راهبردهای برای تعویض لباس در فصول مختلف برای افراد طیف اتیسم

تغییر برای هرکسی سخت است و برای بعضی ها سخت تر. پافشاری بر روی یک عادت و مقاومت در برابر تغییر عموما میان افراد دارای اتیسم یک رفتار معمول است. فرزند بزرگ شما ممکن است احساس کند که پوشیدن کتش یک گام مهم در عادات روزانه اش می باشد. به عبارتی دیگر، کامل نکردن این […]


تغییر برای هرکسی سخت است و برای بعضی ها سخت تر. پافشاری بر روی یک عادت و مقاومت در برابر تغییر عموما میان افراد دارای اتیسم یک رفتار معمول است.

فرزند بزرگ شما ممکن است احساس کند که پوشیدن کتش یک گام مهم در عادات روزانه اش می باشد. به عبارتی دیگر، کامل نکردن این قدم ممکن است موجب اضطراب شود چون علیرغم تغییرات آب و هوایی مخالفت در این مورد نیاز به ثبات او را می رساند.

ما می توانیم چند راهبرد علمی برای کمک به کنار آمدن فرزندتان با این تغییرات روزانه را پیشنهاد کنیم.

توجه به این دو نکته به منظور کمک به افراد دارای اتیسم برای کنار با تغییرات ضروری است:

? ارتباط واضح و تشویق کردن.

در کودکان و افراد با آسیب مغزی، یک راهبرد رفتاری این است که از اسباب بازی مورد علاقه شان استفاده کنید، فعالیت یا جایزه کوچک و فوری برای حمایت از تلاشش.

به عنوان مثال، توضیح دهید که به او اجازه می دهید که همراه شما برنامه کودک را تماشا کند، بعد از اینکه به شما برای انجام یک وظیفه مهم کمک کرد: جا دادن لباس های گرم توی صندوقچه و خداحافظی کردن با آنها تا وقتی که هوای سرد توی پاییز برمی گردد.

به گرمی از او تشکر کنید و بلافاصله تشویقش کنید.

صندوقچه لباس را در جای غیرقابل دسترس مثل کمد لباس قفل شده یا انباری قرار دهید و او نخواهد توانست که مجددا لباس را پیدا کرده و بیرون بکشد.

اکثر مردم، فرقی نمی کند که اتیسم دارند یا نه، دوست ندارند که کلمه ” نه” را بشنوند. و اگر فرزند شما شروع به سوال پرسیدن در رابطه با لباس های گرمش کرد، پیشنهاد می کنیم که به جای اینکه بگویید ” کت نه” یا “شلوار گرم نه” بگویید “در دسترس نیست” .

اگر فرزندتان به محرک های تصویری بهتر از محرک های کلامی پاسخ می دهد، شبیه خیلی از افراد دارای اتیسم از محرک های تصویری مشابه استفاده کنید.

خیلی مهم است که به او پیشنهاد انتخاب تعدادی لباس مناسب را بدهید. مجدد، حمایت بصری خیلی بهتر می تواند به او برای درک بهتر انتخابشان کمک کند.

برای فرزند خود، یک حمایت بصری عالی می تواند یک منوی انتخابی از گزینه های لباس باشد. و این می تواند به یک کار لذت بخش برای شما تبدیل شود بدین صورت که با عکس گرفتن از لباس ها و جمع آوری آنها در یک منو. بهتر است که تیشرت ها در یک طرف و شلوارها در طرف دیگر باشد. و هر روز از او بخواهید تا با شما، تصویری از تیشرت و شلوار مورد نظر که می خواهد بپوشد را انتخاب کند.

به یاد داشته باشید که برای هر گام کوچک در جهت درستش به گرمی او را تشویق کنید. یک جایزه می تواند یک استیکر- یا ژتونی برای دریافت جایزه بزرگ باشد- برای هر تلاش او مثل تلاش کردن برای پوشیدن جوراب.

بسته به سطح فرزند خود، شما احتیاج دارید که به هدف به تدریج برسید.

استراتژی دیگری که تحقیقات آن را حمایت می کند این است که داستان آموزشی شخصی شده را با زبان ساده، نقاشی ها و تصاویر با فرزند خود بسازید و بخوانید. این داستان ها می تواند به افراد دارای اتیسم در فهم بهتر انتظاراتی که از آنها برای شرایط متفاوت می شود، کمک کند.

ما پیشنهاد می کنیم از تصاویر لباس های زمستانی و تابستانی فرزند خود استفاده کنید. بعد، جملات کوتاهی که به طور کلی از او انتظار دارید را بنویسید (بر مبنای سطح درک فرزندتان).

به عنوان مثال:

زمستان رفت، تابستون اینجاست

من نیاز دارم که کت و شلوار های گرم خودم را تا پاییز بذارم کنار.

من نیاز دارم که لباس های مخصوص هوای گرم بپوشم مثل تیشرت

وقتی من لباس های متناسب با هوای گرم می پوشم، خانواده ام به من افتخار می کند.

شما بعد ها می توانید داستان ها را با اضافه کردن تصاویر فرزندتان یا توضیحی از از دریافت جوایزش که لباس متناسب پوشیده شخصی تر کنید.

هر استراتژی که انتخاب می کنید، خیلی مهم است که در پاسخ دادن آرام، محکم و باثبات باشید. یکبار که به صورت قاطع اعلام کردید که الان کت مناسب نیست، از آن برای جلوگیری از رفتارهای بد استفاده نکنید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.