تاثیر PTSD بر مغز: در طول PTSD چه اتفاقاتی در مغز می افتد؟

درمان PTSD طولانی مدت: تحقیقات عصب روانشناسی در حال بررسی مسیرهای جایگزین برای درمان مغز است. زنده ماندن از رویدادهای تهدید کننده زندگی، از جمله رویدادهایی که به صورت لحظه ای خطرناک به نظر می رسد، می تواند باعث تغییرات طولانی مدت مغز شود. مغز آسیب دیده ممکن است از نظر احساسی بیش از حد واکنش نشان دهد و خطر را در مکان هایی ببیند که دیگران هیچ چیزی را نمی بینند. روش‌های درمانی جدید ممکن است به زودی بتوانند PTSD طولانی مدت را درمان کنند - یا اگر مدت کوتاهی پس از یک ضربه استفاده شوند، به طور کلی از PTSD جلوگیری کنند. مبتلایان به PTSD اکنون گزینه های درمانی جدیدی دارند. تعداد بسیار کمی از مبتلایان در مورد آنها می دانند. مانی یکی از آن دوستانی بود که همه او را دوست داشتند. او سرگرم‌کننده، باهوش، شوهری دوست‌داشتنی، پدری عالی و فوق‌العاده در کار بود. بعد جنگ آمد. در حالی که جنگیدن به عنوان یک سرباز چالش های زیادی دارد، به ویژه یک قسمت برای مغز مانی بسیار قوی بود. هنگامی که واحد او ناگهان خود را محاصره کرده و از ارتباط با شبکه پشتیبانی خود قطع شده بود، مانی کسی بود که داوطلب شد تا آتش شجاعانه دشمن را انجام دهد، از پناهگاه آنها خارج شود، تجهیزات رادیویی آنها را نجات دهد و برای کمک علامت دهد. در حالی که او جان سایر سربازان خود را نجات داد و در ابتدا خودش خوب به نظر می رسید، چندین سال بعد تأثیرات آن رویداد منجر به ناتوانی کامل در عملکرد شد. کوچکترین حرکت، صدا، هر نوع هیاهوی یا استرس روزمره او را در حالت خشم قرار می دهد. اکنون، خوشبختانه، دو روش درمانی جدید از تحقیقات در حال ظهور است که امیدواریم مانی را قادر به بازگشت به عملکرد طبیعی کند: اکسیژن درمانی هایپرباریک و بلوک گانگلیون ستاره ای.

تاثیر PTSD بر مغز تاثیر PTSD بر مغز: تحقیقات تصویربرداری مغز به توضیح قدرت خاطرات آسیب زا کمک می کند. تحقیقات جدید بینش هایی را در مورد نحوه عملکرد مغز در طول PTSD ارائه می دهد. یک مطالعه تصویربرداری جدید نشان می دهد که خاطرات آسیب زا به عنوان تجربیات فعلی پردازش می شوند. این […]


تاثیر PTSD بر مغز

تاثیر PTSD بر مغز: تحقیقات تصویربرداری مغز به توضیح قدرت خاطرات آسیب زا کمک می کند.

تحقیقات جدید بینش هایی را در مورد نحوه عملکرد مغز در طول PTSD ارائه می دهد.

یک مطالعه تصویربرداری جدید نشان می دهد که خاطرات آسیب زا به عنوان تجربیات فعلی پردازش می شوند.

این مطالعه سرنخ هایی در مورد چگونگی درمان بهتر PTSD ارائه می دهد.

تخمین زده می شود که از هر ۱۱ بزرگسال آمریکایی، یک نفر در طول زندگی خود اختلال استرس پس از سانحه یاPTSD   را تجربه می کند.

PTSD  زمانی رخ می دهد که افراد افکار و احساسات شدید و آزاردهنده مرتبط با یک تجربه آسیب زا قبلی داشته باشند. اینها می توانند به شکل کابوس یا فلاش بک به نظر برسند و اغلب باعث می شوند که احساس کنند یک رویداد وحشتناک را دوباره تجربه می کنند. PTSD بر توانایی فرد برای عملکرد در زندگی روزمره تأثیر می گذارد و می تواند سال ها ادامه یابد.

محققان برای درک بهتر آنچه در مغز افراد مبتلا به PTSD اتفاق می افتد کار کرده اند. مقاله جدید پیشگامانه منتشر شده در مجله Nature Neuroscience بینشی در مورد اینکه چرا خاطرات آسیب زا عملکرد متفاوتی دارند ارائه می دهد.

برای این مطالعه، محققان دانشگاه ییل و دانشکده پزشکی ایکان در کوه سینا صدای ۲۸ فرد مبتلا به PTSD را ضبط کردند. آنها خاطرات مختلفی را به اشتراک گذاشتند – شاد یا خنثی، غمگین و آسیب زا. سپس از شرکت کنندگان در حین گوش دادن به ضبط های آنها اسکن مغزی داده شد.

اسکن های مغزی تفاوت هایی را در نحوه پردازش مغز شرکت کنندگان در هر یک از خاطراتشان نشان داد. افرادی که به خاطرات غمگین گوش می دهند، به طور مداوم هیپوکامپ خود را درگیر می کنند، بخشی از مغز که نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد.

هنگامی که آنها به خاطرات آسیب زا خود گوش دادند، بخش دیگری از مغز خود را به نام قشر سینگولیت خلفی یا PCC درگیر کردند. این منطقه در ناوبری فضایی، پردازش صحنه و تصویرسازی از خود نقش دارد.

در اصل، شرکت کنندگان به هیچ وجه خاطرات آسیب زا را به عنوان خاطرات پردازش نمی کردند، بلکه به عنوان تجربیات لحظه حال پردازش می کردند.

ایلان هارپاز-روتم، استاد روانپزشکی و روانشناسی در دانشکده پزشکی ییل و نویسنده اصلی مقاله، گفت: «این با این تصور مطابقت دارد که خاطرات آسیب زا فی نفسه به عنوان خاطرات تجربه نمی شوند. «بلکه، اینها تکه‌هایی از وقایع پیشین هستند که لحظه حال را به انقیاد می‌کشند تا از راحتی تعلق به گذشته فرار کنند.»

یک نوع درمان رایج برای PTSD، مواجهه طولانی مدت و حساسیت زدایی است که در آن درمانگر به بیمار کمک می کند تا خاطرات آسیب زا را دوباره مرور کند. این تحقیق جدید نشان می‌دهد که این نوع درمان می‌تواند با کمک به بیماران، خاطرات آسیب‌زای خود را که در PCC پردازش می‌شوند، به خاطرات غم‌انگیز تبدیل کنند که در هیپوکامپ پردازش می‌شوند،  PTSDرا برطرف کند. این به بیماران این امکان را می دهد که احساس کنند رویداد آسیب زا در زمان حال تکرار می شود و کاملاً درک می کنند که این یک خاطره است.

نتیجه

تحقیقات جدید تصویربرداری مغز بینش هایی را در مورد نحوه عملکرد خاطرات آسیب زا در مغز ارائه می دهد و ممکن است راه را برای درمان های موثرتر برای PTSD باز کند.

نویسنده:

سرکار خانم آزاده سعادتمند

جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره لطفا یا شماره تماس های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۸۰۱۵۹۷۸ تماس حاصل فرمایید.