرزندپروری، بامریند طرح پرسشنامه خود را مطرح کرد. این پرسشنامه  از سه الگوی سبک فرزند پروری ـ مقتدرانه، مستبدانه و آسان گیر ـ جهت بررسی الگوهای نفوذ و شیوه های فرزندپروری طراحی شده است. پرسشنامه بامریند که در سال ۱۹۹۱ طراحی شد، شامل ۳۰ پرسش است که ۱۰ ماده آن به سبک فرزندپروری آسان گیر، ۱۰ ماده به شیوه مستبدانه و ۱۰ سوال هم به سبک مقتدرانه در امر پرورش فرزندان مرتبط می شود. این پرسشنامه نیز بر مبنای مقیاس پنج درجه ای لیکرت طراحی شده است. و این مقیاسها دارای نمره گذاری صفر تا چهار هستند.

این پرسشنامه به چه کسانی پیشنهاد می شود؟

والدینی که نحوه برخورد و پرورش فرزندانشان در آینده برایشان اهمیت دارد، می توانند با تکمیل این پرسشنامه نسبت به تربیت و رشد سالم فرزندانشان با گامهای مؤثرتری قدم بردارند. در این پرسشنامه، پدران و مادران با مطالعه سوالات و پاسخ به آنها سبک فرزندپروری خویش را مشخص می کنند و سپس می توانند با مشاوره روانشناس، راهی مناسب را برای تربیت فرزندان خود بیابند.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.