حسن احساس تقصیر

حسن احساس تقصیر : احساس تقصیر عموماً احساسی اجتماعی و خودآگاه قلمداد می‌شود و اگر رفتارتان -عامدانه یا غیرعامدانه- به شخصی دیگر از نظر جسمانی یا عاطفی آسیب بزند، دغدغه‌ی خاطر شدیدی ایجاد می‌کند. یک جنبه مثبت احساس تقصیر این است که به شما انگیزه می‌دهد تا آنچه را در وهله اول موجب شده که […]


حسن احساس تقصیر : احساس تقصیر عموماً احساسی اجتماعی و خودآگاه قلمداد می‌شود و اگر رفتارتان -عامدانه یا غیرعامدانه- به شخصی دیگر از نظر جسمانی یا عاطفی آسیب بزند، دغدغه‌ی خاطر شدیدی ایجاد می‌کند.

یک جنبه مثبت احساس تقصیر این است که به شما انگیزه می‌دهد تا آنچه را در وهله اول موجب شده که به احساس تقصیر دچار شوید اصلاح یا جبران کنید.

بر این اساس، احساس تقصیر با اعمال و رفتارهایی مرتبط است که می‌توانید شکست در آنها را ترمیم کنید.

بخشی از انگیزه ی شما برای اصلاح وضعیت این است که ناخوشایندی احساس تقصیر را تسکین دهید و روابطتان با سایرین را مرمت کنید و به وضع سابق برگردانید.

احساس تقصیر به شما هشدار می‌دهد مراقب باشید عملی از شما سر نزند که بتواند پیوندی اجتماعی یا، به طور کلی، رابطه ای را بگسلد.

این حس احساسی‌اجتماعی است، زیرا شما را آگاه می‌سازد که موظفید ملاحظه‌ی سایرین را بکنید و دیدگاه شخصی دیگر را در نظر بگیرید.

نیروهای مراقبت کننده‌ی درونتان مفهوم درست و نادرست را به شما القا می‌کنند که این امر برای رفتارتان هم محدودیت‌هایی معین می‌کند.

در نتیجه، هر اقدام بر خلاف آنچه شما رفتار« درست » می‌دانید ممکن است احساس تقصیر را به تحرک در بیاورد.

همچنین، اگر کاری کنید که باعث شود رفتارتان را شکست ارزیابی کنید، به گونه‌ای مشابه، اعمالی را که منجر به شکست و ناکامی‌تان شده‌اند با تأسف و احساس تقصیر در نظر می‌آورید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.