اضطراب جدایی و اضطراب فراگیر

اضطراب جدایی و اضطراب فراگیر : این اختلالات درمقایسه با اختلالات دیگر در این مقاله کمتر جدی هستند. اما این اختلالات در کودکان و نوجوانان بسیار رایج هستند. اضطراب جدایی ممکن است بعد از ۵ سالگی رخ دهد.  کودکان کوچکتر درمورد حوادث غیرواقعی و اغراق امیزی که ممکن است برای والدین یا دوستانشان اتفاق بیفتد […]


اضطراب جدایی و اضطراب فراگیر : این اختلالات درمقایسه با اختلالات دیگر در این مقاله کمتر جدی هستند. اما این اختلالات در کودکان و نوجوانان بسیار رایج هستند.

اضطراب جدایی ممکن است بعد از ۵ سالگی رخ دهد.  کودکان کوچکتر درمورد حوادث غیرواقعی و اغراق امیزی که ممکن است برای والدین یا دوستانشان اتفاق بیفتد دغدغه خاطر دارند. بنابراین جدایی اضطراب ایجاد می کنند و بیشتر این کودکان حاضر نیستند به مدرسه بروند. کودکان بزرگتر یا نوجوانانی که اضطراب جدایی دارند علایم کمتری را بروز می دهند.

در اضطراب فراگیر، نگرانی دائمی و بیش ازحد درمورد عوامل متعدد وجود دارد درحالی که در اضطراب جدایی یا دیگر اختلالات اضطرابی یک عامل خاص باعث نگرانی و اضطراب است. این نگرانی ها شامل فعالیت در مدرسه، زندگی اجتماعی، سلامتی و نشخوار ذهنی درمورد رفتارهای گذشته یا اینده است. برای تعیین تشخیص اضطراب فراگیر باید این نگرانی ها باعث مشکلات و عدم کارایی کودک در زندگی اش شده باشند.

حداقل یکی از این علایم جسمانی هم باید وجود داشته باشد: بی قراری، احساس خستگی، تمرکز ضعیف، زودرنجی، تنش عضلات، اختلالات خواب. شیوع علایم  معمولا در نوجوانی رخ می دهد اما در ۵ سالگی هم ممکن است ظاهر شود. در کودکان کوچکتر معمولا بین گزارش والدین از علایم  با گزارش کودکان اختلافاتی وجود دارد.

تشخیص زودهنگام و درمان این اختلالات مهم است چرا که این اختلالات در بزرگسای هم ادامه پیدا می کنند و موجب عدم کارایی می شوند.

اضطراب جدایی و اضطراب فراگیر : دپارتمان پژوهش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا