تجربیات نامطلوب دوران کودکی چیست و چگونه در بزرگسالی ما تاثیر می گذارد؟

تجربیات نامطلوب دوران کودکی چیست و چگونه در بزرگسالی ما تأثیر می گذارد؟

تجربیات نامطلوب دوران کودکی تجربیات نامطلوب دوران کودکی: در کالیفرنیا، جایی که من به عنوان متخصص اختلالات جنسی و صمیمیت زندگی و کار می کنم، جنبشی برای ارزیابی تجربیات نامطلوب دوران کودکی (ACES) در تمام محیط های پزشکی و روان درمانی عمومی و خصوصی وجود دارد. بنابراین، صرف نظر از مشکل(های) ارائه یک بیمار بزرگسال […]


تجربیات نامطلوب دوران کودکی

تجربیات نامطلوب دوران کودکی: در کالیفرنیا، جایی که من به عنوان متخصص اختلالات جنسی و صمیمیت زندگی و کار می کنم، جنبشی برای ارزیابی تجربیات نامطلوب دوران کودکی (ACES) در تمام محیط های پزشکی و روان درمانی عمومی و خصوصی وجود دارد. بنابراین، صرف نظر از مشکل(های) ارائه یک بیمار بزرگسال – پزشکی، روانشناختی یا هر دو پزشکان آسیب ها و تجربیات نامطلوب دوران کودکی را بررسی می کنند. دلیل این فشار، که من قویاً از آن حمایت می‌کنم، این است که تحقیقات به وضوح تروما، غفلت، و سایر تجربیات نامطلوب دوران کودکی را با مسائل پزشکی، روان‌شناختی و صمیمیت در بزرگسالی مرتبط می‌کند.

غربالگری تجربیات نامطلوب دوران کودکی چیست؟

تست ACES که ما در صفحه نمایش کالیفرنیا برای ۱۰ نوع ترومای دوران کودکی (پنج مورد شخصی و پنج نوع خانوادگی) استفاده می کنیم شامل موارد زیر می باشد:

آسیب های شخصی:

آزار جسمی

توهین کلامی

سوء استفاده جنسی

بی توجهی فیزیکی

غفلت عاطفی

آسیب های خانوادگی:

اعتیاد

خشونت خانگی

عضو خانواده زندانی

بیماری روانی

طلاق یا ترک

آزمون  غربالگری تجربیات نامطلوب دوران کودکی از ۱ تا ۱۰ امتیاز می گیرد و هر نوع ضربه تجربه شده به عنوان یک امتیاز محاسبه می شود. بنابراین فردی با پدری الکلی و سابقه سوء استفاده کلامی و غفلت عاطفی در اوایل زندگی (دوران کودکی)، در غربالگری ACES نمره سه می گیرد.

و اما چرا بررسی و آنالیز این موضوع مهم است؟

تحقیقات به طور مداوم تجربیات نامطلوب دوران کودکی را به مسائل فیزیکی، عاطفی و رابطه ای بزرگسالان مرتبط می کند. هرچه نمره ACES فرد بالاتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری های جسمی مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان بیشتر است. به طور مشابه، هرچه نمره ACES فرد بالاتر باشد، احتمال بیشتری دارد که مسائل روانی و رفتاری مانند اضطراب، افسردگی و اعتیاد را تجربه کند.

 

تحقیقات با این نتایج بسیار سازگار است. به عنوان مثال، یک مطالعه گسترده نشان داد که افراد با نمره ACES چهار یا بالاتر عبارتند از:

۱٫۸ برابر احتمال سیگار کشیدن

۱٫۹ برابر احتمال چاقی

۲٫۴ برابر احتمال تجربه اضطراب مداوم

۲٫۵ برابر بیشتر احتمال دارد که واکنش های پانیک را تجربه کنید

۳٫۶ برابر احتمال ابتلا به افسردگی

۳٫۶ برابر بیشتر احتمال دارد که واجد شرایط ناپسند شوند

۶٫۶ برابر بیشتر احتمال دارد که در اوایل زندگی رابطه جنسی داشته باشید

۷٫۲ برابر بیشتر احتمال دارد الکلی شود

۱۱٫۱ برابر احتمال مصرف مواد مخدر داخل وریدی

را دارا هستند.

تعداد تحقیقاتی که نتایج مشابهی را نشان می دهد تقریباً بسیار زیاد است. و بنابراین ارتباط غیرقابل انکاری بین تروماهای اولیه (نتایج نامطلوب دوران کودکی) و اختلالات جسمی و روانی متعدد در بزرگسالی وجود دارد.

در مراکز درمانی صداقت جستجو می کنیم، ما هر مراجعه کننده را از نظر تروما در اوایل زندگی آزمایش می کنیم، و حتی افرادی که در ابتدا اصرار دارند که در دوران کودکی خود خوشبخت بوده اند، امتیاز ۳ یا بالاتر را کسب می کنند. ما اختلالات جنسی و صمیمیت را درمان می‌کنیم، که باعث شرم و تروما می‌شوند، بنابراین تعجب‌آور نیست. چیزی که ممکن است تعجب برانگیز باشد این است که تقریباً دو سوم همه افراد حداقل یک امتیاز در غربالگری تجربیات نامطلوب دوران کودکی کسب می کنند.

به طور خلاصه، تحقیقات نشان می دهد که آسیب ها و تجربیات نامطلوب دوران کودکی در بین همه نژادها و اقشار اجتماعی بسیار رایج است. اما اغلب اوقات ناشناس، ناشناخته و بدون خطاب است. که البته نهایتا به انواع مشکلات جسمی، عاطفی و رابطه ای بزرگسالی کمک می کند.

غربالگری های ACES مفید هستند اما کامل نیستند

آزمون اصلی غربالگری ACES فقط ده سوال است و به پنج دسته شخصی و پنج دسته خانوادگی محدود می شود. که این ابزارآزمونی قلدری، نژادپرستی، مبارزات مالی، بیماری یا تصادف شدید و هزاران شکل احتمالی تروما و آسیب را بررسی نمی کند.

علاوه بر این، در مورد آنچه که ممکن است در یک دسته خاص واجد شرایط باشد، توضیحی وجود ندارد. به عنوان مثال، یک رابطه جنسی بیش از حد درهم آمیخته و پنهانی با والدین، از دیدگاه روانشناختی، نوعی سوء استفاده جنسی و سوء استفاده غفلت عاطفی است (که بر رشد عاطفی و رابطه ای کودک تأثیر منفی می گذارد). اما اکثر مردم، به ویژه آنهایی که تازه به روند درمان رسیده اند، به راحتی آن را به این عنوان تشخیص نمی دهند.

با این حال، معمولاً اشکالی از تروما که توسط غربالگری تجربیات نامطلوب دوران کودکی پوشش داده نمی شوند و اشکال ترومای نه چندان مهم که تحت پوشش قرار می گیرند حداقل یک یا دو پاسخ بله محیطی ایجاد می کنند. حداقل، مراجع می گوید: “هوم، من در مورد این یکی مطمئن نیستم.” هر پاسخ بله یا هر پاسخ نامطمئنی باید به طور خودکار باعث شود که پزشک موضوع را بیشتر بررسی کند و تشخیص دهد که یک دوره کامل درمان، هر مشکلی که اتفاق می افتد، ممکن است در نهایت نیاز به بررسی، پذیرش و رفع تجربیات نامطلوب دوران کودکی زمینه ای داشته باشد.

درمان تروما

هنگامی که ترومای اوایل زندگی از طریق ارزیابی یا در طول درمان دیگری آشکار می شود، و زمانی که به نظر می رسد آن تروما با مسائل بزرگسالی بیمار مرتبط است (فیزیکی، مانند حرکتی، رابطه ای)، باید به رسمیت شناخته شود و به آن ترجیحاً با کمک یک پزشک متخصص در کار تروما به عنوان بخشی از عمل خود رسیدگی شود.

در برخی مواقع، عاقلانه است که قبل از اینکه عمیقاً در ترومای زمینه‌ای بیمار بپردازید، به مشکل ارائه شده بیمار پرداخته شود. برای مثال، هنگام مواجهه با یک اعتیاد، بهتر است انکار معتاد را بشکنید، تعریف کنید که متانت چگونه به نظر می‌رسد، و مهارت‌های مقابله‌ای را که معتاد می‌تواند در هنگام تحریک (با استرس، اضطراب، تنهایی، کسالت، افسردگی، و سایر اشکال ناراحتی عاطفی) نسبت به اعتیاد اجرا کند.

در غیر این صورت، کار عاطفی دردناک تروما درمانی به راحتی می تواند باعث عود اعتیاد شود. گفتنی است، هنگامی که هوشیاری برقرار شد و معتاد شبکه حمایتی محکمی در اختیار داشت، کار عمیقاً احساسی درک و حل تروما باید کاملاً انجام شود. در غیر این صورت، فرد به مبارزه با احساساتی که در وهله اول باعث اعتیاد شده است، ادامه خواهد داد. و یک بیانیه مشابه را می توان در مورد هر مسئله بزرگسالی جسمی، روانی، رابطه ای  که تحت تأثیر ترومای حل نشده دوران کودکی است، بیان کرد.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.