گروه درمانی چیست ؟

گروه درمانی چیست ؟ گروه درمانی نوعی روان درمانی است که شامل یک یا چند درمانگر است که همزمان با چندین نفر کار می کنند.این نوع درمانی به طور گسترده در موقعیتهای مختلفی از جمله روشهای درمانی فردی، بیمارستانها، کلینیکهای بهداشت روان و مراکز اجتماع در دسترس است. گروه درمانی گاهی اوقات به تنهایی استفاده […]


گروه درمانی چیست ؟ گروه درمانی نوعی روان درمانی است که شامل یک یا چند درمانگر است که همزمان با چندین نفر کار می کنند.این نوع درمانی به طور گسترده در موقعیتهای مختلفی از جمله روشهای درمانی فردی، بیمارستانها، کلینیکهای بهداشت روان و مراکز اجتماع در دسترس است.

گروه درمانی گاهی اوقات به تنهایی استفاده می شود ، اما معمولاً در یک برنامه جامع درمانی که شامل درمان های فردی و داروها نیز می باشد ، ادغام می شود.

اصول گروه درمانی:

القای امید: گروه شامل اعضا در مراحل مختلف فرآیند درمان است. دیدن افرادی که مشغول مقابله یا بهبودی هستند، در ابتدای فرآیند به افراد امیدوار می شود.

عمومیت داشتن: اینکه بخشی از گروهی باشند که اعضای آن تجربیات یکسانی دارند، کمک می کند تا ببینند آنچه می گذرد عمومیت دارد و تنها نیستند.

انتقال اطلاعات: گروه می توانند با به اشتراک گذاشتن تجربیاتشان، برای همدیگر مفید باشند.

نوع دوستی: اعضای گروه می توانند نقاط قوت خود را به اشتراک بگذارند و به دیگران در گروه کمک کنند، این می تواند باعث افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس شود.

بازپس گیری اصولی گروه اصلی خانواده: گروه درمانی از جهاتی شبیه خانواده است. در داخل گروه، هر یک از اعضا می توانند بررسی کنند که چگونه تجارب کودکی در شخصیت و رفتارها نقش داشته است. آنها همچنین می توانند یاد بگیرند که از رفتارهایی که مخرب یا مضر در زندگی واقعی هستند، جلوگیری کنند.

پرورش تکنیک های اجتماعی شدن: مجموعه گروهی مکان مناسبی برای تمرین رفتارهای جدید است. به اعضای گروه امکان می دهد بدون ترس از شکست آزمایش کنند.

رفتار تسکین دهنده: افراد می توانند از رفتار سایر اعضای گروه الگو بگیرند یا رفتار درمانگر را مشاهده و تقلید کنند.

یادگیری بین فردی: با تعامل با افراد دیگر و دریافت بازخورد از گروه و درمانگر ، اعضای گروه می توانند درک بیشتری از خود کسب کنند.

انسجام گروهی: از آنجا که گروه در یک هدف مشترک متحد هستند، اعضا احساس تعلق و پذیرش را به دست می آورند.

تزکیه نفس: به اشتراک گذاشتن احساسات و تجربیات با گروهی از افراد می تواند به تسکین درد ، گناه یا استرس کمک کند.

عوامل وجودی: در حالی که کار در یک گروه، پشتیبانی و راهنمایی را ارائه می دهد، گروه درمانی به اعضا کمک می کند تا درک کنند که آنها مسئول زندگی، اقدامات و انتخاب های خودشان هستند.

با توجه به این موارد، گروه درمانی، راه حلی بسیار سودمند در مواجه با سختی های زندگی است. در این راستا، مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا، با سابقه ای درخشان در تمامی حوزه های مرتبط با دانش روانشناسی، می تواند شما را در جهت نیل به این هدف همراهی کند. در این مرکز، جلسات گروه درمانی به صورت کاملا حرفه ای برگزار می شود و وجود روانشناسان مجرب و درجه یک کشور، شرکت کنندگان را در حل مسائل فردی، خانوادگی و اجتماعی شان یاری می کنند.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.