مصرف ماری جوانا پسر نوجوان: اگر والدینی متوجه شوند که فرزند نوجوانش اعتیاد به مصرف ماری جوانا دارد بایستی که چه برخورد و اقدامی انجام دهند؟

مصرف ماری جوانا پسر نوجوان: برای والدین دشوار است که بدانند اگر متوجه شوند که نوجوانشان ماری جوانا مصرف می کند چه کاری انجام دهند و چگونه واکنش نشان دهند. والدین باید آشکارا ارتباط برقرار کنند و با پسرشان در مورد آنچه پیدا کرده اند صحبت کنند. والدین ممکن است بخواهند به دنبال متخصصانی باشند که بتوانند پسرشان و یک درمانگر را برای حمایت از تجربه عاطفی خود راهنمایی کنند. در اوایل دوره آموزش درمانی، قبل از اینکه خودم نوجوانی داشته باشم، مادری پسر نوجوانش را برای اولین ملاقات با من آورد. وقتی دلیل آمدن آنها را پرسیدم، مادر پاسخ داد: "او در حال سیگار کشیدن است." دیدگاه من در آن زمان پس از تجربه به عنوان یک درمانگر، معلم و والدین، احتمالاً فقط اندکی با دیدگاه فعلی من متفاوت بود. اما وقتی مادرش همه نگرانی‌هایش را بیان می‌کرد، گوش دادم که این یک مشکل وحشتناک است و احتمالاً کل زندگی او را نابود می‌کند. پس از مدت زمان مناسب و گوش دادن به برخی از نگرانی های او، از او پرسیدم که آیا او می تواند بیرون بیاید تا بتوانم با پسرش صحبت کنم تا وضعیت را از دیدگاه او ارزیابی کنم. همانطور که از نوجوان انتظار می رفت، او به من گفت که این مسئله مهمی نیست، همه دوستانش سیگار می کشیدند، و این تاثیری بر نمرات یا روابط او نداشت. بنابراین در اینجا من به عنوان درمانگر وظیفه داشتم دو دیدگاه بسیار متفاوت را در مورد یک رفتار آشتی دهم. ما در طول زمان پیشرفت کردیم و به مادر و پسر اجازه دادیم تا به حرف‌های یکدیگر گوش دهند و در عین حال سیگار کشیدن نوجوانان را کاهش دادیم و برخی از اضطراب‌های اساسی را برطرف کردیم. با نگاهی به گذشته، می‌دانم که احتمالاً به‌عنوان یک درمانگر آغازگر، راهم را زیر و رو کرده‌ام. در حال حاضر وقتی با سؤال والدین ارائه شد: «چه کار کنم؟ من گلدان را در اتاق پسرم پیدا کردم.» من آن را روی پنج نکته خاص متمرکز می کنم:

مصرف ماری جوانا پسر نوجوان مصرف ماری جوانا پسر نوجوان: برای والدین دشوار است که بدانند اگر متوجه شوند که نوجوانشان ماری جوانا مصرف می کند چه کاری انجام دهند و چگونه واکنش نشان دهند. والدین باید آشکارا ارتباط برقرار کنند و با پسرشان در مورد آنچه پیدا کرده اند صحبت کنند. والدین ممکن است […]


مصرف ماری جوانا پسر نوجوان

مصرف ماری جوانا پسر نوجوان: برای والدین دشوار است که بدانند اگر متوجه شوند که نوجوانشان ماری جوانا مصرف می کند چه کاری انجام دهند و چگونه واکنش نشان دهند.

والدین باید آشکارا ارتباط برقرار کنند و با پسرشان در مورد آنچه پیدا کرده اند صحبت کنند.

والدین ممکن است بخواهند به دنبال متخصصانی باشند که بتوانند پسرشان و یک درمانگر را برای حمایت از تجربه عاطفی خود راهنمایی کنند.

در اوایل دوره آموزش درمانی، قبل از اینکه خودم نوجوانی داشته باشم، مادری پسر نوجوانش را برای اولین ملاقات با من آورد. وقتی دلیل آمدن آنها را پرسیدم، مادر پاسخ داد: “او در حال سیگار کشیدن است.” دیدگاه من در آن زمان پس از تجربه به عنوان یک درمانگر، معلم و والدین، احتمالاً فقط اندکی با دیدگاه فعلی من متفاوت بود. اما وقتی مادرش همه نگرانی‌هایش را بیان می‌کرد، گوش دادم که این یک مشکل وحشتناک است و احتمالاً کل زندگی او را نابود می‌کند. پس از مدت زمان مناسب و گوش دادن به برخی از نگرانی های او، از او پرسیدم که آیا او می تواند بیرون بیاید تا بتوانم با پسرش صحبت کنم تا وضعیت را از دیدگاه او ارزیابی کنم. همانطور که از نوجوان انتظار می رفت، او به من گفت که این مسئله مهمی نیست، همه دوستانش سیگار می کشیدند، و این تاثیری بر نمرات یا روابط او نداشت.

بنابراین در اینجا من به عنوان درمانگر وظیفه داشتم دو دیدگاه بسیار متفاوت را در مورد یک رفتار آشتی دهم. ما در طول زمان پیشرفت کردیم و به مادر و پسر اجازه دادیم تا به حرف‌های یکدیگر گوش دهند و در عین حال سیگار کشیدن نوجوانان را کاهش دادیم و برخی از اضطراب‌های اساسی را برطرف کردیم. با نگاهی به گذشته، می‌دانم که احتمالاً به‌عنوان یک درمانگر آغازگر، راهم را زیر و رو کرده‌ام. در حال حاضر وقتی با سؤال والدین ارائه شد: «چه کار کنم؟ من گلدان را در اتاق پسرم پیدا کردم.» من آن را روی پنج نکته خاص متمرکز می کنم:

۱٫ اولین کاری که باید انجام دهید این است که با پسرتان در مورد آنچه پیدا کرده اید صحبت کنید.

باز نگه داشتن ارتباط با نوجوانان بسیار مهم است حتی اگر آسان نباشد. شما علف هرز را در کوله پشتی پسرتان پیدا می کنید، بنابراین باید از او در مورد آن بپرسید. شما نمی توانید چیزی را فرض کنید و تا زمانی که تمام اطلاعات را نداشته باشید نمی توانید بدانید که چه کاری انجام دهید. اما فقط به این دلیل که تصمیم می‌گیرید با پسرتان صحبت کنید، به این معنی نیست که او در مورد دلیل داشتن این موضوع صادقانه صحبت می‌کند. یا اگر از مواد دیگری استفاده می کند. شروع دیالوگ درب گفتگو را باز می کند و به شما امکان می دهد سعی کنید با پسرتان ارتباط برقرار کنید. او ممکن است بهانه بیاورد یا دروغ بگوید و چیزی بسازد، اما شما باید سعی کنید او را وادار کنید تا با شما صحبت کند.

۲٫ به یاد داشته باشید که مصرف ماری جوانا در دبیرستان غیر معمول نیست.

دبیرستان زمانی است که بسیاری از جوانان تجربه می کنند و رفتارهای مخاطره آمیزی را انجام می دهند که ممکن است شامل مصرف الکل و مواد مخدر باشد. طبق مطالعه رفتار پرخطر جوانان دبیرستان CDC )2019(، تقریباً ۳۷ درصد از پسران دبیرستانی ماری جوانا مصرف کرده اند. اگرچه دلیل استفاده پسران از ماری جوانا ممکن است متفاوت باشد، اما او در این رفتار تنها نیست. دانستن مصرف ماری جوانا غیر معمول نیست، با این حال، پتانسیل مصرف طولانی مدت و پیامدهای منفی قابل توجهی را به حداقل نمی رساند.

۳٫ بدانید که مصرف ماری جوانا ممکن است با بیماری روانی ارتباط داشته باشد.

وقتی در مورد مصرف ماری جوانا با نوجوانان، به ویژه پسران صحبت می کنم، متوجه می شوم که آنها از شنیدن اینکه مصرف منظم ماری جوانا، به ویژه در نوجوانی، می تواند با بیماری روانی مرتبط باشد، متعجب می شوند. تحقیقات در مورد مصرف ماری‌جوانا و بیماری‌های روانی، ارتباط بالقوه‌ای بین مصرف ماری‌جوانا در نوجوانان و روان‌پریشی بعداً برای افرادی که دارای تنوع ژنتیکی خاصی هستند، نشان داده است. از نقطه نظر عملی، تغییرات ژنتیکی اغلب تا زمانی که بعد از این واقعیت مورد بررسی قرار نگیرند، شناخته نمی شوند.

علاوه بر پتانسیل روان پریشی، بر اساس متاآنالیز JAMA، نشانه هایی وجود دارد که مصرف ماری جوانا در نوجوانان ممکن است منجر به افسردگی بعدی و افکار خودکشی شود. البته، ما همچنین می دانیم که بسیاری از افراد از موادی برای خوددرمانی افسردگی و اضطراب زمینه ای استفاده می کنند. دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم این تجربه در پسران نوجوان متفاوت است، اما تأثیر بالقوه مصرف ماری جوانا بر سلامت روان برای والدین مهم است که به خاطر بسپارند.

۴٫ برای پسرتان به دنبال متخصص باشید.

برای کمک به مدیریت مشکلات پسران نوجوان، به ویژه در مورد مصرف مواد، ما به بزرگسالان آگاه نیاز داریم که به ما کمک کنند تا بر مشکلات رفتاری پسرانمان تأکید کنیم. چه یک مربی، مشاور مدرسه، معلم مورد اعتماد یا درمانگر، کسی را پیدا کنید که پسر شما بتواند در صورت بروز مشکلات به او مراجعه کند. پسران ما نه تنها از سوی والدین، بلکه از سوی دیگر بزرگسالان نیز برای حرکت در جهان به حمایت نیاز دارند. کارشناسان می توانند به پسر شما کمک کنند تا در مورد مصرف ماری جوانا صحبت کند و شما را به عنوان والدین راهنمایی کنند تا به رفع مشکلات اساسی کمک کنید.

۵٫ به دنبال حمایت برای خود باشید.

فرزندپروری پسران نوجوان دشوار است و زمانی که اتفاقی در زندگی آنها می افتد که برای شما به عنوان والدین شرم آور یا آزاردهنده است، باید به دنبال حمایت باشید. اعتراف کردن به دوستان یا سایر اعضای خانواده زمانی که پسرانمان به هم می ریزند ممکن است دشوار باشد، اما پیدا کردن کسی که بتواند از شما حمایت کند در حالی که با پسرتان در حال انجام این کار هستید، مهم است. یک درمانگر می تواند به شما در مورد چگونگی ادامه دادن و حمایت از تجربه عاطفی خود کمک کند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.

نویسنده:

جناب آقای دکتر فرهاد چنگیزی