نکات جامع و کاربردی روان شناختی برای والدین دوقلوها

نکات جامع و کاربردی روان شناختی برای والدین دوقلوها

والدین دوقلوها والدین دوقلوها: برای دوقلوها والدین خوب بودن، نیاز به تفکر زیادی در مورد نقش شما به عنوان والدین و آگاهی از چالش های ویژه رشد دوقلوها دارد. حمایت عملی و عاطفی از طرف خانواده هسته ای و بزرگ شما، معلمان، متخصصان دوقلو، دوستان، سایر مادران دوقلوها، پرستار بچه ها و پرستاران کودک و […]


والدین دوقلوها

والدین دوقلوها: برای دوقلوها والدین خوب بودن، نیاز به تفکر زیادی در مورد نقش شما به عنوان والدین و آگاهی از چالش های ویژه رشد دوقلوها دارد. حمایت عملی و عاطفی از طرف خانواده هسته ای و بزرگ شما، معلمان، متخصصان دوقلو، دوستان، سایر مادران دوقلوها، پرستار بچه ها و پرستاران کودک و خدمه نظافت ضروری است.

اهمیت بعدی اجتناب از توصیه ها و نظرات ناخواسته افراد خارجی است. به راستی، اجتناب از افرادی که فکر می کنند می دانند چگونه دوقلو تربیت کنند، چالش برانگیز است، زیرا نصیحت کننده ها برای دوقلوها و والدین مشکلاتی ایجاد می کنند. هنگامی که افراد غیرمشغله توصیه می کنند، سعی کنید اگر می توانید از آنها به روشی مهربانانه دوری کنید.

همیشه در مورد دوقلوهای شما سؤالاتی از طرف تماشاگران وجود خواهد داشت. اولین سوال معمول این است: “آیا آنها دوقلو هستند؟” به دنبال آن: “کدام یک به نظر بهتر، باهوش تر، بزرگتر، برونگراتر، ورزشکارتر، حساس تر است؟”

این سوالات برای توسعه هویت دوقلو مضر است. برای دوقلوها، طبق تحقیقات من، مشاوره با دوقلوها و تجربیات شخصی خودم، مقایسه مشکل سازترین و دردناک ترین است.

در اینجا ایده هایی برای والدین دوقلوها جهت تربیت و پرورش آن ها وجود دارد.

استراتژی فرزندپروری شخصی خود را داشته باشید

برای والدین بسیار مهم است که استراتژی فرزندپروری خود را داشته باشند که با ارزش‌های شخصی، نیازهای فرزندان و سبک زندگی آنها مطابقت داشته باشد. به عبارت دیگر، مادر باید بهتر بداند. خانواده‌های دارای دوقلو باید بپرسند: «چگونه به رشد فردیت هر دوقلو کمک می‌کنیم و در عین حال اجازه می‌دهیم صمیمیت دوقلو رشد کند؟ چگونه می‌توانیم به نزدیکی دوقلوها احترام بگذاریم بدون اینکه وابستگی متقابل را تقویت کنیم؟

از چالش های فیزیکی دوقلوها کمک بگیرید

والدین دوقلوها می دانند که داشتن یک خانه آرام بدون کمک برای مهار سر و صدا و سردرگمی که دوقلوها به طور طبیعی ایجاد می کنند دشوار است. اگر زندگی خانگی شما یک مبارزه مداوم باشد، نمی توانید تفاوت بین فرزندان خود را تشخیص دهید. داشتن تعداد زیادی «دستیار» به شما این امکان را می‌دهد که بدانید فرزندانتان چقدر متفاوت هستند و هر کدام به چه چیزهایی نیاز دارند. پی بردن به تفاوت بین دوقلوهای خود اولین قدم برای رشد فردیت است.

برنامه ای بسازید که می توانید دنبال کنید و آن را نگه دارید

من برنامه‌ای سفت و سخت پیشنهاد نمی‌کنم که بیشتر از آن که حل کند، مشکلات ایجاد کند. بلکه به این فکر می کنم که برای هر کاری زمان و مکانی وجود دارد، به خصوص در مورد دوقلوهایی که متخصصان برجسته جهان در ایجاد سردرگمی و دردسر دوقلو هستند. شاید داشتن فهرستی که باید در طول روز دنبال شود کمک کننده باشد.

والدینی که با من کار می کنند، ایده های مشخصی از آنچه می خواهند در یک روز به دست آورند، دارند. والدین به اندازه کافی خوب می دانند چگونه بگویند: “می توانید این کار را فردا یا آخر هفته انجام دهید.” والدین سازمان یافته در این دام نمی افتند که «والدین خوب» همیشه آماده هستند تا بدون توجه به هزینه های مالی یا عاطفی، آنچه را که می خواهند به فرزندشان بدهند. با دقت فکر کنید که دوقلوهای شما به چه چیزی نیاز دارند.

هر روز زمانی را صرف بازی و صحبت با هر کودکی به تنهایی کنید

این ممکن است با توجه به آنچه در زندگی دوقلوها رخ می دهد غیر منطقی به نظر برسد. به این قانون به عنوان غذای رشد فردیت فکر کنید. هرچه بیشتر روی هر دوقلو به عنوان یک فرد سرمایه گذاری کنید، نقش والدینی شما آسان تر و کمتر متضاد یا گیج کننده می شود. دوقلوهای شما کمتر دعوا می کنند و راحت تر رفتار می کنند.

در صورت امکان، دوقلوهای خود را به دو اتاق خواب تقسیم کنید، بعد از مدرسه فعالیت های متفاوتی داشته باشید و تا جایی که می توانید لباس متفاوت بپوشید. بدون شک این اقدامات به رشد فردیت و آموزش مهارت های اجتماعی و استقلال کمک می کند.

به نزدیکی دوقلو احترام بگذارید

اشتراک دوقلوهای پیوندی یک دلبستگی اولیه است که به رشد و شکوفایی دوقلوها کمک می کند. مراقب باشید که با اطلاع دادن به فرزندانتان از زمان جدایی آنها نسبت به این پیوند حساس باشید. حتما با هر کودکی منصفانه رفتار کنید. یکی از دوقلوها را به خاطر رفتار نادرست برادر یا خواهرشان تنبیه نکنید، زیرا این امر واقعاً بین دوقلوها اصطکاک ایجاد می کند. شاید این احمقانه به نظر برسد، اما همیشه به یاد داشته باشید که دوقلوها افراد متفاوتی هستند. رفتار دوقلوها به عنوان کپی از یکدیگر، زیرا آنها به یکدیگر نزدیک هستند، مشکلاتی را در آینده در زندگی ایجاد می کند که غلبه بر آنها بسیار دشوار است.

به کودکان کمک کنید تا مهارت های اجتماعی خود را توسعه دهند

مراقب باشید تا مطمئن شوید که هر کودک در حال رشد مهارت های زندگی کافی است. گاهی اوقات دوقلوها مسئولیت یکدیگر را می گیرند. به عنوان مثال، یکی از دوقلوها مراقب است و دوقلو دیگر در برخورد با دنیای بیرون بهتر است. هر دو کودک باید هر یک از این نقش ها را بر عهده بگیرند. وقتی دوقلوها خودکفا هستند، وظیفه والدینی را انجام داده اید که به شادی و دعوا و رقابت کمتر در سرتاسر فرزندانتان کمک می کند.  زندگی می کند.

دوستان و علایق خود را از هم جدا کنید

بدیهی است که اگر روی هر یک از دوقلوهای خود به عنوان فردی تمرکز کنید، این بسیار مهم است و انجام آن چندان سخت نیست. در حالی که جزم اندیشی در مورد دوستان و علایق جداگانه مشکل خود را ایجاد می کند (شاید شما در یک جامعه کوچک زندگی می کنید)، در نظر گرفتن یک دیدگاه واقع بینانه بسیار مفید خواهد بود. گاهی اوقات دوقلوها دوستان و علایق مشترکی دارند اما نه همیشه. تعادلی شاد پیدا کنید.

دوقلوها همراه و دوستان قابل اعتماد هستند، نه پرستار بچه برای یکدیگر

مدیریت نزدیکی دوقلو سخت است. وقتی فرزندان شما کوچک هستند، اجازه دهید آنها «همدیگر را مشغول نگه دارند» و سرگرم شوند، طبیعی است. اما محدود کردن این سرگرمی دوقلو یا اتصال کودک نشستن باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، فرزندان شما می توانند زمان بازی با هم و همچنین زمان بازی جدا از هم داشته باشند. پدربزرگ و مادربزرگ یا پرستار کودک باید از دوقلوهای شما جداگانه مراقبت کنند.

مشکل مضاعف یک عارضه جانبی طبیعی دوقلویی است

من و دوقلویم واقعاً از استفاده از صمیمیت‌مان برای شوخی‌کردن و رسیدن به راه خود لذت می‌بردیم. و برخی از این رفتارها قابل انتظار و قابل تحمل است. گاهی اوقات دوقلوها علیه والدین گروه می شوند و این جنبه از دردسر مضاعف باید در اسرع وقت از بین برود. من می‌توانم در مورد اینکه دوقلوها با هم محیط خانه را تصاحب می‌کنند، خیلی بیشتر بنویسم، اما از شما می‌خواهم که از تخیل خود استفاده کنید و از منفی بودن رفتار دردسر مضاعف اجتناب کنید.

نتیجه گیری

والدینی که می توانند آنچه را که من در مورد آن می نویسم بپذیرند، در تربیت فرزندان دوقلو خود راحت تر خواهند بود. یافتن افراد دیگری که درک می کنند چه می گذرانید، بار بزرگ کردن دوقلوها را نیز سبک می کند. سعی کنید در مورد توانایی خود برای کمک به هر یک از دوقلوهای خود در هنگام جدا شدن از یکدیگر مثبت باشید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.