مشاوره آنلاین یا حضوری؟ کدام مناسب من است؟

همانطور که روز به روز افراد بیشتری از کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، مناظره میان مشاوره آنلاین در مقابل مشاوره سنتی بالا گرفته و درمانگران راجع به مشکلات و نکات مثبت مشاوره آنلاین بحث می‌کنند، تا ببینند آیا درمان کردن و «در دست گرفتن» روان افراد از پشت صفحات نمایشگر و از طریق اینترنت […]


همانطور که روز به روز افراد بیشتری از کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، مناظره میان مشاوره آنلاین در مقابل مشاوره سنتی بالا گرفته و درمانگران راجع به مشکلات و نکات مثبت مشاوره آنلاین بحث می‌کنند، تا ببینند آیا درمان کردن و «در دست گرفتن» روان افراد از پشت صفحات نمایشگر و از طریق اینترنت کار درستی است یا خیر؟!

مشاوره آنلاین سعی ندارد جای مشاوره سنتی و حضوری را بگیرد، اما به نظر می‌آید که برای میلیون‌ها انسان جایگزین خوبی است.

بیایید برای اینکه ببینیم که این روش مناسب است یا خیر، (چه برای درمانگران و چه مراجعین!) نکات مثبت و منفی هرکدام را بررسی کنیم و سپس خود شما با سبک – سنگین کردن به این نتیجه برسید که کدام روش برای شما بهتر است؟!

نکات مثبت مشاوره آنلاین برای مراجعین

  1. صرفه‌جویی در هزینه‌ها

جلسات مشاوره بسته به میزان تخصص و تجربه درمانگر و گاهاً روش درمانی به کارگرفته شده، هزینه‌ای حدود ۸۰ تا ۱۵۰ هزارتومان برای هر جلسه (معمولاً ۴۵ تا ۶۰ دقیقه) دارند؛ هرچند که ممکن است این مقدار در برخی  مراکز بیشتر از مصوب انجمن روانشاسان باشد، اما این قیمت‌ها وجود دارند. در طرف دیگر طیف، مشاوره آنلاین برای یک هفته با تعداد نامحدود جلسات و صحبت کردن، قیمت بسیار پایین‌تری دارد.

  1. داشتن تماس و ارتباط منظم‌تر و بیشتر با درمانگر

بسیاری از افراد علاقه‌ای ندارد که برای دیدن درمانگر خود یک هفته صبر کنند. مشاوره آنلاین به درمانگران و مراجعین این امکان را می‌دهد که چندین بار در روز با یکدیگر صحبت کنند. این موضوع برای کسانی که نیاز به مراقبت بیشتر و منظم‌تری دارند، مسئله‌ مهمی است.

  1. راحت و در دسترس است!

مشاوره آنلاین می‌تواند به اندازه چت کردن راحت باشد. نیازی نیست که برنامه خود را تغییر دهید. نیازی به جابه‌جا شدن نیست. اگر شما از مشاوره از طریق چت استفاده می‌کنید، حتی نیازی به گرفتن وقت ندارید!

  1. می‌توانید خود و احساساتتان را با روش‌های مختلف بیان کنید. (متن، ویدئو، صدا و …)

بعضی وقت‌ها صحبت کردن نمی‌تواند به تنهایی برای بیان کردن احساسات و افکار به شما کمک کند. با استفاده از بعضی روش‌های مشاوره آنلاین افراد می‌توانند بنویسند، با تصویر و یا بدون تصویر حرف بزنند، به طور همزمان و یا حتی غیرهمزمان باهم صحبت کنند و یا حتی عکس ارسال کنند. آنها می‌توانند ترکیبی از همه روش‌های گفته شده را به ‌کار گیرند.

  1. می‌توانید مشاوره و درمان را به سرعت شروع کنید.

اگر از شبکه یا سایت مشاوره آنلاین استفاده می‌کنید (مخصوصاً آنهایی که نیازی به تأییدیه اطلاعات بیمه ندارند) می‌توانید تنها پس از گذشت چند ساعت از زمان ثبت نام (جتی گاهاً زودتر)، با مشاور مدنظرتان صحبت کنید. ممکن است این پروسه در شبکه‌هایی که نیاز به تأیید اطلاعات بیمه دارند کمی بیشتر طول بکشد اما همچنان نسبت به مشاوره سنتی سریعتر است.

فرآیند جست و جو و پیدا کردن متخصص مناسب نیز بسیار کوتاه است؛ این شبکه‌ها الگوریتم‌ها و اپراتورهای متخصصی دارند که درمانگران‌ شبیه به شرایط شما را در عرض چند دقیقه دراختیار شما می‌گذارند.

این فرآیند با مشاوران آنلاینی که با شبکه و یا سایت خاصی کار نمی‌کنند، با توجه به درمانگر و مراجع، متفاوت می‌شود. ممکن است پیدا کردن درمانگری که با نیازهای شما هم‌خوانی داشته باشد، ساعتها طول بکشد؛ و وقتی او را پیدا کردید، زمان شروع گفت و گو می‌تواند بازه‌ای از چندروز تا چند ماه را شامل شود.

  1. محرمانه است!

در بعضی از شبکه‌ها و سایتهای مشاوره آنلاین نیازی به دادن اطلاعات شناسایی نیست و تنها یک ایمیل و انتخاب روش پرداخت برای شروع صحبت با متخصص مورد نظرتان کافی است. افراد زیادی این روش را ترجیح می‌دهند، چراکه  نمی‌خواهند دوستان، اعضای خانواده و همکارانشان از این موضوع که آنها تحت درمان هستند آگاه شوند. این محرمانه بودن، حس امنیت و راحتی که نیاز دارند را برای آنها فراهم می‌کند.

  1. برای افراد با اختلال اضطراب اجتماعی مناسب است.

اگر فکرکردن به ملاقات با یک نفر و رودررو شدن با آنها باعث استرس شما می‌شود، مشاوره آنلاین برای شما ساخته شده است. با استفاده از مشاوره متنی آنلاین، می‌توانید بدون نیاز به رودررو شدن با درمانگر به عمق احساسات خود رفته و مسائل خود را مطرح نمایید.

 

نکات منفی مشاوره آنلاین و نکات مثبت درمان سنتی برای مراجعین

  1. بعضی از افراد نیاز به تعامل و تماس فردی دارند.

بعضی از مراجعین برای برقراری ارتباط با درمانگر، به زبان بدن و لحن صدا نیاز دارند. و به همین دلیل علاقه‌ای به مشاوره آنلاین نشان نمی‌دهند.

  1. معمولاً درمان آنلاین به تنهایی برای مشکلات حاد روانی کافی نیست.

افراد برای درمان شرایط روانی که ممکن است خودشان یا اطرافیانشان را به خطر بیندازند، به رواندرمانی حضوری و یا به سایر روشهای درمانی «حضوری» نیاز دارند. درمان و مشاوره آنلاین می‌تواند منبع درمانی مکمل برای این افراد باشد، اما به تنهایی کافی نیست.

  1. اجرای آنلاین بعضی از روشهای درمانی بسیار سخت و یا ناممکن است.

تعدادی از روشهایی که اجرای آنلاین آنها امکان ندارند، عبارت‌اند از:

هنردرمانی

نمایش‌درمانی

درمان با هنرهای تجسمی

حساسیت‌زدایی از طریق حرکت چشم و پردازش مجدد (EMDR)

موسیقی‌درمانی

بازی‌درمانی

 

نقاط منفی مشاوره سنتی برای مراجعین

  1. گران و پرهزینه است.

همانطور درابتدا گفتیم، هزینه‌های درمانی بسیار بالا بوده و در کشور ما نیز بیمه‌های پایه هزینه آنها تقبل نمی‌کنند.

  1. رفتن به دفتر درمانگر و برنامه ریزی آن می‌تواند دردسرساز باشد.

رفتن به دفتر کار درمانگر در ساعات اداری سختی خودش را دارد. چراکه باید از مدیر و یا سرپرست خود مرخصی بگیرید، و اگر او از شما دلیل این مرخصی را بپرسد، احتمالاً دوست نخواهید داشت که به او بگویید به مشاوره می‌روید. برای کسانی که رفتن که به جلسات مشاوره و روانشناسی را بازگو می‌کنند، این احتمال وجود دارد که همکاران و مدیرشان این موضوع را درک نکرده و آنها را قضاوت کنند.

زمانی هم که برای رسیدن به دفتر درمانگرتان می‌گذارید، خودش یک هزینه است. اگر در نزدکی محل زندگی شما درمانگری وجود نداشته باشد، رفت و آمد می‌تواند دو ساعت و یا حتی زمان بیشتری را از شما بگیرد.

  1. احتمالاً برای دیدن درمانگرتان باید زمان زیادی را صبر کنید.

فرض کنیم که شما متخصص مناسبی را در نزدیکی خود پیدا کرده‌اید. اما مشکل اینجا خواهد بود که او نمی‌تواند بلافاصله شما را ببیند، و احتمالاً تا ماه‌های بعد هم وقتش رزرو شده و پر است. و یا حتی ممکن است بتواند شما را خیلی زود ببیند اما نه به اندازه‌ای زود که شما می‌خواهید. اگر در میان مشکل روانی هستید، چندروز صبر کردن برایتان بسیار طاقت‌فرسا و طولانی خواهدبود.

  1. شاید علاقه‌ای به صحبت کردن ندارید.

اگر صحبت کردن را روش مناسبی برای «باز کردن سفره دلتان» نمی‌بینید، رواندرمانی و مشاوره حضوری مناسب شما نیست.

 

نکات مثبت مشاوره آنلاین برای درمانگران

  1. مکملی برای درآمد

وقتی درمانگری در دفتر کار می‌کند، به ناچار زمان‌های رخوت و بی حوصلگی نیز پدید می‌آیند. مراجعین دیر کرده و یا وقتشان را کنسل می‌کنند، بیمه‌ها پرداخت پولتان را به تعویق می‌اندازند، گاهاً زمان‌های خالی فاحش و طولانی در تقویم‌تان وجود دارد و یا تمام وقت‌هایتان پر نیست.

درمانگران می‌توانند با کار کردن با مراجعین در محیط آنلاین این زمان‌های خالی را پر کرده و پول بیشتری به دست آورند. دقیقاً به همین دلیل است که بیشتر درمانگران آنلاین، در درجه اول در دفتری مشغول به کار هستند و از مشاوره آنلاین برای تکمیل کردن وقت و بیشتر کردن درآمد خود استفاده می‌کنند.

  1. یادگیری مهارت‌های جدید و گسترش حیطه کاری

با قدم گذاشتن در زمینه مشاوره آنلاین، می‌توانید یاد بگیرید که چگونه فقط با استفاده از متن با مراجعین خود تعامل داشته باشید. اگر قصد جدی داشته باشید که درمانگر آنلاین شوید می‌توانید دوره‌هایی را دیده و یا شبکه‌های آنلاین مشاوره همکاری کنید. به روز کردن و افزایش چنین مهارت‌هایی می‌تواند برای شما فرصت‌هایی نظیر «مدیریت بخش روانی سازمان‌های سلامت از راه دور» را فراهم سازد.

  1. سهولت در پیدا کردن مراجعین جدید

اگر با شبکه مشاوره‌ای کار کنید، آنها به شما مراجعینی را معرفی می‌کنند. می‌توانید آنها را قبول و یا رد کنید، این فرآیند به همین سادگی است.

 

نکات منفی مشاوره آنلاین برای درمانگران

  1. به اندازه مشاوره حضوری و کار در دفتر پول به دست نمی‌آورید.

این موضوع یکی از دلایلی است که چرا درمانگران حاضر در مشاوره آنلاین به آن به چشم منبع درآمدی مکمل نگاه می‌کنند.

 

نکات مثبت درمان سنتی برای درمانگران

  1. به دست آوردن پول بیشتر

مراجعین حاضرند برای درمان حضوری پول بیشتری را پرداخت کنند. بعضی از درمانگران تا آنجا پیش می‌روند که فقط با مراجعین مرفه و ثروتمند کار می‌کنند، چراکه آنها می‌توانند برای هر جلسه پول بیشتری را پرداخت کنند.

  1. روش یادگیری بیشتری در دسترس است.

از آنجایی که بیش از یک قرن است که رواندرمانی و مشاوره وجود دارد، صدها مؤسسه و روش برای یادگیری آن وجود دارد.

 

نکات منفی درمان سنتی برای درمانگران

  1. هزینه دفتر

بعضی وقت‌ها برای به دست آوردن پول بیشتر، باید پول بیشتری را خرج کنید. انجام درمان حضوری نیز از این قائده مستثنی نیست. فرض کنید علاوه بر محل زندگی‌تان باید اجاره بهای جدایی برای دفترتان بپردازید، این کاری است که یک رواندرمانگر و یا روانشناس و مشاور باید انجام دهد؛ به همین دلیل است که هزینه ویزیت درمانگران حضوری بیشتر است.

 

در آخر نیز این نکته قابل توجه است که جواب درست یا غلطی در این زمینه وجود ندارد، سعی کنید تمام این فاکتورهای ذکر شده را درنظر بگیرید و از خود بپرسید که به سنت بها می‌دهید یا به مقرون به صرفه بودن؟ به تماس و تعامل فردی یا هزینه کمتر؟

با سبک – سنگین کردن به نتیجه متناسب با شخصیت و نیازهای خود برسید. هر انتخابی که بکنید، مطمئناً شما را به زندگی شادتری هدایت خواهد کرد.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.