ایجاد احترام در فرزندان

ایجاد احترام در فرزندان : به توانایی های کودک احترام بگذارید. با انجام کارهایی که فرزندتان خود می تواند آن را انجام دهد، نشانگر این است که شما به توانایی هایش شک دارید. درعوض، در آنها این احساس را ایجاد کنید که برای کاری که می توانند خودشان انجام دهند، ارزش قائل هستید. به عنوان […]


ایجاد احترام در فرزندان : به توانایی های کودک احترام بگذارید. با انجام کارهایی که فرزندتان خود می تواند آن را انجام دهد، نشانگر این است که شما به توانایی هایش شک دارید. درعوض، در آنها این احساس را ایجاد کنید که برای کاری که می توانند خودشان انجام دهند، ارزش قائل هستید.

به عنوان مثال، به جای اینکه پالتوی فرزند ۳ ساله تان را به تنش کنید، به او اجازه دهید تا برای انجام این کار، خودش وقت بگذارد. انجام کارهای کودکتان به مرور زمان، احساس ناتوانی درباره خود را در کودک تقویت می کند.

اجازه دهید تا کودک از اشتباهات خود، درس بگیرد. آموزش استقلال به معنای امکان خطاهای بیشتر است. و این نتیجه طبیعی یادگیری یک مهارت جدید است. از آنجا که کودکان خردسال متفکر هستند، یادگیری عواقب طبیعی ناشی از یک عمل، بخش مهمی از پیشرفت یادگیری آنهاست.

با نشان دادن این که شما به فرزندتان اعتماد دارید تا بتواند انتخاب خود را داشته باشد و از اشتباهاتش درس بگیرد، تأکید بر این دارد که شما به استقلال آنها اهمیت می دهید.

اطمینان حاصل کنید که عواقب یادگیری آنها تأثیر بیش از حد مضر بر ایمنی جسمی یا عاطفی آنها نخواهد گذاشت. به عنوان مثال، اگر خواهرزاده شما قبل از عبور از خیابان فقط یاد گرفته است که تنها به دو جهت توجه کند، بدیهی است که می خواهید او را از تقاطع های شلوغ محافظت کنید.

با این حال، به او اجازه دهید تا پس از عبور از کنار شما، در این مسئله نیز احساس استقلال کند.

به فرزندان خود حق انتخاب دهید. اجازه داشتن فرزندتان برای انتخاب های خود، به آنها این پیام را می دهد که برای اولویتهای خود ارزش قائل هستند. انتخاب هایی که شما به آنها ارائه می دهید همه باید استاندارد باشد، یعنی گزینه هایی را انتخاب نکنید که برآورده کردن آنها غیرممکن باشد یا مطمئن نیستید که انتخاب کودک باشد. درعوض، طیف وسیعی از گزینه ها را به او ارائه دهید.

شما نمی خواهید کودک خود را با انتخاب های زیاد غرق کنید. انتخاب از بین ۲-۳ گزینه به طور کلی کافی است. به عنوان مثال ، “شما کدام را می خواهید؟ ذرت یا سیب زمینی شیرین با ژامبون؟”

ارائه گزینه هایی که خودتان انتخاب نکردید، حس استقلال را در فرزندتان ترغیب می کند.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.