معرفی QEEG یا نوار مغزی کمی

معرفی QEEG یا نوار مغزی کمی : مغز انسان پیچیده ترین ساختار موجود در جهان است. مغز دارای ۱۰۰ میلیارد سلول عصبی است. این سلول در هر لحظه از زمان مشغول به کار و فعالیت هستند که نتیجه آن شکل گرفتن رفتارها، احساسات و تفکرات است. فعالیت سلول های مغز را می توان از طریق […]


معرفی QEEG یا نوار مغزی کمی : مغز انسان پیچیده ترین ساختار موجود در جهان است. مغز دارای ۱۰۰ میلیارد سلول عصبی است. این سلول در هر لحظه از زمان مشغول به کار و فعالیت هستند که نتیجه آن شکل گرفتن رفتارها، احساسات و تفکرات است. فعالیت سلول های مغز را می توان از طریق دستگاه های جدیدِ نوار مغز با دقت بسیار ثبت کرد.

فعالیت سلول های مغز انسان یا همان امواج مغزی را می توان به چهار دسته اصلی تقسیم نمود. امواج مغزی دلتا که در هر ثانیه بین ۱ تا ۴ بار ثبت می شوند و بیشتر در وضعیت خواب قابل مشاهده هستند. امواج تتا که در هر ثانیه ۴ تا ۸ بار (هرتز) تکرار می شوند و با خواب آلودگی رابطه دارند، امواج آلفا که دارای فرکانس ۸ تا ۱۲ بار (هرتز) در ثانیه هستند و با آرامش روانی و خیال پردازی مرتبط هستند و امواج بتا که دارای فرکانس ۱۲ تا ۲۵ هرتز در ثانیه هستند و با بیداری، فکر کردن و برنامه ریزی رابطه دارند. این چهار موج در افراد سالم دارای قدرت (دامنه) مشخصی هستند . تحقیقات سال های اخیر نشان داده است هر نوع بی نظمی در دامنه آنها در هر نقطه از مغز با حالت های روانی متفاوت از جمله افسردگی یا اضطراب در ارتباط است.

QEEG یکی از روش های نوین تشخیصی در پزشکی و علوم اعصاب است که از طریق آن می توان به نحوه آرایش و پراکندگی امواج مغزی در نواحی مختلف مغز دست یافت.  این دستگاه از ابداعات جدید در بررسی عملکرد و فعالیت مغز انسان است به گونه ای که پس از ثبت امواج بوسیله دستگاه QEEG، تمامی امواج به شکل خودکار با یک بانک اطلاعاتی از امواج مغزی افراد سالم و بهنجار (با سن و جنس مشابه) مقایسه و در مواردی که قدرت (دامنه) امواج تفاوت فاحش با نمونه امواج افراد سالم داشته باشد، این تفاوت ها، به شکل طیفی از رنگ های قرمز تا آبی (طیف رنگ بستگی به نوع نرم افزار دارد) در قالب تصاویر نقشه مغزی یا جداول نمایش داده می شود. درمانگر با مشاهده و بررسی دقیق تصاویر و گزارشات بدست آمده، امواج افزایش یافته یا کاهش یافته نابهنجار و مرتبط با مشکلات و اختلالات روانی را مشخص می کند. از این طریق درمانگر می تواند دستور العمل درمانی مناسبی را برای استفاده از نوروفیدبک تعیین کند. هدف نهایی آن است تا پس از شرکت درمانجو در جلسات نوروفیدبک دیگر مناطق آبی یا قرمز رنگ در نقشه مغزی او دیده نشود و تا حد امکان در نقشه های مغزی رنگ سبز ( نرمال) دیده  شود.

QEEG چگونه انجام می شود:

در این روش، برای ثبت امواج مغزی، ابتدا کلاه مناسب شما انتخاب می شود. این کلاه دارای سوراخ های مختلف است که منطبق با ۱۹ ناحیه مهم مغزی است. پس از نصب کلاه بر روی سر، ژل هدایت کننده در تمام این سوراخ ها تزریق می شود تا امواج ثبت شده ناشی از فعالیت سلول های مغز بتوانند بسادگی از طریق سیم رابط به کامپیوتر انتقال یابند. ثبت این امواج در دو مرحله انجام می شود یکبار  با چشمان بسته و یک بار با چشمان باز. هر بار ثبت حدوداٌ ۵ دقیقه به طول می انجامد. در طول مدت ثبت امواج، شما باید بدن خود را در حالت آرامش و بدون انقباض قرار دهید و تا حد ممکن از تکان دان سر، چشم ها، دست و پا و یا فشار دادن دندان ها بروی هم پرهیز کنید. بخاطر داشته باشید مشابه با نوار قبلی یا اندازه گیری فشار خون، در ثبت امواج مغزی ، جریان یا محرکی وارد سر نخواهد شد. این روش اندازه گیری بدون عارضه است. از آنجا که پس از ثبت امواج در لابلای موی سر شما ژل نسبتاً چسبناکی باقی می ماند، امکان شستشو و خشک کردن موهای سر برای شما فراهم است .

پس از ثبت امواج، درمانگر یا متخصص مرتبط، با مطالعه دقیق امواج ثبت شده و حذف امواج نامطلوب، گزارش کاملی را تهیه می کند که در آن محل نصب الکترود های نوروفیدبک و دستور العمل های درمانی مشخص شده اند. شما نیز می توانید در صورت نیاز یک نسخه از آن را برای خود درخواست کنید.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.