خود درمانگری در لکنت زبان

بخش اول دستورالعمل های اساسی-اصلاح رفتار شخص لکنتی *عادت کنید که همیشه آرام و شمرده صحبت کنید، چه زمانیکه دچارلکنت می شوید ویا بدون لکنت صحبت می کنید: همیشه بهتر است که انسان آرام وشمرده صحبت کند تا اینکه با سرعت و تند کلمات را ادا نماید. خیلی آسان است که آدم یک لاکپشت کندرو […]


بخش اول

دستورالعمل های اساسی-اصلاح رفتار شخص لکنتی

*عادت کنید که همیشه آرام و شمرده صحبت کنید، چه زمانیکه دچارلکنت می شوید ویا بدون لکنت صحبت می کنید:
همیشه بهتر است که انسان آرام وشمرده صحبت کند تا اینکه با سرعت و تند کلمات را ادا نماید. خیلی آسان است که آدم یک لاکپشت کندرو را کنترل کند تا اینکه خرگوش تندرو را، پس آهسته صحبت کنید.

این اولین ومهمترین قانون یا دستور از شما می خواهد که در خودتان عادت آرام وشمرده و سنجیده صحبت کردن را بوجود آورید.این شیوه از سخن گفتن عموما موجب توجه واحترام دیگران واقع میگردد،اما هدف اصلی از پیشنهاد چنین شیوه تکلم ایناست که این شیوه موجب کاهش تنش وایجاد آرامش روانی-عضلانی شده وپاسخ مثبتی است به روشهای کنترل شده درمانی.

همچنین، شمرده و آرام صحبت کردن سبب میشود که فرد لکنتی بر احساس شتاب وعجله خود به هنگام صحبت نمودن غلبه پیدا کند. گاهی اوقات، افراد لکنتی وقتی شروع به صحبت میکنند عجله میکنند که خیلی سریع آنچه را موجب ایجاد تنش وتشدید لکنت آنها می شود. برای کاهش چنین احساس ناخوشایندی(تعجیل در سخن گفتن) توصیه میشود که وقتی شخص لکنتی صحبت می کند ممکن است در بین صحبت های خود، در فواصل جملات لحظه ای مکث نموده ویا حتی کمی سکوت کند ودوباره شروع به صحبت نماید.

موقتا با پذیرش نقش خودتان به عنوان فرد لکنت کننده، اجازه دهید که چنین نتیجه گیری کنیم که همواره تلاش نمائیم در همه وقت وهمه جا آرام وشمرده صحبت کنیم.این کار آسان نخواهد بود و مسلما مستلزم توجه واراده قوی است، مخصوصا اگرشما به تند وبا عجله صحبت کردن عادت کرده باشید.شروع اینکار یعنی آرام صحبت کردن در ابتدا ممکن است کمی غیرطبیعی به نظر برسد. اما شما به تدریج بدان عادت پیدا می کنید، مطمئنا این عادت جدید برای شما مفید وسودمند خواهد بود وشما کمتر دچار فشار زمان خواهید شد.

 

خوددرمانگری در لکنت زبان، تالیف ملکم فریزر رئیس بنیاد آمریکایی تکلم، پیش درآمد وترجمه دکتر غلامعلی افروز

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.