با بیماری دیابت نوع یک( دیابت کودکی) بیشتر آشنا شویم

با بیماری دیابت نوع یک( دیابت کودکی) بیشتر آشنا شویم : دیابت نوع یک، از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیک کودکان است که از هر ۴۰۰- ۶۰۰ کودک، یکی را مبتلا می‌کند. افزایش تعداد مبتلایان با ۱۵ تا ۲۰ درصد تشخیص جدید سالانه، زنگ خطری برای شیوع دیابت در کودکان محسوب می‌شود. این بیماری در اثر فقدان […]


با بیماری دیابت نوع یک( دیابت کودکی) بیشتر آشنا شویم : دیابت نوع یک، از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیک کودکان است که از هر ۴۰۰- ۶۰۰ کودک، یکی را مبتلا می‌کند. افزایش تعداد مبتلایان با ۱۵ تا ۲۰ درصد تشخیص جدید سالانه، زنگ خطری برای شیوع دیابت در کودکان محسوب می‌شود. این بیماری در اثر فقدان تولید هورمون انسولین در بدن یا غیر مؤثر بودن آن بر سلول‌های بدن حادث می‌شود.

انسولین تولیدشده در پانکراس مانند یک کلید عمل کرده و به سلول‌های بدن اجازه می‌دهد که گلوکز حاصل از غذا را وارد خود کرده و از انرژی آن استفاده کنند. کودک مبتلابه دیابت  نمی‌تواند گلوکز را به‌طور مؤثر جذب کند و درنتیجه غلظت گلوکز در خون او بالا رفته (هایپرگلایسمی) و در طول زمان به بافت‌ها و سلول‌های بدن آسیب می‌رساند.

این آسیب‌ها درنهایت منجر به عوارض گسترده دیابت بیماری معمولاً به‌طور ناگهانی حادث می‌شود و در صورت عدم تزریق روزانه انسولین، کودک زنده نخواهد ماند. علائم ناگهانی زیر می‌تواند در تشخیص دیابت نوع یک مفید باشد:

– تشنگی شدید و خشکی دهان نامتعارف

– ادرار کردن مکرر

– فقدان انرژی و احساس خستگی دائم

– گرسنگی شدید

– کاهش وزن ناگهانی

– تأخیر در بهبود زخم‌ها و عفونت‌های راجعه.

دیابت نوع یک علاج ناپذیر است

دیابت نوع یک علاج ناپذیر است و کودک برای ادامه زندگی باید انسولین موردنیاز خود را دریافت کند. درمان توصیه‌شده بسیار پیچیده و دست‌وپا گیر است و نیاز به اندازه‌گیری قند خون حداقل ۴ مرتبه در روز، کنترل و رصد جذب کربوهیدرات‌ها به‌وسیله رژیم‌های غذایی خاص و محاسبه‌شده، تزریق روزانه سه یا چهار بار انسولین و اصلاح دائمی میزان انسولین تزریقی متناسب با رژیم غذایی و میزان فعالیت‌های روزانه کودک دارد.

در صورت عدم مدیریت صحیح دیابت، عوارض کوتاه‌مدت مثل هیپوگلایسمی، هایپرگلایسمی، کتواسیدوز دیابتی (بالا رفتن خطرناک کتون‌ها در خون فرد مبتلابه دیابت به دلیل سوزاندن چربی به‌عنوان منبع انرژی) و عوارض بلندمدت  همچون نفروپاتی (آسیب به کلیه)، نوروپاتی (آسیب به اعصاب)، رتینوپاتی (آسیب به چشم)، آسیب‌های قلبی- عروقی و دیگر اعضای بدن خواهد شد. این بیماری اثرات عمده‌ای نیز بر سلامت روان فرد مبتلا دارد.

کودکان و نوجوانان مبتلابه دیابت نوع یک به‌طور معنادار بیشتر از کودکان سالم درخطر ابتلا به اختلالات روان‌شناختی مثل افسردگی، اضطراب، اختلالات خوردن و اختلالات رفتاری مثل پرخاشگری و نافرمانی  هستند. پژوهشگران نشان دادند که کودکان مبتلابه دیابت در ۶ ماه اول تشخیص بیماری، سه برابر بیشتر احتمال ابتلا به اختلالات روان‌شناختی را دارند و به‌طورکلی دو برابر بیشتر از همتایان سالمشان در معرض این‌گونه آشفتگی‌های روانی هستند.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شده است، ۶/۲۶ درصد از کودکان مبتلابه دیابت شرکت‌کننده در پژوهش معیارهای اختلالات روانی بر اساس DSM را برآورده می‌کردند. بیشترین مورد اختلالات اضطرابی با ۵/۱۵ درصد و پس‌ازآن اختلالات خلقی ازجمله افسردگی با ۷/۶ درصد گزارش شده است.

بیماری دیابت یکی از ضرورت‌های جهانی بهداشت و سلامت در قرن بیست و یکم به شمار می‌رود . هرساله تعداد بیشتری از مردم در شرایط بیماری قرار می‌گیرند و براثر عوارض دیابت تغییرات منفی زیادی در زندگی آن‌ها به وجود می‌آید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.